۴۰۰۳۵۳
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

عامل اصلی حوادث رانندگی در ایران

مدیرعامل ستاددیه کشور جریمه‌های سنگین و توقیف خودروی متخلفان را اقدامی بازدارنده خواند و افزود: هرچند این اهرم‌ها در پاره‌ای مواقع برای عده‌ای از افراد جواب داده اما نگاه ما باید جامع باشد.

خبرآنلاین: مدیرعامل ستاددیه کشور جریمه‌های سنگین و توقیف خودروی متخلفان را اقدامی بازدارنده خواند و افزود: هرچند این اهرم‌ها در پاره‌ای مواقع برای عده‌ای از افراد جواب داده اما نگاه ما باید جامع باشد.

به منظور راهکارهای اجرایی نمودن سراسری قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب ۲۹ خرداد ماه سال‌جاری، عباسعلی رحیمی‌اصفهانی عضو کمیته حقوقی، علی‌اکبر یساقی نایب رییس هیات مدیره و سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور با اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی دیدار و پیرامون کاهش حداکثری آمار زندانیان دیه ناشی از تصادفات به گفت‌وگو پرداختند.

سید اسدالله جولایی در ابتدای این جلسه با اشاره به کاهش آمار رانندگان زندانی به کمتر از هزار مددجو، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما در راستای بهبود وضعیت جاده‌های کشور باید به این سمت معطوف شود که در برابر آمار تصادفات به مقایسه وضعیت فعلی با سال گذشته و تطبیق و احیانا کاهش چند درصدی یک مولفه نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل نباید اکتفا شود. طبق آمار قریب به ۴۰۰ نفر در ۲۹۴ فقره تصادف فوتی در نوروز امسال و در بهترین و مفرح‌ترین ایام جان خود را بر حسب نبود یک راهکار رهگشا از دست داده‌اند، در این حوزه نه فقط راهور ناجا بلکه همه نهادهای کشور موظف هستند با نگاهی دفعی و نه صرفا در قالب یک چاره رفعی پیگیری نمایند تا حداقل این آمار نگران‌کننده به پایین‌ترین حد ممکن تقلیل پیدا کنند.

وی با اشاره به عنوان سال ۹۵ گفت: در سالی که به طور موکد از جانب رهبری بر اقدام و عمل تاکید شده خوب است در قبال آمار بالای جانباختگان و مصدومان تصادف‌های رانندگی در ماه‌های شهریور و فروردین که به دلیل کثرت تلفات انسانی اطلاق‌ ماه‌های خونین به آن‌ها به دور از اغراق نیست، خوب است به جای ابراز تاسف و ناراحتی‌های آنی به تامل و اقدامی پیشگیرانه و همیشگی اهتمام داشته باشیم.

مدیرعامل ستاددیه کشور جریمه‌های سنگین و توقیف خودروی متخلفان را اقدامی بازدارنده خواند و افزود: هر چند این اهرم‌ها در پاره‌ای مواقع برای عده‌ای از افراد جواب داده اما نگاه ما باید جامع بوده و فراتر از یک تصمیم موقت و سلبی باشد.

جولایی روند افزایش خودروهای تولیدی و وارداتی را نیازمند یک بازنگری اعلام کرد و یادآور شد: سال ۸۴ تعداد چهار میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود داشت که با گذشت یک دهه از این تاریخ آمار وسایل نقلیه در کشور به ۲۷ میلیون نزدیک شده است و این یعنی به همین میزان نظارت و مدیریت هم بایستی در کنترل وضعیت جاده‌ها و شرایط آشفته خیابان‌ها اعمال شود.

عامل انسانی دلیل عمده تصادفات رانندگی

وی با انتقاد از جاده‌های پر خطر و عدم کنترل دقیق جاده‌های کشور در برخورد با برخی رفتارهای رانندگان افزود: در فصل‌های سرد سال بسیاری از جاده‌های پرشیب بدون شک قابلیت عبور و مرور با خودروهای بی‌کیفیت و بعضا فرسوده هموطنان را ندارد، در بسیاری موارد هم پیچ موجود در برخی مسیرها حتی برای سرعت‌های پایین غیراستاندارد هستند اما در همه این موارد سبک رانندگی و عامل انسانی بیشترین نقش را در بروز و عدم بروز یک سانحه ایفا می‌کند.

جولایی با تفکیک موضوعات «مسبب» و «مقصر» ادامه داد: هرچند در بیشتر گزارش‌های کارشناسانه عامل انسانی در برابر عوامل جاده‌ای و محیطی همواره پررنگ‌تر معرفی می‌شوند اما در حوزه پیشگیری و کنترل این حوادث اگر بخواهیم درصد تقصیر را معین کنیم بدون شک در بروز یک تصادف رانندگی اگر نگوییم در غالب موارد، باید قبول کنیم در درصد بالایی از این سوانح دلخراش راننده‌ مقصر است.

سوانح جاده‌ای در ایران مطابق میانگین جهانی یک درد ملی است

مدیرعامل ستاددیه کشور با مقایسه تلفات و سوانح رانندگی در ایران با چند کشور در حال توسعه گفت: برای درک یک درد عمیق ملی آمار کشته‌های سالانه یا آمار ماه شهریور نیاز نیست برای این منظور کافی است به تعداد تلفات انسانی در نوروز امسال بپردازیم و برای آشنایی با عواقب این معضل بزرگ خوب است به آمار پزشکی قانونی در ایام عید سال‌های قبل مراجعه شود.

وی حل مشکل تصادفات رانندگی در کشور را فراسازمانی خواند و یادآور شد: مرگ و مصدومیت‌ها آن قدر بالاست که دیگر کسی به عنوان یک مشکل و یک فاجعه به این موضوع نگاه ندارد، در کشور اگر کسی حوصله و وقت مطالعه صفحه حوادث را داشت تنها با مطالعه خبر قتل ارابه‌های آهنین در جاده‌های خاکی فقط و فقط ابراز احساسات به خرج داده و تا اعلام خبرهای بعدی یا تحت تاثیر قرار گرفتن خبری در حوزه صعود و ناکامی یک تیم ورزشی به یک رقابت جهانی یا هر موضوع دیگری این اثر در او باقی است و بعد از آن به مانند همه هموطنان و مسولان دغدغه‌ای برای پیگیری در هیچ کس احساس نمی‌شود.

جولایی صرف میلیاردها تومان هزینه بر اقتصاد کشور و آن هم در این شرایطی که بیش از هر موعدی نیازمند تمرکز جدی بر روی سرمایه‌های ناخالص ملی هستیم را یک هزینه عادی به مانند دیگر مخارج دولتی قلمداد کرد و گفت: هر ساله نیروی انتظامی از کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی خبر می‌دهد اما واقعا در یک چنین عصری که ضریب مرگ در حوادث رانندگی در برخی از کشورها حکایتی آن چنانی دارد در ایران اسلامی با یک تمدن هفت هزار ساله قصه‌ای این چنین و غیرقابل تعریف به خود گرفته است.

مدیرعامل ستاددیه کشور برابری آمار کشته‌شدگان ده ساله اخیر تصادفات رانندگی در کشور را با مجموع شهدای ایران اسلامی را از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز را یک فاجعه خاموش معرفی کرد و افزود: خوشبختانه هر چند در طول ده سال اخیر آمار تصادفات رانندگی از ۲۷ هزار و ۵۶۷ نفر در سال ۹۴ به نزدیک ۱۵ هزار کشته در سال گذشته (۹۴) کاهش داشته است اما این رقم باور نکردنی هر گز زیبنده نظام مقدس اسلامی نیست و بایستی باور کنیم حتی یک کشته در جاده‌ها رقم سنگین و زیادی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • آرمین

    فقط راننده مقصره نیست جاده خوب نداریم ولاجادهـا استانداردنیستن ویاعث تصادفات میشه ـ

  • بدون نام

    خب راننده مقصر قبول.چرا پلیس همش تو فکر جریمه کردن است چرا مجازاتهای سختگیرانه مثل ابطال گواهینامه زندان بازداشت و ووو
    استفاده نمیکند.گواهینامه فقط پول میگیرن میدن چرا واقعا سختگیرانه عمل نمیشود هرکه پول داشته باشد میتونه گواهینامه بگیره اصلا فکر نیستن ایا این فرد صلاحیت دارد راننده شود یانه

  • بدون نام

    باید زمینه تخلف از بین برود بدتر زمینه برای سر کیسه کردن مردم فراهم میشودـ

  • بدون نام

    تصادفات اول می افته گردن راننده درصد کمی جاده ودرصدکمتری خودرو
    لازم نیست به تاریخ برگردیم دیروزبلکم پریروز پیکانی بودپراآدمهای ریزودرشت یکی هم بغل دست راننده باخرسکی ازآینه ماشین اویزان وآب ازلبولوچه مردم عادی
    درشهرای کوچک 50 ماشین نبود امروز عین یادش بخیر سالهایی که بارون می بارید ومثل لونه مورچه ماشین ریزودرشت ازکارخونه های خودروسازی به خیابون سرازیر میشه تقریبا 2الی3نفربطورمیانگین یک خودرو جمعیت چندبرابربالاترین تراکم وگره جمعیتی درهر شهر خیابونا باتغییرات اندک یابعضا بدون تغییر چراتصادف نباشه ودست آخرمثل کشورهایی که خودروعالی تولیدمیکنند برای صادرات خودشون ازاتوبوس مترو منوریل و.......استفاده می کنند متاسفانه ماشین داری وماشین سواری برای عده ای کلاسه

  • بدون نام

    ج30 درصد راننده مقصرهبقیه جاده و ماشین

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج