سعيد کاکاآقازاده در روزنامه مردم سالاری نوشت: دوشرکت بزرگ خودروسازي در ايران با توليد انواع خودروهاي سواري توانسته اند بازاراين کشور را دردست داشته باشند ولي تا کنون هيچکدام ازاين خودروها نتوانسته اند ازنظرکيفيت ورعايت استانداردهاي جهاني موفق به دريافت پنج ستاره شوند.
سعيد کاکاآقازاده در روزنامه مردم سالاری نوشت: دوشرکت بزرگ خودروسازي در ايران با توليد انواع خودروهاي سواري توانسته اند بازاراين کشور را دردست داشته باشند ولي تا کنون هيچکدام ازاين خودروها نتوانسته اند ازنظرکيفيت ورعايت استانداردهاي جهاني موفق به دريافت پنج ستاره شوند.
براساس ارزيابيهاي انجام گرفته ازسوي شرکت بازرسي کيفيت واستاندارد خودروهايي که در ايران توليد ويا مونتاژ شدهاند از۵ ستاره کيفيت، استانداردهاي جهاني تنها چند خودرو توانستهاند سه ستاره ايمني را بدست بياورند ومابقي خودروهاي توليد شده درپايين ترين سطح استاندارد کيفي بودهاند. براساس آخرين گزارش شرکت بازرسي ارزيابي و کيفيت خودروهاي داخلي،از ميان خودروها «تندر۹۰ و رانا» توانستهاند تنها سه ستاره کيفيت را بدست آورند.
تندر۹۰ اولين نسل خودرولوگان ساخته مشترک رنو، ايران خودرو وسايپا ميباشد که هم اکنون نزديک به ۶۰ درصد اين خودروساخت داخل شده است. اين محصول حاصل اولين سرمايهگذاري مشترک خارجي درصنعت خودروايران پس ازانقلاب محسوب ميشود. رانا هم با نشان ايران خودرو عرضه ميشود دومين خودرويي ميباشد که براساس پژو۲۰۶ساخته شده است. خودروهاي ديگري که به ترتيب توانستهاند سه ستاره کيفيت را بدست بياورند سوزوکي گرند ويتارا، نيو مزدا وکيا سراتوهستند که به ترتيب در ايران خودرو خراسان، گروه بهمن و سايپا توليد ميشوند.
از سوي ديگرخودروي پژو۲۰۶ که بالاي ۶۰ درصد آن در داخل توليد ميشود توانسته ازنظراستاندارد و کيفيت دوستاره دريافت کند. به اين علت که پس از تحريم و قطع رابطه «پژو» با ايران خودرو شرکت پژو ديگر نظارتي برتوليد اين محصول نداشته است وايران خودرو نيز براي ادامه توليد اين خودرو در ساخت برخي از پژو ۲۰۶ از قطعات بي کيفيت چيني وهندي استفاده کرده است. دنا ديگرخودرو ساخته شده درايران که توانست دو ستاره کيفيت را کسب کند.
افزون براين در نبود شرکتهاي بزرگ خودروسازي در ايران باعث شده تا خودروهاي چيني به ميزان زيادي در اين کشورتوليد شود که اکثر آنها در پايينترين سطح کيفيت قرار دارند. بايد گفت از محصولات توليد شده چيني تنها شش مدل آنها توانسته اند ۲ ستاره کيفيت را بدست بياورند.
از جمله جکاس 5، جکجي 5، برليانس اچ 330،آريو ونيوام ويام 315 است.البته خودروهاي توليد داخل از نظرکيفيت مانند پرايد وپژو 405 وضعيت بدتري نسبت به خودروهاي چيني دارند.پژو 405، پژو پارس، انواع محصولات پرايد وخودرو تيبا که برپايه خودرو پرايد و ريو توسعه يافته يک ستاره کيفيت کسب کردهاند. همچنين در90 درصد تمام اين خودروها از قطعات ساخت داخل استفاده ميشود و از آنجايي که دانش فني برخي از قطعه سازان ايران هنوزبه روش مهندسي معکوس قطعه توليد ميکنند سبب کاهش کيفيت دربيشتر اين محصولات شده است.
