شهر در تصرف ماشین ها
بیچاره خیابان، این روزها نقض حقوق شهروندی در آن علنی است، چرا که با وجود قوانین همواره برخی شهروندان با سد معبر برای دیگران اختلال ایجاد میکنند و حتی ذره ای خود را مقصر ندانسته و به کار خود ادامه میدهند و آنچه در این بین بیش از پیش مهم جلوه میکند، تداوم طرحهای ضربتی است که ضرورت همکاری دستگاههای مختلف را برای مقابله با سد معبر میطلبد.
روزنامه آرمان امروز - نگین باقری: بیچاره خیابان، این روزها نقض حقوق شهروندی در آن علنی است، چرا که با وجود قوانین همواره برخی شهروندان با سد معبر برای دیگران اختلال ایجاد میکنند و حتی ذره ای خود را مقصر ندانسته و به کار خود ادامه میدهند و آنچه در این بین بیش از پیش مهم جلوه میکند، تداوم طرحهای ضربتی است که ضرورت همکاری دستگاههای مختلف را برای مقابله با سد معبر میطلبد، چرا که ضعفها و کاستیهایی در نظارتها و بازرسیها وجود دارند که سبب شده اصناف مختلف در تداخل باشند که به نوبه خود نیز این مساله عامل سد معبر شده است. بنابراین برخورد مقطعی با سد معبر راهگشا نیست و باید با ساماندهی امور نظارت و بازرسی، برخورد مستمر را سرلوحه کار قرار داد تا هر چه زودتر این معضل برطرف شود.
هر چند بر اساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره شش کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداریها، اراضی، کوچهها، میدانها، خیابانها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض به این معابر، تخلف تلقی میشود و باید شهرداریها با متخلفان برخورد کنند، اما این روزها سد معبرها معضلاتی را برای شهروندان رقم زده اند، چرا که دیگر پیادهروها شکل اولیه خود را ندارند و به پارکینگ خودروها تبدیل شده اند. این در حالی است که برخی مغازه داران نیز از وضعیت پیادهروها غافل نبوده و خودخواهانه درصدد غارت آن هستند، چون علاوه بر گذاشتن اجناس خود در پیادهرو خودروهای وانت بار خود را نیز به گونهای جلوی درب مغازههایشان پارک میکنند که تردد شهروندان را به مخاطره میاندازند.
تازه مشکلات سد معابر به اینجا ختم نمیشود و برخی افراد برای راه انداختن کار خودشان جلوی در منازل پارک میکنند و آنقدر این عمل تکرار میشود که ساکنان منازل مجبور میشوند عبارت «پارک مساوی با پنچری» را آنچنان درشت بنویسند که چشم همگان را به آن خیره کنند ولی دوباره و دوباره خاطر شهروندان آزرده شده و تکرار مکدرات میشود، حتی برخی دستفروشان نیز بساط خود را در پیاده روها پهن کرده و عرض مفید آنها را اشغال میکنند، به گونه ای که اجناس آنها بیشتر پیادهرو را پر کرده است.
با وجود این، نمیتوان پارک موتور سیکلتها را در مقابل تعمیرگاههای موتور سیکلت نادیده گرفت و از پارک ماشینها هم جلوی نمایشگاههای ماشین به سادگی گذشت، چون به معضل سد معبر دامن زده اند، به گونهای که امروزه پیاده روها به مراکز انواع معاملات تبدیل شده است. این در حالی است که بسیاری از مشاغل از جمله رستورانها و آژانس کرایه موتوری نیز پیکهای موتوری را به کار گرفته اند تا خدمات ارائه دهند و پیادهروی جلوی این مکانها نیز مملو از موتور سیکلتهاست.
از سوی دیگر، فرهنگ استفاده مناسب از پیاده رو در برخی مکانها جا نیفتاده و با اشغال آن رهگذران مجبورند برای تردد با احتیاط مسیر خود را دور کرده و از خیابان عبور کنند و آنچنان این معضل شایع شده است که برخی عابران بدون هیچ اعتراضی مجبورند با شرایط کنار آمده و خود را به مقصد برسانند، در حالی که این مساله تجاوز به حقوق شهروندی است که ممکن است حتی در مواقعی حادثهآفرین باشد. بنابراین ضروری است تا با وضع قوانین سختگیرانه این معضل رفع شود تا هم شهر نظم یابد و هم در حقوق شهروندان اجحاف نشود، چون برخی افراد حقوق دیگران را زیر پا میگذارند تا به خواستههای خود برسند، در حالی که زندگی اجتماعی انفرادی نیست و باید حقوق همه افراد در آن لحاظ شود.
شکایت از سد معبر در صدر شکایتها
شهریور امسال رئیس سامانه ۱۸۸۸ منطقه ۱۲ اعلام کرد که شکایت از سد معبر همچنان در صدر گلایههای مردمی است. به گفته اصغر عبادی از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶۸ پیام در سامانه ۱۸۸۸ منطقه ثبت شده که از این تعداد ۸۵ درصد پیامها به نتیجه نهایی رسیده و ۱۵ درصد مابقی نیز در دست اقدام و یا اقدامی نداشته است. او در مورد موضوع انتقادات مردمی از شهرداری اظهار کرد: انتقاد از عملکرد شهرداری در سد معبر توسط دستفروشان، نصب مخزن، آبیاری درختان و تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری بیشترین موضوعات پیامها را به خود اختصاص میدهد. عبادی با بیان اینکه ۸۰ درصد پیامها انتقاد و شکایت و ۲۰ درصد تقدیر و تشکر از عملکرد شهرداری بوده است، بیان کرد: شهروندان میتوانند در صورت انتقاد، شکایت، تقدیر و... با سامانه ۱۸۸۸ تماس گرفته و گلایه خود را با مسئولان امر در میان بگذارند.
