۴۰۰۵۸۹
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

جملات هشت ریشتری؛ از نقل تا جعل

فرهان طبری در روزنامه ایران نوشت: گاهی یک جمله پرمعنی زندگی آدم را دگرگون می‌کند اما در این ۱۰ سالی که او را می‌شناسم هیچ تفاوتی با قبلش نکرده. او هنوز هم اعتقاد دارد خواندن یک جمله حکیمانه به اندازه هزار کتاب می‌ارزد.

فرهان طبری در روزنامه ایران نوشت: گاهی یک جمله پرمعنی زندگی آدم را دگرگون می‌کند اما در این ۱۰ سالی که او را می‌شناسم هیچ تفاوتی با قبلش نکرده. او هنوز هم اعتقاد دارد خواندن یک جمله حکیمانه به اندازه هزار کتاب می‌ارزد.
همیشه هم کتاب گلچینی از سخنان بزرگان در کیفش هست که در مواقع بیکاری یک جمله از آن می‌خواند؛ چشمانش را می‌بندد و پک عمیقی به سیگار می‌زند و بعد انگار که چیز مهمی کشف کرده باشد، به دوردست‌ها خیره می‌شود و می‌گوید واقعاً جمله الهام‌بخشی بود.
اما حالا که خوب به دور و برم نگاه می‌کنم، می‌بینم این تنها او نیست که به اصلاح شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند «جملات هشت ریشتری» با «سخن بزرگان» است. خیلی‌ها طرفدار «جمله‌های درخشان» هستند. جمله‌ای از یک رمان قطور، جمله‌ای از یک مکتب فلسفی، جمله‌ای از تمام عمر یک اندیشمند؛ دکمه‌ای از یک کت و شلوار. چرا خیلی از آدم‌ها دوست دارند در شبکه‌های مجازی این جملات را بازنشر کنند؟ آیا تا حالا کسی را دیده‌اید که با خواندن یکی از این جملات، واقعاً تغییر خاصی در زندگیش کرده باشد؟
جملات هشت ریشتری به جملاتی می‎گویند که قرار است مانند یک زلزله پرقدرت و در یک لحظه، تمام طرز فکر معیوب و خراب ما را زیرو رو کند. شما را نسبت به زندگی امیدوار کند یا اینکه دریچه‌ای پیش چشم شما باز کند تا بتوانید زیباتر به زندگی نگاه کنید. جملاتی که اغلب نام گوینده آن هم بدرستی معلوم نیست و هر کسی امضای یک نفر را پای آن می‌گذارد. مهم نیست «تولستوی» نویسنده باشد یا «آندره برتون» شاعر یا «هگل» فیلسوف.
مهم این است که این جمله پرمغز را هر چه زودتر به مردمی که از زندگی هیچ سردرنمی‌آورند برسانیم تا رسالت خود را به عنوان یک آدم عمیق به انجام رسانده باشیم! مانند نامه معروف چارلی چاپلین به دخترش که هرچه می‌گویند نوشته یک روزنامه‌نگار ایرانی است، دیگر کسی باور نمی‌کند. اصلاً همین امروز یک جمله اختراع کنید و پای آن بنویسید؛ «ویکتور هوگو» بعد هم بفرستید برای همه دوستان و فردایش می‌بینید که جمله هشت ریشتری‌تان از یکی از تابلوهای مترو سر درآورد.
جایی نوشته بود: «امید تنها سرمایه زندگی است - شوپنهاور» بعد هم عکس دو تا پرستوی عاشق که در کرانه آبی دریا رو به افق در حال پروازند. مانده بودم شوپنهاور، فیلسوف نیهیلیسم و پوچ‌گرایی و کسی که خط به خط اندیشه‌اش ناامیدی و یأس است، چطور می‌تواند چنین جمله‌ای را گفته باشد.

البته اگر از طرفداران جملات هشت ریشتری بپرسی می‌گویند مهم این است که این جمله درخشان چقدر توانسته آدم‌ها را به فکر فرو ببرد و زندگی آنها را تغییر دهد. فکر؟ مانند این است که بگوییم برانداز کردن یک دکمه به ما می‌گوید چه کت و شلوار قشنگی به آن وصل بوده! تغییر؟ شما کسی را می‌شناسید با یک جمله تغییری در زندگی‌اش حاصل شده باشد؟

خوشمزه‌تر اینکه آدم نمی‌داند چطور بین عکسی از یک گربه ملوس در اینستاگرام با جمله‌ای از «انیشتین» ارتباط برقرار کند یا تصویری از یک گل رز و جمله‌ای عاشقانه از «اوریانا فالاچی» روزنامه‌‌نویس سیاسی ایتالیا! آیا شما با خواندن این جملات به فکر فرو می‌روید و زندگی‌تان زیر و رو می‌شود؟ آیا جملات هشت ریشتری شما را از آموزش و زحمت خواندن و آموختن، بی‌نیاز می‌کند؟ اگر این‌طور است واقعاً خوشا به حال‌تان!
تا چند وقت پیش پیامک‌های تلفن همراه محل پخش مانیفست‌های روشنگرانه‌ای از این دست بود. در هر مناسبتی، چند جمله تکراری بین همه دست به دست می‌شد و زندگی همه مثلاً تغییر می‌کرد. اما حالا به یمن پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن چتر اینترنت محل اصلی رد و بدل کردن این جملات ناب تلگرام و اینستاگرام است. گروه دوستانه یا کاری فرقی نمی‌کند، همیشه لا به لای مطالب کسی هست که بی‌توجه به موضوع بحث یا کلیت گروه، هر صبح سرش را از زیر پتوی گرم و نرم درمی‌آورد و چند جمله پرمعنا در وصف پیشرفت می‌نویسد و برای ده‌ها گروهی که در آن عضو است فوروارد می‌کند و دوباره پتو را روی سرش می‌کشد و می‌خوابد.

حالا فیش ساندویچی‌ها هم مزین به جملات هشت ریشتری شده. زیر نوار شماره نوبت‌تان، جمله‌ای از «ارد بزرگ» یا «دکتر حسابی» نوشته شده تا شما در مدت انتظار برای غذای جسم، بتوانید با این جملات طلایی به روح‌تان هم غذا برسانید و زندگی‌تان را تغییر دهید. کتاب را رها کنید. تحقیق و مطالعه را ول کنید. وقت تلف کردن‌هایی از این دست، درخور انسان‌های عمیق نیست. ما تنها به یک جمله احتیاج داریم تا خود دریایی تحقیق و پژوهش برای آن ببافیم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • صمد از تبریز

      عالی بود لایک دارین طلایی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج