تحلیل قیمت خودرو تا پایان سال ۹۵
صنعت خودرو، یکی از صنایع سنگین ایران است و رونق یا رکود آن میتواند نقش بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصادی داشته باشد. از اینرو توجه به این صنعت باید در دستور کار سیاستمداران و تصمیمسازان اقتصادی قرار گیرد.
ایران در طول دهههای اخیر توجه ویژهای به صنعت خودرو کرده و با حمایت از این صنعت سعی در پیشرفت خودروسازان داخلی داشته است. این توجهات موجب شده است در سال 2011 ایران بتواند با تولید 65 /1 میلیون دستگاه خودرو، جایگاه سیزدهم را در میان برترین کشورهای خودروساز جهان کسب کند.
در این مقاله سعی خواهد شد با مروری بر روند صنعت خودرو در ایران، عوامل موثر بر آن شناسایی و روند آتی این صنعت پیشبینی شود.
بر اساس گزارش سازمان جهانی تولیدکنندگان خودرو (OICA)، تولید خودرو در ایران طی سالهای 2005 تا 2011 دارای روندی صعودی بوده، به طوری که در سال 2011 حجم خودروهای تولیدشده به بالاترین مقدار خود طی 10 سال اخیر رسیده است. اما از سال 2012 در پی اعمال تحریمهای غرب علیه ایران، تولید خودرو در ایران با کاهش قابل توجهی مواجه شد.
همانطور که در نمودار ۱ مشاهده میشود، در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تولید خودرو در ایران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. بررسیهای نگارنده نشان میدهد، عوامل متعددی در این کاهش حجم تولید دخیل بوده است. برخی از این عوامل مستقیماً به تحریمهای غرب علیه ایران بازمیگردد و برخی دیگر از زیرساختهای ضعیف اقتصادی نشات میگیرند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهد شد.
اعمال تحریمهای غرب علیه ایران
یکی از عوامل کاهش حجم تولید خودرو در سالهای 2012 و 2013 را میتوان به خروج شرکای تجاری خودروسازان ایرانی در این سالها نسبت داد. در این سال با افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب علیه ایران، برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی قراردادهای خود را نادیده گرفتند و از ارائه خدمات به این خودروسازان سر باز زدند.
از دیگر عوامل کاهش حجم تولید در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، میتوان به افزایش ناگهانی قیمتها در اقتصاد و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد. همزمان با کاهش توان بخش تولیدی صنعت خودرو در ایران، بخش تقاضای خودرو نیز با شوک ناشی از کاهش قدرت خرید همراه شد. در این سالها تورم ایران بالغ بر ۳۰ درصد بود. قیمت خودروهای سواری نیز در این سالها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند. همین موضوع سبب شد تا توانایی مردم در خرید خودرو به شدت کاهش یابد.
ناعادلانهتر شدن توزیع درآمد
از دیگر دلایل کاهش حجم تولید خودرو در سالهای ابتدایی دهه 90، میتوان به بدتر شدن توزیع درآمد در این سالها اشاره کرد. بر اساس گزارشهای مرکز آمار ایران، ضریب جینی (شاخص توزیع درآمد) در سالهای 1390 و 1391 بیشتر شده است که نشان از ناعادلانهترشدن توزیع درآمد دارد.
افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی
از دیگر علل کاهش تولید خودرو، میتوان به جهش قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد. افزایش ناگهانی قیمت ارزهای خارجی، از یکسو موجب افزایش هزینههای تولید و از سوی دیگر موجب نااطمینانی در بازارهای مالی و کاهش انگیزه تولیدکنندگان شد. نتیجه این اتفاقات افزایش قیمت خودرو و کاهش توان تولیدی خودروسازان بود.
حال ممکن است این سوال مطرح شود که افزایش قیمت ارز چگونه قیمت تمامشده خودروها را تحت تاثیر قرار داده است؟ برای پاسخگویی به این سوال بهتر است نگاهی به سهم هر یک از بخشهای زنجیره ارزش خودرو اندازیم. طبق نمودار 2 معادل 40 درصد از زنجیره ارزش خودرو، به قطعات تامینشده از بیرون تعلق میگیرد. اوایل دهه 1380 خودروسازان بسیاری از قطعات مورد نیاز خود را از قطعهسازان داخلی تهیه میکردند.
علاوه بر افزایش نرخ ارز که موجب افزایش هزینه تمامشده خودروسازان داخلی شد، بیثباتی نرخ ارز نیز در فرآیند تولید اختلال ایجاد کرد. بیثباتی نرخ ارز باعث میشود شرکت در برنامههای مالی خود دچار سردرگمی شود. بهعنوان نمونه فرض کنید، خودروسازی قصد پیشفروش محصول خود را داشته باشد. این خودروساز با نرخ ارز موجود قیمت تمامشده محصول خود را محاسبه و با اضافه کردن حاشیهسود مطمئن، آن را پیشفروش میکند.
آینده بازار خودرو
همانگونه که در بخش قبل اشاره شد، مهمترین دلایل کاهش تولید خودرو در سالهای اخیر عبارتند از اعمال تحریمهای غرب علیه ایران و خروج شرکای تجاری، افزایش سطح عمومی قیمتها، ناعادلانهتر شدن توزیع درآمد، افزایش نرخ ارز و بیثباتی نرخ ارز. حال برای پیشبینی آینده بازار خودرو ابتدا به بررسی هر یک از شرایط پیشگفته میپردازیم و در ادامه با توجه به این شرایط، تصویری کلی از آینده بازار خودرو ارائه خواهیم داد.
ورود شرکای خارجی جدید
همانطور که در بخش قبل بیان شد یکی از مهمترین دلایل رکود صنعت خودرو در سالهای اخیر، عدم همکاری شرکای خودروسازان داخلی در زمان تحریمها بود. در این دوران شرکای خارجی با فسخ یکطرفه قراردادهای خود باعث ایجاد اختلال در روند تولید خودرو در ایران شدند.
بنا به اخبار رسیده، خودروسازان داخلی طی ماههای اخیر قراردادهای جدیدی با خودروسازان مطرح جهان منعقد کردهاند.
همانطور که گفته شد، تورم از طرفی موجب کاهش قدرت خرید و از طرف دیگر موجب ناعادلانهتر شدن توزیع درآمد میشود. با روی کار آمدن دولت جدید، تمرکز اصلی اقتصاد بر کاهش تورم گذاشته شده و این موضوع تا حدود زیادی بر کاهش تورم موثر بوده است. این موضوع بالطبع سبب خواهد شد تا به مرور زمان قدرت خرید مردم افزایش یابد و توان آنها برای خرید خودرو بیشتر شود. در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ که قیمت خودرو به شکل قابل توجهی افزایش داشت، بسیاری از متقاضیان خودرو که برای خرید آن پسانداز کرده بودند، توانایی خود را برای خرید از دست دادند.
در خصوص متقاضیان بازار خودرو، لازم به ذکر است که برخی از متقاضیان در حال حاضر توانایی خرید خودرو را دارند، اما وارد بازار نمیشوند. این متقاضیان به دنبال اخبار رسیده در خصوص مدلهای جدید خودرو، منتظر ورود این مدلها هستند.
از دیگر دلایل عمده کاهش عرضه خودرو در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، نوسانات بالای نرخ ارز و در پی آن نااطمینانی تولیدکنندگان از آینده شغلیشان بود. در سالهای اخیر، ثبات نرخ ارز به یکی از اصلیترین مسائل اقتصادی تبدیل شده است. بهطوری که نوسانات نرخ ارز در سال گذشته به نسبت کمتر از یکهفتم نوسانات نرخ ارز در سال ۱۳۹۱ بوده است.
با توجه به موارد بیانشده به نظر میرسد عمده مشکلاتی که سبب شد تولید خودرو در سالهای 2012 و 2013 به شدت کاهش یابد، با رفع تحریمها و شرایط به وجود آمده برای اقتصاد تا حدودی برطرف شده و انتظار میرود، در سال آینده خودروسازان داخلی بهطور کامل این مشکلات را پشت سر گذاشته باشند.
یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه داشت، این است که با رفع مشکلات خودروسازان (بخش عرضه صنعت خودرو) لزوماً افزایش تولید میسر نخواهد بود؛ زیرا باید بخش تقاضای بازار خودرو را نیز در نظر گرفت. از اینرو در ادامه به بررسی مختصری از آینده تقاضای بازار خودرو خواهیم پرداخت.
آینده تقاضای بازار خودرو
بهتر است ابتدا به بررسی مقدار بهینه خودرو بپردازیم. به عبارتی ابتدا میزان بهینه خودرو در ایران و کشورهای توسعهیافته را مقایسه میکنیم. بررسیها نشان میدهد سرانه خودرو سواری در ایران 17 /0 است؛ بدین معنی که به ازای هر خودرو سواری 9 /5 نفر وجود دارند. از مقایسه این عدد با مقدار سرانه خودرو در سایر کشورهای جهان میتوان دریافت که ایران در این زمینه از جایگاه خوبی در جهان برخوردار نیست.
از دیگر عوامل موثر بر تقاضای خودرو میتوان به سن بالای ناوگان حمل و نقل کشور اشاره کرد. بر اساس آمار انجمن خودروسازان ایران 6 /28 درصد از خودروهای سواری که در ایران تردد میکنند، عمری بیش از 10 سال دارند. در نتیجه عده زیادی از این افراد به زودی تصمیم به تعویض خودروهای فرسوده خود خواهند گرفت و جزو متقاضیان بازار خودرو خواهند شد.
به عنوان جمعبندی میتوان گفت بازار خودرو ایران پتانسیلهای زیادی در ایجاد تقاضا دارد، اما این تقاضاها تاکنون به مرحله ظهور نرسیدهاند. شاید بتوان یکی از دلایل کمبود تقاضای فعلی را به عدم پاسخگویی بازار به تقاضاهای بالقوه نسبت داد.
جمعبندی
بر اساس مطالب بیانشده به نظر میرسد تا پایان امسال تغییر محسوسی در بازار خودرو شاهد نباشیم، اما در سال آینده و با افزایش تنوع محصولات تولیدی میتوان شاهد افزایش سطح تولید خودرو در کشور بود. همچنین بر اساس دلایل ذکرشده به نظر میرسد تقاضای خودرو نیز بتواند با افزایش سطح تولید افزایش یابد و موجب رونق بازار خودرو در سال آینده شود.
نظر کاربران
با اون ماشینای فرغون وآدمکشتون تحلیل هم میکنید؟خجالت خوب چیزیه هم گرون هم آدم کش ونسل منقرض کن
تحلیلی نداره.چند چیز باعث کساد شدن بازار ماشینهای آشغال ایرانی شده.۱کیفیت پایین خودروهای داخلی۲قیمت بسیار بالای خودروهای داخلی۳وضعیت اقتصادی بسیار ضعیف مردم به طوری که یک کارمند هم قدرت خرید یک ماشین بسیار سطح پایین دنیا مثل پراید رو هم نداره۴عدم وجود خودرو شرایطی مناسب با اقساط بلند مدت و منصفانه
خودرو های تولید داخل فرانسه ای کره ای چینی فاغد کیفیت ساخت و ایمنی پایین و شاسی ضعیف و خرابی های مکرر می باشد
داداش ، نوکرتم ، قدرت خرید تعیین کننده در بازار است ، قدرت خرید مردم پایینه و هر روز پایین تر میاد ، بلاخره واسه خرید فرقون هم بایست قدرت خرید داشت چه برسه به خودرو.
خودرواسقاطی رودستمون مونده چاره ای بیندیشید قیمت خیلی پایینه دو ملیون وپانصد پول یک موتوره چرا