سر و صدای ساخت فروشگاه های لوکس در ایران
وال اسریت ژورنال نوشت: سروصدای ساختوساز فروشگاههای بزرگ بهصورت گسترده در ایران به گوش میرسد. علیرغم وجود تحریمهای شدید چند سال اخیر، مراکز تجاری گستردهای در ایران در حال شکلگیری هستند.
پایگاه خبری انتخاب: سروصدای ساختوساز فروشگاههای بزرگ بهصورت گسترده در ایران به گوش میرسد. علیرغم وجود تحریمهای شدید چند سال اخیر، مراکز تجاری گستردهای در ایران در حال شکلگیری هستند.
وال اسریت ژورنال نوشت: تعداد زیادی از این مراکز خرید مدرن که به مرکزی برای فروش برندهای مشهور و لوکس جهان تبدیل شدهاند، در شهر تهران قرار دارند و تعداد زیاد دیگری در قسمتهای دیگر کشور ایران در حال ساختوساز هستند. یکی از این فروشگاهها در غرب شهر تهران، به مساحت دو میلیون و ۷۰۰ هزار مترمربع در حال ساخته شدن است. مساحت تجاری این پروژه همردیف پروژههای بزرگ دنیا است و اندکی بزرگتر ازThe Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکاست. سالن هاکی روی یخ، آبنمای موزیکال، باغ مرکزی، هتل و یک نمایشگاه بزرگ ازجمله امکاناتی است که در این پروژه ساخته شده است. جالب است بدانید برای بازدید از کل این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیادهروی کنید.
به نظر میرسد اکثر مردم این کشور تمایل به خرید چنین کالاهایی دارند. اما آمارهای بانک مرکزی ایران نشان میدهد که درصد بسیار اندکی از مردم این کشور توانایی خریدن کفش، لباس یا سایر اقلام خارجی لوکسی را دارند که در این فروشگاههای بزرگ عرضه میشوند.
در دوران تحریم، به دلیل بالا رفتن شدید نرخ تورم، ثروتمندان ایرانی سرمایههای خود را به خریدن املاک و ساختن مراکز تجاری اختصاص دادند. بسیاری از سرمایهگذاران خارجی نیز سرمایههای خود را در ساخت مراکز تجاری متمرکز کردند. مثلاً یک شرکت ترکیهای در ساخت مجتمع پالادیوم تهران و یک شرکت اماراتی در ساخت سیتی سنتر اصفهان سرمایهگذاری کردند. مجموعه اصفهان سيتي سنتر شامل ۷ طبقه مي باشد، از اين ۷ طبقه، دو طبقه بصورت پاركينگ مسقف با ظرفيت ۵۵۰۰ اتومبیل است. سه طبقه شامل مركز خريد (Hyper Star) و واحدهای تجاری است و دو طبقه آخر شامل مجموعه سينمائي، سالن چند منظوره، فود کورت، سالن های مختلف. سومین شعبه از فروشگاههای زنجیرهای هایپراستار نیز در این مجتمع قرار دارد. این مرکز خرید دارای دسترسی آسان به فرودگاه اصفهان و ایستگاه قطار نیز میباشد.
توسعهدهندگان فروشگاههای بزرگ امیدوارند بتوانند یک سبک غربی را در چنین فروشگاههایی پیاده کنند و از موقعیت ایجادشده پس از توافق هستهای و ورود کالاها و سرمایههای خارجی بهترین استفاده را ببرند. البته استقبال از بازارهای ایران آنچنانکه پیشبینی میشد گسترده نبوده است و برندهای معتبر جهانی هنوز با احتیاط در مورد ورود به بازارهای ایران برنامهریزی میکنند.
البته باید توجه داشت که راهاندازی تجارت الکترونیک در ایران با شرکتهایی که هر دو طیف گستردهای از لوازم الکترونیکی، کالاهای خانگی، لباس و ... را به فروش میرسانند میتوانند رقیب مهمی برای فروشگاههای بزرگی باشد که بهسرعت در حال رشد و گسترش در ایران هستند.
ارسال نظر