افزایش اندک صادرات زعفران
در حالی که صادرات زعفران با توجه به افزایش تولید هر ساله رشد قابل توجهی داشت، در نیمه نخست امسال تنها حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد که به گفته تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بازار این محصول را دلالانی خراب کردند که با هدف سود مقطعی خود اعتبار زعفران ایرانی را از بین میبرند.
خبرگزاری ایسنا: در حالی که صادرات زعفران با توجه به افزایش تولید هر ساله رشد قابل توجهی داشت، در نیمه نخست امسال تنها حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد که به گفته تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بازار این محصول را دلالانی خراب کردند که با هدف سود مقطعی خود اعتبار زعفران ایرانی را از بین میبرند.
در شش ماهه نخست امسال ۶۲ تن و ۴۶ کیلوگرم زعفران در انواع بستهبندیهای کمتر از ۱۰ تا بیش از ۳۰ گرمی به بیش از ۳۲ کشور جهان صادر شده است که از نظر وزنی ۱۰.۵۱ درصد و از نظر ارزشی ۹.۹۶ درصد نسبت به نیمه نخست پارسال رشد را تجربه کرده است که به گفته برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از جمله علی حسینی - عضو شورای ملی زعفران - دلالان عامل از بین رفتن تعادل و از دست رفتن مشتری داخلی و خارجی در بازار زعفران هستند که به خاطر سود مقطعی و منافع شخصی خود اعتبار زعفران ایرانی را خراب میکنند و بازار آن را از بین میبرند.
چین، ژاپن، آلمان، اسپانیا، استرالیا، امارات، انگلستان، آمریکا، بحرین، تایوان، چک، سوئد، عراق، عمان، فیلیپین، قطر، کانادا، کره، مالزی، نروژ، هنگکنگ، پاکستان، سنگاپور، هلند، اسلوواکی، ایتالیا، دانمارک، فرانسه، لهستان، آذربایجان، سوئیس و نیوزلند ۳۲ مشتری زعفران ایرانی در شش ماهه ابتدایی امسال هستند که در این میان آمریکا نیز پس از ۱۵ سال و بعد از اجرایی شدن توافقات برجامی کشورهای ۱+۵ به جمع مشتریان طلای سرخ ایران پیوست و به گفته صادرکنندگان آمریکا با توجه به پتانسیل و میزان مصرف خود میتوانند در آینده نزدیک به بزرگترین مشتری زعفران ایرانی تبدیل شود.
چرا که طی شش ماهه نخست امسال این کشور ۸۷ کیلو گرم زعفران در بسته بندیهای مختلف کمتر از ۱۰ تا بیش از ۳۰ گرمی از ایران خریداری کرده است و میتواند در آینده نزدیک به جای خرید زعفران ایرانی از کشورهای واسطهای مانند اسپانیا و امارات همه زعفران مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند.
البته یکیدیگر از مشکلات زعفران ایرانی که صادرکنندگان و تولیدکنندگان زعفران همواره به آن اشاره و تاکید دارند، صنایع تبدیلی و تکمیلی است، چرا که به گفته آنها ایران تنها زعفران را به صورت فلهای و خام صادر میکند و اگر بتواند بازار هدف را بسنجد و براساس نیاز آن محصولاش را بستهبندی، فرآوری و به مشتری تحویل دهد به راحتی ارزآوری زعفران ایرانی به چندین برابر خواهد رسید.
اما به گفته کارشناسان اگر تولید و بازار زعفران مدیریت نشود در سالهای آینده و با افزایش ۱۰ درصدی هرساله زعفران مسلما آینده خوبی در انتظار این محصول نخواهد بود و ایران نیز مانند اسپانیا باید جایگاه خود را به کشور دیگری بدهد و زعفران ایرانی کم کم از بین خواهد رفت.
ارسال نظر