سود تسهیلات بانک ها چگونه محاسبه می شود؟
فرمول محاسبه نرخ سود یک فرمول ساده ریاضی است که در تمام دنیا ثابت بوده است. اما در حال حاضر، اضافه کردن قیدها و محدودیتهایی باعث شده که کمی محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه بازپرداخت اقساط در بانکها متفاوت باشد.
جدیدترین گلایه در این خصوص از سوی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران صورت گرفت. او در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی، گلایه خود را در خصوص روابط پیچیده بانکها و مشتریان به سیف منتقل کرد.از نظر جلالپور، در حال حاضر برخی از بانکها، رویهای را در محاسبه نرخ سود در پیش گرفتهاند که به نوعی خلاف مصوبات شورای پول و اعتبار است، بانکها برای تسهیلات به لطایفالحیل بیش از نرخ 30 درصد از فعالان اقتصادی سود دریافت میکنند.
جلالپور در ادامه به نقل از یکی از فعالان اقتصادی مصداقی را برای تایید گفتههای خود عنوان میکند: «بانکی در سال ۱۳۹۰ با نرخ ۱۶ درصد (نرخ مصوب همان سال) به من تسهیلات داده است. پس از آن در سررسید تسهیلات با اضافه کردن ۵درصد سود به عنوان ریسک بازگشت تسهیلات، نرخ را تا ۲۱ درصد افزایش داده و هر شش ماه نیز نیم درصد اضافه کرده و بعد با اضافه کردن سه درصد سود برای امهال (مهلت دادن) تسهیلات را با نرخ ۵ /۲۴درصد تقسیط کرده و بلافاصله بعد از اولین روز دیرکرد، با اضافه کردن شش درصد جریمه تاخیر، سود را تا ۳۰ درصد محاسبه و اخذ کرده و سپس به ازای هر دو ماه دیرکرد اضافه دو درصد نیز بر جریمه افزوده است. حال آنکه من همچنان تصور میکردم نرخ سود تسهیلات ۱۶ درصد است.»
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با بیان این مساله، در نهایت به این نتیجه میرسد که میشود با روشهای مختلف سود تسهیلات را افزایش داد و در نتیجه فعال اقتصادی که گرفتار مشکلات زیادی است، خود را گرفتار چرخهای میبیند که هرگز پیشبینی نکرده است.
محسن جلالپور، در پایان این مطلب خود یک پیشنهاد نیز به فعالان اقتصادی میکند که به دلیل پیچیده شدن روزافزون فرآیندهای بانکی، حتماً از مشورت یک تکنسین مالی برخوردار شوید. او در این خصوص این جمله را میآورد: «پرداخت حقوق به یک تحلیلگر مالی آگاه به فرآیندهای بانکی قطعاً هزینه کمتری از پرداخت بیش از ۱۶ درصد سود اضافه به بانکها دارد.»
پاسخ سیف
در این خصوص سیف نیز در کانال خود در شبکههای اجتماعی با بیان اینکه بازرسان بانک مرکزی پیوسته به بازرسی نامحسوس از شعب بانکها و کنترل عملیات بانکی مبادرت میکنند و گزارش آنها بررسی میشود، توضیح داد: تاکنون پروندههای متعددی در هیات انتظامی تخلفات بانکها تشکیل و احکامی برای جریمه و برخورد صادر شده است. سیف از جلالپور درخواست کرده که نام بانکهای متخلف در این زمینه اعلام شود تا بیشتر رسیدگی شود. او در زمینه مشکلات بانکی، نگاه ریشهای و شناخت درست و واقعبینانه را خواستار شد، اما از برخی اقدامات که مانع همراهشدن با استانداردهای جهانی میشود، انتقاد کرد.
یکی از مسائل مهمی که درباره محاسبه سود بانکی وجود دارد، روشی است که برای محاسبه نرخ سود تسهیلات در دریافتها و پرداختها مورد استفاده قرار میگیرد. برای چنین محاسبهای روشهای مختلفی وجود دارد و هر یک از روشهای محاسبه، دارای محاسن و معایبی است. یک گزارش در مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «بررسی روش جدید محاسبه نرخ سود بانکی» این روشها را بررسی کرده است و معایب و مزایای هر روش را در سیستم بانکی تشریح کرده است.