يکي ديگراز مشکلات کيفيت درخودروهاي ايراني، به روش تامين قطعه دراين صنعت بازميگردد.هم اکنون بهترين قطعهسازان ايران براي محصولاتي مانند تندر90،رانا،دنا و پژو206 قطعه توليد ميکنند وقطعاتي که براي ديگرخودروها استفاده ميشوند معمولا ازتوليدکنندگان درجه دو تامين ميشود. يکي ديگر از مشکلات کيفيت درخودروهاي ايراني، به روش تامين قطعه دراين صنعت بازميگردد. به طوري که از ميان هزار شرکتي که درحال توليد قطعات يدکي فعاليت ميکنند ميتوان گفت درحدود 100 شرکت داراي دانش فني و ساختارسازماني مناسب هستند.
انجمن قطعه سازان ايران اعلام کرده است براي حل اين مشکل شرکتهايي که يک قطعه خاص را توليد ميکنند بايد درهم ادغام شوند. تا با اين روش تيراژ توليد اقتصادي شود و با اقتصادي شدن تيراژ هزينه توليد و زمينه انتقال دانش فني براي توسعه اين بخش فراهم شود.براساس گزارشهاي اعلام شده درايران حدود پنج خودرو از ۱۰۰ خودرو به دليل ايراد فني درسه ماهه اول به تعميرگاه مراجعه ميکند اين درحالي است که متوسط اين عدد درکشورهاي پيشرفته يک و نيم خودرو به طورمتوسط است.
يکي ديگراز دلالي که باعث شده تا خودروهاي که درايران مونتاژ ميشوند موفق به دريافت پنج ستاره کيفي نشود، مربوط به خطوط مونتاژ است. به طوري که خط توليد مکانيزه نيست و بيشترمراحل آن به صورت دستي انجام ميگيرد واين روش در فرايند توليد نميتواند ازدقت بالايي برخوردارباشد به همين علت شاهد کاهش کيفيت اين خودروها هستيم.يک خودروي سواري توليدي درايران زماني ميتواند استاندارد پنج ستاره را کسب کند که هيچگونه نقص و عيبي از نظر کيفيت، ايمني ظاهري نداشته باشد.اما هيچ خودروي توليدي در ايران موفق به کسب پنج ستاره کيفي نشده است که اين نشان ميدهد تا کنون خودروي بدون نقص درداخل توليد و مونتاژ نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
متاسفانه تا وقتی که رانت و رانت خواری باشه مشکل خودروی کشور حل نمیشود.تا وقتیکه تحریمها بود گرانی وکیفیت را بر گردن تحریمها انداخته بودند حالا چه بهانه ای دارند معلوم نیست.اینها چه فرقی با خودرو سازهای خارجی دارند معلوم نیست خارجیان با اون برندهای معروف و با کیفیت ضرر نمیکنند ولی اینها ضرر میکنند.
خودساخته
ای بابا اگه قیمت مناسب باشه همین یک ستاره که میگن!! نیم ستاره هم نیست قبول!!! ولی قیمت پنج ستاره خودروهای اروپاست این قیمت ها!!!
حسین
چرا مصرف کننده داخلی باید تاوان این صنعت بی کیفیت را بدهد تا کی دست شما باید در جیب مردم باشد تا کی میخواهید با این محصولات با جان مردم بازی کنید
نظر کاربران
هر پنج سال باید خط تولید را عوض کرد.
متاسفانه تا وقتی که رانت و رانت خواری باشه مشکل خودروی کشور حل نمیشود.تا وقتیکه تحریمها بود گرانی وکیفیت را بر گردن تحریمها انداخته بودند حالا چه بهانه ای دارند معلوم نیست.اینها چه فرقی با خودرو سازهای خارجی دارند معلوم نیست خارجیان با اون برندهای معروف و با کیفیت ضرر نمیکنند ولی اینها ضرر میکنند.
ای بابا اگه قیمت مناسب باشه همین یک ستاره که میگن!! نیم ستاره هم نیست قبول!!! ولی قیمت پنج ستاره خودروهای اروپاست این قیمت ها!!!
چرا مصرف کننده داخلی باید تاوان این صنعت بی کیفیت را بدهد تا کی دست شما باید در جیب مردم باشد تا کی میخواهید با این محصولات با جان مردم بازی کنید