یالثارات: مافیا اجازه نقد «فروشنده» را نمی دهد
در این میان فضای مخوفی که مافیای فاسد درون سینما در حمایت از فیلم رقم زد از نکات جالب توجه دیگر درباره فروشنده بود. هجمه شدید مافیایی به منتقدین یک فیلم مفتضح تا جایی پیش رفت که دوم مهرماه، افخمی در برنامه هفت گفت: فشار روی منتقدین فروشنده آنقدر زیاد است که سعید قطبی زاده می گوید بخاطر فشارهای وارد بر من، درباره نقد این فیلم به هفت نمیآیم!
شخصیتهای اصلی فیلم مادری جوان و دختر خردسالش هستند که زیر بمباران جنگ جدا از دیگر اعضای خانواده هستند. در حالی که آنها تلاش دارند تا آرامش خود را حفظ کنند، یک نیروی شیطانی مرموز وارد آپارتمان آنها میشود و سعی دارد تا روح آنها را تسخیر کند.
معمولاً کشورها فیلمی را به مراسم اسکار میفرستند که پیشبرنده یا معرف برخی مواضع آنان است یا آن دسته از حرفهای آنان را که شنیده نشده یا تمایل دارند برجستهتر نمایش داده شود بیان میکند. این بار سینما و جایزه اسکار بناست سیاست دولتی دیگر در قبال ایران برای ایجاد تصویر وارونه از جامعه ایرانی در نظر مردم دنیا را پیش ببرند. این مأموریت و بازی خستهکننده و تکراری بناست با «زیر سایه» پیش برود.
بر اساس تصمیم مسئولان سینمایی دولت یازدهم، «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی بهعنوان نماینده ایران برای حضور در مراسم اسکار معرفی شده است. فیلمی که کارگردانش در کنفرانس مطبوعاتی پس از نمایش فیلم میگوید: «موضوعاتی مانند حریم خانوادگی و آبرو و حفظ غیرت را موجب بروز رفتارهای خشونتآمیز در جوامعی مانند ایران دانسته که حتی تمایلات روشنفکرانه را هم قربانی میکند! و رشد این خشونت را در چنین جوامعی تا حد تروریسم و جنایات داعش بالا برده و میگوید موضوع فیلمش با اوضاع امروز تروریسم میخواند!»
این انتخاب در کنار اینکه با اعتراض گروهی از هنرمندان و اصحاب فن مواجه شد. مثلا فراستی منتقد سینمایی در برنامه تلویزیونی هفت گفته بود که فروشنده در همه زمینه ها ماقبل بد است. در زمینه فیلمنامه، هنوز فیلمنامه نیست و دو کانسپت است. در زمینه کارگردانی آن قدر بد است که اگر کسی غیر از فرهادی آن را کارگردانی کرده بود، هو می کردند. اشتباهات فاحشی دارد. بیش از ۴۰ جامپ کات در تئاتر داریم. دوربین به جای رودست، روی کول است! تم فیلم فرهادی، تم تجاوز و فحشاست که بعد از انقلاب تابه حال نداشتهایم.
حتی با واکنش فعالان سیاسی هم مواجه شد و فردی مانند علی مطهری در اظهارنظری علنی گفت: سوژه فیلم ـ فروشنده ـ را نپسندیدم. این فیلم چهره خوبی از جامعه ایران نشان نمیدهد، لذا انتخاب آن بهعنوان نماینده ایران در «اسکار» از سوی بنیاد فارابی، بهنظر من انتخاب خوبی نبود. عزتالله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: غیرت مسئله مهمی است و از بسیاری از آسیبهای اجتماعی انسان را بازمیدارد.
حتی فیلمهای قبل از انقلاب هم به این مسئله توجه داشتند و فیلمهایی از آن دوران ماندگار شدند که به غیرت توجه داشته و اقشار مختلف نسبت به آن همگرایی دارند. باید در آثار به غیرت شخصیت داستان توجه شود تا خدای ناکرده بیغیرتی به عنوان یک نگاه نسبی در جامعه فراگیر نشود و مخاطب با شخصیتی که کمتر غیرت دارد همزادپنداری نکند. زیرا این نوع شخصیتپردازی با ذات فطری دفاع مغایرت دارد.
اما نکته مهم این است که اگر فیلم ایستاده در غبار به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی میشد حتی اگر در میان ۵ فیلم برگزیده آکادمی قرار نمیگرفت بازهم دستاوردی بزرگ برای سینمای ایران به شمار میرفت. با توجه به سیاست های کلان دولت و شگردهای دیپلماتیک دولت «حسن روحانی» در عرصه بینالملل که برای رفع بحرانهای بین الملی از گفتمان مذاکره و مباحثه بهره میبرد، معرفی فیلم ایستاده در غبار، منطبق بر پارادیم تدبیر، آورده عظیم بینالمللی برای دستگاه فرهنگی دولت یازدهم به ارمغان میآورد.حتی اگر فیلم «ایستاده در غبار» میان پنج فیلم برگزیده آکادمی قرار نمی گرفت اما میتوانست موضوع استراتژیک اسارت احمد متوسلیان به عنوان یک دغدغه مهم کلان سیاسی را به اعضای آکادمی اسکار در قالب بسته ای فرهنگی ارائه کند.
فارغ از این مسائل، چیزی که بار دیگر مورد تأیید قرار میگیرد این است که «اسکار یک مراسم سیاسی است.»، این گزاره چندی پیش در زمان اهدای جایزه به فیلم ضدایرانی «آرگو» اثبات شده بود. تحریف تاریخی و روایت یکجانبه و جعلی «آرگو» از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در ایران، تأثیر بدی بر مراسم اسکار گذاشت و در شبکههای اجتماعی از اینکه این جایزه و سینما ابزار سیاسی دولتهای غربی است، انتقاد میشد.
برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند با توجه به ماهیت و سازوکار اسکار، بهترین کار آن بود که جمهوری اسلامی فیلم سینمایی «یتیمخانه ایران» را که بهتازگی توسط ابوالقاسم طالبی ساخته شده است بهعنوان نماینده خود به اسکار معرفی کند.
فیلمی که منتقدان سینما معتقدند، در دوران فقر سینمای ایران در زمینه خلق قهرمان، به سراغ خلق قهرمانی ملی رفته است که نه تنفروشی میکند و نه وطن فروشی!
«یتیمخانه ایران» روایتی است داستانی ـ مستند از یک اتفاق تلخ تاریخی که در سالهایی که ایران مستعمره انگلستان بوده است، روی داده است، فاجعهای انسانی که در سال ۱۲۹۸ توسط انگلیسیها بر سر مردم ایران میآید. «یتیمخانه ایران» ماجرای «قحطی» آن سالها و از بین رفتن حدود ۹ میلیون زن، کودک و مرد ایرانی بهدلیل بسته شدن شریانهای ورودی غذا و دارو به ایران توسط نیروهای انگلیسی را روایت میکند.
شاید این اتفاقی عجیب به نظر برسد، در روزهایی که دولت یازدهم گزینههای خود را در تعامل یکسویه با دولتهای غربی منحصر کرده و بهدنبال روابط جدی با این کشورهاست، دولت انگلیس پاسخ دیپلماسی دولت روحانی، را با معرفی «زیر سایه» به اسکار میدهد. دولت یازدهم پاسخ متقابلی به این ماجرا خواهد داشت؟ اگر مسئولان اجرایی فرهنگی استراتژی مناسبی در قبال معرفی فیلم به اسکار داشتند میتوانستند با برنامهریزی مناسب اکران، امکان قانونی معرفی یتیمخانهایران به این مراسم را نیز فراهم آورند.
با همه این وجود آنچه به نظر میرسد در روزهایی که شبکههای ماهوارهای و کمپانیهای رسانهای صهیونیستی تلاش دارند تا با فیلمها و سریالهایشان از یک سو چهرهای زشت و قرون وسطایی از مردم ایران به جهان مخابره کنند و از سوی دیگر باورها و اعتقادات مردم را دستکاری کنند و فرهنگ مبتذل غربی را در کشور رواج دهند. برخی سینماگران نیز با آثارشان آب به آسیاب توطئه اجنبیها میریزند و همان کاری که کمپانیهای فریب صهیونیستی بدنبال آن میگردند را با استفاده از ظرفیت و بودجه کشور بهتر از خودشان به انجام میرسانند و نکته غمانگیز ماجرا هم بازی خوردن نهادهای انقلابی در این پازل پیچیده سینمایی است.
برخی از منتقدین سینما معتقدند که اتفاقی که در حال حاضر در سینمای ما میافتد بازی دو سر برد برای جماعتی است که ادای روشنفکری درمیآورند. فرقی نمیکند «ریش پروفسوری» داشته باشند یا «یقه دیپلمات» مهم این است که دسته اول با حراج کردن هویت و غیرت ملی به نام و نانی میرسند و جماعت دوم هم میتوانند رزومه خود را از جایزههای بینالمللی و مهمی پر کنند که اغلب برای فحشنامههای تصویری علیه ایران و انقلاب و اسلام لایق دریافت نخل و شیر و خرس شدهاند.
نظر کاربران
... .مافيا خودتان هستيد كه اجازه نميدهيد نقد بشود چون بيشتر گندش در ميايد
فیلم فروشنده کاملا درست و بی نقص ساخته شده و دقیقاً منطبق بر جامعه ایران و خیلی جاهای دیگست و حتی خیلی موارد آقای فرهادی خویشتن داری کردن و اوضاع رو بدتر نشون ندادن امثال نشریه یا لثارات هم به جای تخریب انسانی با وجدان و متفکر مثل فرهادی باید سعی کنن اوضاع اخلاقی و فرهنگی جامعه رو به درستی بررسی کنن و سعی کنن در بهبود این وضعیت قدم بردارن تا ان شا الله مثلا 20 سال دیگه اگه آقای فرهادی بخواد چنین فیلمی بسازه نتونه معضل اخلاقی تو جامعه پیدا کنه که به تصویر بکشه.
پاسخ ها
این فیلم بر ضد آیه قرآن ساخته شده و ارزش های دینی زیر پاست خیلی مونده فرهادی رو بشناسید فقط دعا میکنم دیر نشده باشه اون موقع
دوست عزيز
در حالي كه اين فيلم كاملا منطبق بر جامعه
كنوني ماست...
دقیقا منظورتون از "نقد " چیه ؟؟؟!!!
مگه اینجا سیسیل ایتالیاست که مافیا داشته باشه
....
حالا شما که صدايتان به همه جا میرسد و سنگ مردم را به سینه میزنید
براى مردم بیکار وزن وبچه دار هم دلی بسوزانید شاید دل مومن ابروداری شاد شد
اگر با اون ادبیات سخیف میخواهید نقد کنید همون بهتر که نقد نشه
چطوری احمدی نژادی؟ ...
احتمالا این روزنامه توهم زده...
احتمالا این روزنامه توهم زده... مافیا که خودتونید با اینهمه شاکی هنوزم دارید راست راست میچرخید!