یکی از ابزارهای سیاست پولی که در قانون عملیات بدون ربا مورد تایید قرار گرفته است، تعیین حداقل یا حداکثر نسبت و سهم سود بانکها در تسهیلات مختلف بانکی است.
در روش ساده محاسبه سود بانکی به صورت زیر انجام میشود.
طبق ماده ۲۰ قانون عملیات بانکی بدون ربا، تعیین حداقل یا حداکثر نسبت سهم سود احتمالی در تسهیلات مشارکتی و نیز تعیین حداقل و حداکثر نسبت سهم سود احتمالی در تسهیلات مشارکتی و نیز تعیین حداقل و حداکثر سهم سود بانکها در تسهیلات فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک در تناسب با قیمت تمامشده مورد معامله، از جمله ابزارهایی است که با توجه به مقررات مربوطه، میتواند در تاثیرگذاری سیاستهای پولی نقش مهمی ایفا کند.
این روش که قبل از تاسیس بانکهای خصوصی و از سال ۱۳۵۸ به بعد مورد عمل قرار میگرفت، معمولاً مسائلی را ایجاد میکند. نخستین موضوع، امکان ایجاد فضای سفتهبازی و تشویق ضمنی رانتخواری است، موضوع دوم پایین بودن سطح سودآوری بانکها در مقایسه با روش مرکب است.
روش مرکب
روش مرکب محاسبه سود بانکی بر اساس تعادل دریافتها و پرداختها تنظیم شده است. این روش محاسبه طبق یک رابطه مشخص صورت میگیرد، به صورتی که اگر اصل تسهیلات معادل P، نرخ سود سالانه به درصد معادل r، مدتزمان بازپرداخت تسهیلات به ماه معادل N، مبلغ قسط ماهانه معادل A و کل سود معادل R باشد، در این صورت مبلغ قسط ماهانه A و کل سود R به روش زیر است:
از مباحث بالا میتوان نتیجه گرفت که اولاً به نظر میرسد روش محاسبه سود هم در بین بانکهای دولتی و هم در بین بانکهای خصوصی تقریباً متفاوت است و در کل نیز میتوان ادعا کرد محاسبه سود بانکی در اغلب بانکهای مورد مطالعه به روش یکسانی انجام نمیشود. ثانیاً هیچ یک از بانکها از روش ابلاغی بانک مرکزی، به شکل واحد استفاده نمیکند و در نتیجه مشخص نشده است که شرایط تسویهحساب قبل از موعد برای مشتریان چگونه است.
این مساله که روش مرکب مورد استفاده بانکها، تا چه حد نسبت به روش ساده مبلغ سود را تغییر میدهد قابل بررسی است. برای مثال کسی که ۶۰ میلیون ریال و بر اساس نرخ سود ۱۲ درصد تسهیلات دریافت کرده است، در صورتی که سررسید تسهیلات یکساله داشته باشد، قسط ماهانه این شخص طبق روش ساده ۵۳۲۵ هزار ریال، ولی بر اساس روش مرکب ۵۳۳۰ هزار ریال است که با توجه به روش ساده به نفع بانک محاسبه میشود. در این حال شخصی که همین مبلغ را با سررسید ۲۰ساله دریافت کرده باشد، حسب روش ساده معادل نرخ سود پرداختی او به بانک ۳۶ /۱۶ درصد است که ۲۶ /۴ درصد به نفع بانک خواهد بود.
در روش مرکب هر چه مدت قرارداد (در رابطه با سررسید اقساط) بیشتر باشد، مابهالتفاوت سود به نفع بانک نسبت به روش ساده بیشتر است. در نتیجه با توجه به ابلاغ روش جدید محاسبه سود در بانکها و به منظور ایجاد انگیزش در مشتریان در استهلاک وامهای دریافتی قبل از سررسید و بازگشت سریعتر منابع بانکی و احیای منابع مالی آنها، ضرورت دارد هنگام تسویهحساب تسهیلات قبل از اتمام دوره مورد نظر مشتریان، بانکها مبالغ دریافتی را به طور مساوی بابت اصلوفرع تسهیلات منظور کنند و در کل سیستم بانکی روش یکسانی در این خصوص اعمال شود.