اسفند سال گذشته هم مشاور مدیر عامل و مدیر حقوقی شرکت شهربان شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون، سد معبر به هر شیوه ای تخلف محسوب میشود و معبربانان برای مقابله با این تخلف در اجرای قانون ماموریت دارند. حسین شیری گرکانی بیان کرد: با توجه به شناسایی افراد نیازمند و غیرنیازمند و مافیای بساطگستری و بساطچینها، در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه هفت تهران (ویژه شهرداریها) علیه این افراد، طرح دعاوی و شکایات کیفری به طرفیت مشارالیهم صورت گرفته است. به گزارش ایرنا، او ادامه داد: بر اساس قانون و در راستای اجرایی کردن تاکیدات محمد باقر قالیباف شهردار تهران، رسالت برقراری انضباط شهری بر عهده «شرکت شهربان، حریم بان و معبربان» گذاشته شده که در نهایت از این شرکت مطالبه خواهد شد.
تبدیل سد معبر به دغدغه عمومی
روحا... سپندارند، فعال اجتماعی است که مدتها سد معابر دغدغه او شده است، طوری که با ایجاد یک پویش قصد دارد با کمک سایرین این معضل را حل کند. او در گفتوگو با «آرمان امروز» میگوید: برخی افراد با خودخواهی ماشینهایشان را در پیاده رو پارک کرده و برای سالمندان، معلولان و مردم مشکل ایجاد میکنند. این فعال اجتماعی میافزاید: به همین دلیل تصمیم گرفتم که با فراگیر کردن این مساله سد معبر را به دغدغه عمومی تبدیل کنم تا مردم خودشان مداخله گر باشند. او ادامه میدهد: هنوز مرحله نرم افزاری این پویش تکمیل نشده است، اما به صورتی است که شهروندان میتوانند گزارشگر باشند و فیلم و عکس سد معابر را منتشر کنند. او بیان میکند: درصددم تا با نهادهای مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی ارتباط برقرار کنم که آنها هم همکاری داشته باشند، چون حمایت نهادها و مردم بسیار کمککننده است.
جلوگیری از سد معبر با فرهنگسازی
جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت درباره سد معبر در گفتوگو با «آرمان امروز» میگوید: به تخلفات دوبله، پارک موتور و خودرو در پیادهروها، پارک خودروهای نمایشگاه داران و... سد معبر اطلاق میشود که همه این موارد برای شهروندان مزاحمت ایجاد میکند. حسن عابدی میافزاید: به عنوان مثال اگر خودرویی روی پل پارک شده و سد معبر ایجاد کرده است باید شهروندان با شماره ۱۱۰ تماس بگیرند تا همکاران ما اعمال قانون کنند. او اظهار میکند: طرح مقابله با سد معبر تقریبا یک سالی است که هر روز یک محور را پوشش میدهد، به گونهای که همکاران خودرو افرادی که پیاده روها را اشغال میکنند، جابهجا کرده و به پارکینگ انتقال میدهند.
برای مثال نمایشگاه دارانی که معابر شهید بهشتی و شهید مطهری را اشغال کرده یا پارک خودرو در مقابل ورودی پارکینگها که برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد میکنند از عوامل سد معبر هستند. او در مورد مجازات متخلفان ادامه میدهد: اگر به دلیل سد معبر مسیر کاملا بسته نشده باشد همکاران به جریمه اکتفا میکنند، اما اگر مسیر بسته شده باشد علاوه بر جریمه، خودروها نیز به پارکینگ انتقال مییابند. همچنین در مکانی که تابلو و علائم توقف ممنوع یا حمل با جرثقیل وجود دارد همکاران نسبت به انتقال خودرو به پارکینگ اقدام میکنند.
او مطرح میکند: خودروهایی که در پیاده راه توقف کرده باشند علاوه بر حمل با جرثقیل براساس کد تخلفاتی مبلغ ۴۰۰ هزار ریال نیز جریمه میشوند. او عنوان میکند: همچنین توقف خودرو در معابر، حریم تقاطعها، میادین و سطوح شطرنجی معابر نیز از جمله موارد بارز تخلف محسوب شده و مالک خودرو با ۵۰۰ هزار ریال به عنوان جریمه تخلف اعمال قانون میشود. او خاطرنشان میکند: باید برای جلوگیری از سد معابر به شهروندان آموزش داد و در این زمینه فرهنگسازی کرد. البته برخوردهای سلبی هم نیاز است که همکاران ما این کار را انجام میدهند، اما بیشتر باید کار فرهنگسازی صورت گیرد. او عنوان میکند: در جلساتی که برگزار میکنیم پیرامون اصناف مختلف از جمله پیکهای موتوری مباحثی مطرح میشود و همکاران در مناطق خود فعالند تا از سد معابر جلوگیری کنند. او توضیح میدهد: ضروری است که موارد آموزشی برای رانندگان و موتورسواران اعلام شود تا در رابطه با سد معبر و نحوه توقف آموزش ببینند.
ارسال نظر