رنو ایران خودرو و سایپا را جا گذاشت
شرکت رنو فرانسه تهدید پیشین خود مبنی بر تولید مستقل محصولات جدیدش در ایران بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا را، محقق کرد.
خبرگزاری ایسنا: شرکت رنو فرانسه تهدید پیشین خود مبنی بر تولید مستقل محصولات جدیدش در ایران بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا را، محقق کرد.
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها مذاکرات برخی خودروسازان بزرگ جهانی برای تولید محصولات جدید در ایران وارد فاز اجرایی شد. به دنبال این مذاکرات در طول یک سال گذشته پژو با ایران خودرو و سیتروئن با سایپا قرارداد و تفاهمنامه همکاری مشترک را منعقد کردند اما خبری از قرارداد جدید رنو برای گسترش فعالیتها در ایران نبود.
در این شرایط درست در زمانیکه گمانهزنیهای مختلفی درباره نحوه فعالیت جدید رنو در ایران مطرح بود این شرکت در اقدامی غیر منتظره از انعقاد قرارداد جدید همکاری با ایران خودرو و سایپا خودداری کرده و ترجیح داد به طور مستقل در ایران فعالیت کند.
البته پیش از این نیز نماینده رنو در ایران تلویحا تهدید کرده بود که اگر درباره شرایط همکاریهای جدید با ایران خودرو و سایپا به توافق نرسند به طور مستقل در ایران فعالیت خواهند کرد.
در این زمینه ماه گذشته پیمان کارگر درباره زمان انعقاد قرارداد جدید با ایران خودرو و سایپا و احتمال تولید مستقل محصولات رنو در ایران، اظهار کرده بود:" این موضوع بستگی به سیاست ما و نتیجه مذاکرات با شرکای ایرانی (ایران خودرو و سایپا) دارد البته در صورت لزوم به تولید مستقل در ایران خواهیم پرداخت."
در این شرایط این تهدید محقق شده و روز گذشته رنو تفاهمنامه همکاری مشترک برای ایجاد کارخانه جدید خودروسازی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را منعقد کرد. طبق این قرارداد سهم رنو در شرکت جدید ۶۰ درصد و سهم ایدرو، ۴۰ درصد خواهد بود.
به این ترتیب رنو اکثریت سهام را در این شرکت جدید خودروسازی داشته و مالک اصلی خط تولید و کارخانه تولیدی در ایران خواهد بود و میتواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را مستقل از ایران خودرو و سایپا در ایران راهاندازی کند.
این اقدام در حالی است که پیش از این رنو از فرایند همکاری مشترک با ایران خودرو و سایپا در طول سالهای گذشته و نحوه عملکرد دو خودروساز بزرگ داخلی، انتقاد کرده بود. سال گذشته پیمان کارگر اظهار کرده بود:" از نحوه کار شرکای خود (ایران خودرو و سایپا) در خدمات پس از فروش ناراضی هستیم. نمایندگی خدمات پس از فروش خودروساز به ما میگوید قطعه تندر ۹۰ موجود نیست در حالیکه قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمیخرند و به نمایندگی نمیرسانند بنابراین مشتری ناراضی است".
به گفته وی، " در مواردی شرکت خدمات پس از فروش خودروساز پول ندارد که قطعه را خریده و به نمایندگی خدمات پس از فروش تحویل دهد. با این حال ضعف دوستان (ایران خودرو و سایپا) در این حوزه نباید باعث ایجاد مشکل در خدمات پس از فروش محصولات رنو در ایران شود".
در این شرایط با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با ایدرو، رنو میتواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و با مدیریت مستقیم خود در ایران ایجاد کند.
کارشناسان معتقدند اگر رنو این فرایند را براساس استانداردهای فعالیت خود در اتحادیه اروپا در ایران مستقر کند، اقدام مثبتی بوده و به نفع مصرفکنندگان ایرانی خواهد بود.
در آن صورت رنو به رقیبی برای ایران خودرو و سایپا تبدیل شده و میتواند با انتقال تکنولوژی و استقرار سیستم نوین تولید، فروش و خدمات پس از فروش در ایران فرایندهای جاری در صنعت خودروی ایران را به نفع مشتریان ایرانی، ارتقا دهد.
نظر کاربران
سلام امیدوارم شرکت رنو با شناختی که از بازار ایران داره محصولات تولیدی شو با قیمت پایین به مردم عرضه کنه تا هم بازارو مال خود کنه هم دست دو دو تا خودرو سازی که دارن از بازار کوتاه کنن... انشاا....
تا ببینن ایرانخودرو و سایپا فروششون کم شده رنو را هم مثل دوو سر به نیست می کنن
کاری بسیار عالیست. حداقل از این خودروهای بی کیفیت رها میشیم. انشاالاه اقتصاد هم رونق میگیره چند هزار جوون سرکار میرن
مگه میشه عمرا مافییای داخلی هرگز نمیذارن رنو بیاد مستقل کارکنه
یا اگه بیاد هم اونقدر محدودش میکنن که فقط خودروهای،گران قیمت رو بسازه
وگرنه الان خودروی سی میلیونی رنوبیاد بازار کی دگ سمند و رانا و پژو و پراید و تیبا و ساینا میخره
به این جمع خودروهای چینی رو هم اضافه کنید
هرگز چنین اجازه ای داده نمیشه
مردم باید همیشه گران بخرن و الاف قطعه معیوب باشن و البته چاره ای هم نداشته باشن
این سیاست مافیایی هست
مطمئن باشید ایران خودرو وسایپا بی تفاوت نمیشن وکارشکنی خواهند کرد .رنو راه سختی در پیش دارد
با سلام.با قدمت و نفوذی که دو خودروساز ما در بدنه دولت و سازمانها دارند فکر نکنم رنو در عرصه تولید و عرضه خودرو با این دو غول بتونه رقابت کنه و سریعا از میدان بدر میره.
خيلي توافق خوبيه تقريبا هر خودرويي كه سايپا و ايران خودرو در توليد ان نقش داشته باشند خودرو نيست ارابه مرگه چون انها با اقسام ترفتدها كه 50 سال است اموزش ديده اند فكر وذكرشان كيفيت نيست كميته و فكر كنم اگر رنو در ايران مستقل توليد كنه هم رقابت شديد ميشه و هم اگر ايران خودرو و سايپا بخواهند كلك بزنند از كيفيت و اپشن و خدمات پس از فروش بزنند قطعا بايد دربشان را تخته كنند البته خطر هم در شروع بكار انهاًرا تهديد مي كنه كمتر كسي پيدا ميشه كه رنو اصل را ول كنه بره بدلش را بگيره
بازار باید رقابتی باشه وگرنه آش همین آشو و کاسه هم همین کاسه!
فقط لعنت همه مردم ایران بر سایپا و ایرانخودرو خدا تاوان خون مردم بی گناه را که با خودروهای بی کیفیت و گران به مردم تحمیل میکنید از شما بگیره.اینها مونتاژ کارن و قاتل مردم خودشان
خبر خیلی خوبی بود. ایشالا عملی بشه.
دوستان نظرات درستی گذاشتن.
ایران خودرو و سایپا بجای اینکه تنوع و کیفیت محصولات خودشون رو بالا ببرن مطمئنا تو کار رنو اختلال ایجاد میکنن.
البته همه امیدواریم باعث ورشکستگی این دوتا آشغالدونی بشه
امیدوارم بیاد و کار این دو تا رو خراب کنه نه اینکه اونم بشه مثل اون دوتا بی کیفیت .. اه
عالی
بهترین خبری بود که شنیدم
ای کاش در تمام صنایع ایران این اتفاق بیفتد
که دیگر مدیران بی لیاقت صنایع در بازار بی رقیب ایران یکه تازی نکنند
شک نکنید که اگر دستهای پشت پرده و کارشکنی ها اجازه رشد اینچنین طرح هایی را بدهد
قطعا باعث پیشرفت این سرزمین خواهد شد
اقاوقتی ....ازاین ارابه مرگ ها حمایت میکنن هیچ امیدی نیست