در این صورت آن دسته از مشتریان که توان تسویهحساب تسهیلات دریافتی را قبل از اتمام دوره مورد توافق دارند، تشویق به تسویهحساب زودتر از موعد میشوند و به این ترتیب قسمتی از منابع بانک برای استفاده سایر متقاضیان تسهیلات آزاد میشود و در مجموع تعداد بیشتری از مشتریان از سیستم بانکی رضایتمند میشوند.
بنابراین محاسبه نرخ سود به روش مرکب و ساده باعث ایجاد تفاوتهایی خواهد شد. نرخ سود یا نرخ بازده ساده بر این فرض استوار است که سودهای کسبشده در مقاطع مختلف، خود وارد سرمایهگذاری نمیشود و بازده سودهای حاصله محاسبه نمیشود، بلکه فقط بازده یا سود اصل تسهیلات مدنظر قرار میگیرد.
در مرابحه ساده با گذشت زمان میزان سود دریافتی با یک روند ثابت افزایش مییابد و شیب این روند بستگی به نرخ سود دارد، اما در مرابحه مرکب سود دریافتی روندی صعودی داشته و از روند فزاینده برخوردار است. بنابراین مشاهده میشود که تنها نرخ سود اعلامشده از سوی شورای پول و اعتبار نمیتواند معیار قرار گیرد و باید نحوه محاسبه نرخ سود در بانکها و موسسات اعتباری نیز از یکرویه یکسان برخوردار باشد.
در نتیجه باید شیوهای اتخاذ شود که سیاستهای نظارتی به جای اینکه بر رعایت کردن نرخها و سقفگذاری برای آن تاکید کند، سازوکاری را در نظر گیرد که نحوه محاسبه بازپرداخت بانکها برای مشتریان واضح باشد، در غیراین صورت مساله عدم تقارن اطلاعاتی در قراردادهای بانکی باعث کژمنشی در نرخ وامدهی میشود.
رمزگشایی از نرخ وامدهی
در گذشته، گلایهای از سوی فعالان اقتصادی از رئیسکل بانک مرکزی در خصوص نحوه محاسبه و بزرگنمایی نرخ سود تسهیلات صورت گرفت. در این خصوص، برخی از فعالان و مردم مدعی هستند که بانکها نرخ سود بانکی مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت نمیکنند. این موضوع باعث افزایش پیچیدگی در نحوه و مکانیسم وامدهی در بانکها شده است. احمد مجتهد، کارشناس ارشد بانکی ریشه این پیچیدگی را در سیاستهای دستوری در خصوص نرخ سود بانکی میداند.
برخی از فعالان و مردم اعتقاد دارند که بانکها، قراردادهای بانکی را پیچیدهتر میکنند تا نرخ تسهیلات بالاتر از سطح مقررشده در مصوبات شورای پول و اعتبار محاسبه شود، دلیل این موضوع چیست و آیا این سیاست نزد بانکها وجود دارد؟
البته باید تاکید کرد که اکثر بانکها دارای کفایت سرمایه لازم هستند و در عملیات بانکی نیز سودآوری دارند. زیرا بانکها در حقیقت دو روش برای کسب درآمد پیش رو دارند، یا از محل کسب سپرده و اعطای تسهیلات است و روش دیگر، استفاده از درآمدهای غیربهرهای است که در اصطلاح به آن کارمزد میگویند.
بنابراین از نظر شما وضعیت کنونی بانکها باعث شده است که بر نوع تسهیلاتدهی اثر گذارد؟
شرایط اقتصادی بانکها در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و اگر عملکرد بانکها در سال گذشته را نگاه کنیم، یا بانکها در عملیات بانکی خود زیانده بودند یا نرخ سودی که داشتند از عملیات غیربانکی نشات گرفته است. سودی که عمدتاً از فروش داراییها، به دست آمده است. بنابراین پایین آمدن نرخ سود تسهیلات در شرایط فعلی به نرخ 18 درصد برای هیچ بانکی سودآوری لازم را ندارد. محاسباتی که ما در بانک سامان انجام دادیم، نشان میدهد نرخی که بانکها بتوانند در آن سوددهی انجام دهند در عملیات بانکی در حدود 27 تا 28 درصد است.
در حقیقت در شرایطی که بازار پول با چالشهای متعددی روبهرو است، بانک مرکزی باید با سیاستهایی از بانکها حمایت کند، مانند مکانیسمی که بعد از بحران سال ۲۰۰۸، بانکهای مرکزی آمریکا و کشورهای اروپایی در پیش گرفتند و با ایجاد شرکتهای مدیریت دارایی و خرید داراییهای غیرقابل نقد، بانکها را از وضعیت بحران به وضعیت عادی بازگرداندند، اما این رویه در حال حاضر در کشور ما به گونهای است که علاوه بر فشارهای قبلی، یک سیاست دستوری برای نرخ تسهیلات، تعادل را در بازار پول به هم میزند. بنابراین مشکل پیچیدگی بانکها را باید با یک دید همهجانبه در نظر گرفت و تنها نمیتوان برای بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکها را مقصر دانست.
برخی از فعالان اقتصادی معتقدند باید شرایطی را ایجاد کرد که تسهیلاتگیرندگان از کارشناسان مالی بهره برده تا مکانیسم محاسبه نرخ سود کاملاً شفاف شود. این موضوع میتواند کمکی به حل قضیه کند؟
همانطور که عنوان کردم در حال حاضر بانک مرکزی در خصوص نرخ سود تسهیلات نرخی را در نظر دارد که عملاً اجرای آن برای بانکها میسر نیست و در پایان این فرآیند بانکها با ورشکستگی روبهرو خواهند شد. در حال حاضر اگر وضعیت بانکها را در بازار سرمایه رصد کنید، قیمت سهام این بانکها در سالهای اخیر به پایینترین حد ممکن رسیده است.
منظور استفاده از کارشناسان برای مشاوره به مشتریان است.
این موضوعی نیست که از چشمان مشتری دور بماند و مشتریان با محاسبات خود نیز میتوانند، میزان پرداختهای خود را حساب کنند. اما بحثی که عنوان میشود نرخ سود در بانکها بالاتر از حد ممکن عرضه میشود، به نظر میرسد ادعای درستی نیست. زیرا هنوز نرخ سود تسهیلات بانکی از نرخ سود بازار سرمایه ارزانتر است و این فاصله در حدود دو تا سه درصد برآورد میشود.
اما در حال حاضر، مقررات بازار سرمایه باعث ایجاد مشکلاتی شده است که تامین منابع بنگاههای بزرگ برای آنها در حال حاضر سختتر از بانکهاست و این بنگاهها ترجیح میدهند تسهیلات خود را از بانک دریافت کنند. در صورت خروج این بنگاهها از بازار پول، شاهد کاهش سطح تعادلی نرخ تسهیلات نیز خواهیم بود و امکان فعالیت برای موسسات کوچکتر نیز در بازار پول بیش از گذشته مهیا خواهد شد.
دولت قصد دارد که بدهیهای خود را از طریق بازار سرمایه، تسویه کند. این کاری است که شروع شده و تاخیری که صورت گرفته به این دلیل بود که مجلس قبلی همکاری لازم را در خصوص تصویب مصوبه مرتبط نداشت، این کار نیز در مجلس جدید با تاخیر صورت گرفت و مصوبات اصلاحی بودجه سال ۱۳۹۵، به تازگی از سوی رئیسجمهوری ابلاغ شده است.
همانطور که اطلاع دارید این جریمهها شامل افرادی است که در پرداخت مطالبات خود، کوتاهی کردند و این مکانیسمی است که در تمام دنیا نیز وجود دارد. البته موضوع جریمه دیرکرد نیز پس از انقلاب اسلامی همواره با چالشهایی روبهرو بوده است. من خاطرم هست در زمان آقای دکتر نوربخش یک نامهای خطاب به امام خمینی (ره) ارسال کردند مبنی بر اینکه اگر مکانیسم مناسبی برای جریمه وجود نداشته باشد، در نتیجه میل به بازپرداخت تسهیلاتگیرندگان از بین میرود.
این موضوع که باید جریمه دیرکرد وجود داشته باشد، بحث درستی است، اما نکته اینجاست که آیا مکانیسم این موضوع کاملاً مشخص و شفاف است؟
بله، این مکانیسم کاملاً مشخص است. در حال حاضر این نرخ در تمامی بانکها تعیین شده است و به این شکل نیست که بانکها در این خصوص رفتار سلیقهای داشته باشند. در قانون نیز این مساله را با نرخ تورم مقایسه کرده که بازپرداخت بدهیها باید بر اساس نرخ تورم صورت گیرد و اگر تعهدات خود را در زمان مقرر انجام دهند، طبیعتاً هیچ جریمهای صورت نمیگیرد.
بنابراین از نظر شما در حال حاضر بانک مرکزی در خصوص نحوه و چگونگی محاسبه جریمه دیرکرد، نظارت کافی دارد و انحرافی در این مساله صورت نمیگیرد؟
بله، بانک مرکزی کاملاً نظارت میکند و همانطور که عنوان کردم نرخ جریمه دیرکرد در قانون مشخص شده است. اما بانکها میتوانند بنا به شرایط خود و ارتباط با مشتری، همه یا بخشی از جریمه دیرکرد را ببخشند و جزو اختیاراتی است که هیاتمدیره بانکها بر عهده دارد. نحوه محاسبه نیز به شکلی است که با یک نرمافزار مشخص و مورد تایید بانک مرکزی صورت میگیرد و بانکها هیچگاه در این خصوص، خارج از مکانیسم مشخصشده عمل نمیکنند. رصد و دسترسی به این اطلاعات بانک مرکزی نیز به شکل آنلاین است و نهاد ناظر تخلفات را در این خصوص توسط بازرسان خود بررسی میکند.
شما در صحبتهای خود در خصوص فاصله کم میان نرخ سود تسهیلات و سپرده صحبت کردید، اما برخی از مسوولان معتقدند در حال حاضر این نرخ مناسب است و بانکها باید از میزان هزینههای غیرضروری خود کاسته و درآمدهای خود را از بخش خدمات کسب کنند، رویهای که در تمام کشورهای دنیا نیز وجود دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟
ببینید همانطور که توضیح دادم، وضعیت بانکها در شرایط معمولی وجود ندارد، بله در برخی از کشورها فاصله نرخ سود سپرده و تسهیلات پایین است، اما باید توجه کرد که سایر شاخصهای نظام بانکی در این کشورها به چه شکلی است.
نظر کاربران
ایا این سودها مانند صندوق زخیره فرهنگیان ازجیب مردم به جیب کدام مدیر عامل میرود ایا تابحال یکی از نماینده ها در مجلس این رامطرح کرده است
بانکها از سادگی مردم استفاده کرده و از گودال به چاه میندازن همه رو در عوض وامهای کلان را به دوستان و بین همکاران بدون سود و جریمه هدیه میدهند من ۶ سال پیش ۱۲ تومن از بانک صادرات وام گرفتم ۲۲ تومن دادم الان ۱۸ میلیونم میگن مانده ببینین با سود ۱۸ درصد گرفته بودم میتونین بگین چطوری و با چه فرمولی محاسبه کردن
از بانک های ایران ........ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخه عزیز دل برادر چرا دروغ به این بزرگی میگی ؟ کدام وام ۱۲ میلیونی بازپرداخت ۶ ساله دارد و جالب اینکه هنوز هم ادامه دارد !!!! احتمالا وام ۱۲ میلیونی ۵۰ ساله گرفتی !!!! بگو ما هم بریم بگیریم .
فرمولی که در بالا به آن اشاره شده معروف به pmt است که ریشه در علوم مالی امروز دارد . به نظر میرسد که خیلی چیزها در حال حاضر نسبت به گذشته تفاوت کرده و علمی تر شده .
در نظر عوام بانکی خوبه که کلا وام بلاعوض بده . اصلا قسط و بهره یعنی چی ؟ اما همین بانک وقتی سپرده میگیره باید بالای ۲۰ درصد سود بده وگرنه دزده !!!!