گزینهای جدی برای نجات تهران و مردمش
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست میگوید: بیشترین توجه سازمان بر دوچرخههای برقی است؛ چرا که آنها تحرک بیشتر را ایجاد می کند. در عین حال دوچرخههای برقی در سربالاییها میتوانند به شهروندان کمک کنند که با سهولت بیشتری پا بزنند.
خبرآنلاین: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست میگوید: بیشترین توجه سازمان بر دوچرخههای برقی است؛ چرا که آنها تحرک بیشتر را ایجاد می کند. در عین حال دوچرخههای برقی در سربالاییها میتوانند به شهروندان کمک کنند که با سهولت بیشتری پا بزنند.
خودروهای هیبرید، موتورسیکلتهای و دوچرخههای برقی و اسکوترهای برقی شاید آخرین راه نجات تهران و کلانشهرهای ایران از آلودگی هوا باشد. آلودگی که دست از سر ۸۰ میلیون ایرانی بر نمیدارد و حالا سازمان متولی این امر یعنی سازمان محیط زیست با ایجاد تسهیلاتی سعی در فرهنگ سازی و کاهش آلایندههای زیست محیطی دارد. موضوعی که محمد درویش بر آن تاکید دارد.
محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح یکی از سیاستها و برنامههای تشویقی سازمان برای نجات تهران و کلانشهرها از آلودگی هوا پرداخته است.
چندی پیش خبری تحت عنوان پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به دوچرخه سواران پایتخت از سوی سازمان محیط زیست منتشر شد. افرادی که قصد دریافت این وام را دارند چگونه و از چه طریقی میتوانند اقدام کنند؟
تمام هموطنانی که تمایل به خرید دوچرخه و موتورسیکلت برقی داشته باشند میتوانند از این وام تا سقف ۱۰ میلیون تومان بهرهمند شوند. این وام هیچ گونه سود یا کارمزدی ندارد و بازپرداخت آن ۱۲ ماهه است. هموطنان عزیز برای اینکه از این وام استفاده کنند باید حسابی در بانک قرض الحسنه رسالت که در تمام ایران شعبه دارد باز کنند. سپس به سایت mbazar.ir مراجعه کنند و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. علاقه مندان به خرید میتوانند مستقیما از طریق تماس با شماره ۸۸۵۶۷۲۷۶ با بانک قرض الحسنه رسالت در تهران ارتباط برقرار کنند و اطلاعات بیشتر را در این رابطه دریافت کنند.
چند روز پیش روزنامه گاردین در گزارشی به شرح برنامههای پیشنهادی دولت انگلیس برای کاهش آلودگی هوا پرداخته است. در این گزارش به برنامههایی از جمله ارزان کردن قیمت پارکینگ ها، اجازه عبور از خطوط ویژه اتوبوس ها و اولویت داشتن عبور از چراغ ها برای خودروهای برقی اشاره شده است. آیا این برنامهها میتواند نسخهای قابل درمان برای رفع آلودگی هوای تهران باشد و محیط زیست مشابه این برنامهها را در دستور کار قرار دهد؟
در همین گزارش آمده است که دولت انگلیس میخواهد تا سال ۲۰۲۰ قانونی را تصویب کند که شهرهایی که همچنان اتوبوس، کامیون و تاکسی های فرسوده دارند، جریمه پرداخت کنند. آیا در این رابطه نیز اقدامی صورت گرفته است؟
تا پایان امسال آخرین فرصت شماره گذاری خودروهای بنزینسوز با استاندارد فعلی به پایان میرسد و بعد از سال ۹۵ به هیچ عنوان موتورسیکلتهای دوزمانه مجوز پلاکگذاری نخواهند داشت. تمهیدات و فشارها را به صنایع خودروسازی می آوریم که محصولاتشان مجهز به سیستمهای با استاندارد یورو ۵ شوند و اگر خودرویی به این سیستم مجهز نباشد از سال آینده امکان شمارهگذاری نخواهد داشت. از شهریور ماه سال گذشته به چندین خودرو که فاقد استاندارد یورو ۴ بودهاند اجازه پلاک گذاری ندادهایم. این کار کاملا عملی است و در دستور کار قرار گرفته است.
نبود ایستگاه شارژ برای خودروها و موتورسیلکتهای برقی یکی از مشکلاتی است که استفاده از این خودروها را با مشکل مواجه میکند. حال که تشویق برای خرید این وسایل حمل و نقل در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته آیا تمهیداتی برای ایجاد آن در نظر گرفته شده است؟
نبود ایستگاههای شارژ برای خودروهای برقی یکی از مشکلاتی است که کشور در سالهای آینده با توجه به تشویق مردم به سمت خرید خودروها و موتورسیکلتهای برقی با آن روبرو است. سازمان محیط زیست شهرداریها را تشویق به ایجاد ایستگاه های شارژ کرده است. خوشبختانه شهرداری اصفهان در این زمینه پیشگام است و به زودی ایستگاه شارژ موتورسیکلتهای برقی را در این شهر راه اندازی می کند و در دستور کار دارد که به سمت ایجاد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی نیز حرکت کند. امیدواریم که سایر شهرداران از این شگرد و ابتکار شهردار اصفهان تبعیت کنند و ما شاهد هر چه بیشتر ایجاد ایستگاههای شارژ برقی در کشور باشیم.
تشویق مردم برای استفاده از اسکوترهای برقی یکی دیگر از برنامههای تشویقی در کشورهای اروپایی برای کاهش آلودگی هواست. آیا استفاده از اسکوترهای برقی در ایران برای شهروندان امکان پذیر است؟
استفاده هرچه آسانتر از این وسیله در ایران نیازمند فرهنگ سازی است. در قوانین ایران هر نوع وسیله حمل و نقلی که سرعت آن کمتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت باشد نیاز به دریافت گواهینامه ندارد و همه شهروندان میتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. اسکوتر نیز یکی از این وسایل حمل و نقل است که هیچ گونه منع قانونی برای استفاده از آن وجود ندارد. هم اکنون برخی از شهرهای شمالی و در کلان شهر اصفهان، تبریز و مشهد نیز از آن استفاده میشود و به راحتی میتواند گسترش پیدا کند.
آیا هدفگذاری سازمان محیط زیست به تشویق مردم به سمت استفاده از اسکوتر نزدیک است؟ یا استفاده از دوچرخه و موتور برقی در اولویت این سازمان قرار داد؟
ارسال نظر