بوئینگ امتیاز تعمیر و ساخت قطعه به ایران داد
یک مقام مسئول گفت:انتقال تکنولوژی، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد ایران با ایرباس و بویینگ در گذشته مطرح بود و به نظر می رسد که در قرارداد نهایی هم لحاظ شده باشد.
مقصود اسعدی سامانی با اشاره به ادامه مذاکرات ایران باایرباس وبویینگ، گفت: براساس عرف تمام قراردادهای خریدهواپیما، تعمیر و نگهداری برعهده کشورخریدار است ایران هم مستثنی نیست. همچنین انتقال تکنولوژی، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد ایران با ایرباس و بویینگ در گذشته مطرح بود و به نظر می رسد که در پیشنویس قرارداد لحاظ شده باشد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره جزییات قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ، افزود: مذاکرات برای حصول توافق میان طرفین ادامه دارد و درحال حاضر نمایندگان ایرباس در ایران حضور داشته و مشغول مذاکره هستند.
وی اظهارداشت: باتوجه به آنکه بحث های فنی ومالی خرید هواپیما پیچیده و زمانبر است، مذاکرات با دوشرکت سازنده بویینگ و ایرباس همچنان درجریان است، این قرارداد پیوست های زیادی دارد اما با وجود این بحث های پشتیبانی با سرعت و کیفیت درحال انجام است.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره تامین مالی خرید بویینگ با مشارکت یک بانک ژاپنی و یک بانک آمریکایی گفت: اگرچه قرارداد نهایی میان طرفین امضا نشده اما گفتوگوهایی از سوی بویینگ در این زمینه انجام شده است اما جزییات آن منتشر نشده است.
به گفته اسعدی سامانی، خرید هواپیما یک قرارداد چند میلیارد دلاری است که به دلیل هزینه بالا باید تمام ابعاد موضوع خرید در نظر گرفته شود.
وی با انتقاد از اظهار نظر برخی کارشناسان صنایع هوایی درباره عدم امتیاز دهی ایرباس و بویینگ به ایران برای تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور گفت: قرارداد خرید هواپیما از این دوشرکت سازنده هنوز نهایی نشده است پس نباید در زمینه مفاد حقوقی این قرارداد، پیش داوری کرد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: عرف تمامی قراردادهای خرید و فروش هواپیما در دنیا بر این است که امتیاز تعمیر و نگهداری قطعات در اختیار خریدار قرار گیرد و با وجود آنکه جزییات قرارداد منتشر نشده اما به نظر می رسد که این امتیاز به ایران واگذار شده است.
اسعدی سامانی بیان کرد: مذاکرات شرکت ای تی آر و ایران ایر همچنان ادامه دارد و این مذاکرات نیز هنوز به مرحله قرارداد نهایی نرسیده است.
به گزارش خبرنگار مهر، درحالی که کشور بدنبال نهایی کردن قرارداد خرید ۹۷فروند هواپیما با هزینه۹هزار میلیارد تومان است، کارشناسان این حوزه معتقدند این دو شرکت باید سهم مونتاژ قطعات کوچک و برخی تجهیزات را در اختیار ایران قرار دهند
نظر کاربران
من نمیدونم منطق اینایی که میگن مادهپاپیما لازم نداریم چیه!!!!؟
بهتر از اون تو ایران تولید بشه کلی هزینه سرفه جویی میشه.
من نظرم اینه که اینا فقط میخان مشکلات کشور تو دوره هم فکر های خودشون حل شه.
جناب حسام سرفه جویی غلط است صرفه جویی صحیح است. ضمنا درخبر مربوط به خرید هواپیما. مشاهده کردم که مصاحبه شونده گفته بود قرارداد خرید هواپیما زمانبر وپیچیده است. پس چرا کشورهای کوچک جنوب خلیج فارس. اراده به خرید هواپیما میکنند یکماه بعد تحویل میگیرند وهر5 سال هواپیماهای میانبردشان را تعویض کرده وهواپیمای نوجایگزین میکنند ودوربردشان راهر10 سال تعویض میکنند ولی الان حدود یکسال است یکروز میشنویم قرارداد رابستیم وچندوقت دیگر تحویل میگریم وروز دیگر اعلام میکنند که هنوز قرارداد امضا نهایی نشده است ومجددا چندروزبعد مشاهده میکنیم که تمام کارهای قرارداد انجام شده فقط دربعد فنی مسائلی هست که باید مذاکره شود. دوستان وعزیران لطفا کار قرارداد که نهایی شد وبه توشیح طرفین که رسید یک اطلاعرسانی قطعی انجام دهید که بااعصاب وروان مردم بازی نشود متشکرم واز اطاله کلام پوزش میخواهم