حباب بازار خودرو میترکد
همزمان با فرا رسیدن فصل زرد، بازار خودرو نیز پاییزی شد تا خرید و فروش از تب و تاب نسبیاش افتاده و راکد شود. آن طور که فعالان بازار میگویند، در یکی دو هفته آخر شهریورماه، بازار خودرو به دلیل تشدید سفرهای تابستانی و همچنین فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، از تب و تاب خرید افتاده است.
روزنامه دنیای اقتصاد: همزمان با فرا رسیدن فصل زرد، بازار خودرو نیز پاییزی شد تا خرید و فروش از تب و تاب نسبیاش افتاده و راکد شود. آن طور که فعالان بازار میگویند، در یکی دو هفته آخر شهریورماه، بازار خودرو به دلیل تشدید سفرهای تابستانی و همچنین فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، از تب و تاب خرید افتاده است.
به گفته آنها، بخشی از مشتریان معمولا دو هفته پایانی تابستان را به مسافرت اختصاص میدهند؛ بهنحویکه پیش از سفر، خودرو موردنظر خود را تهیه میکنند و کمتر پیش میآید این کار را به اواخر شهریور بیندازند. فعالان بازار البته بازگشایی مدارس و همزمان با آن تب و تاب خرید البسه و لوازم التحریر را در هفتههای پایانی تابستان نیز دلیل دیگری برای رکود بازار دانسته و معتقدند بخشی از مشتریان آنقدر درگیر این موضوع میشوند که دیگر فکر و وقت شان به بازار خودرو نمیرسد. هرچه هست، رکودی که هماکنون در بازار خودرو آغاز شده، احتمالا تا هفتهها ادامه خواهد داشت، زیرا اولا ماه محرم در پیش است و دوما اینکه معمولا در فصل پاییز با رکودی نسبی در خرید و فروش خودرو مواجه هستیم.
این موضوع البته بیشتر به بازار آزاد مربوط میشود، چه آنکه خودروسازان همواره کم و بیش فروش خود را دارند و با استفاده از روشهای بعضا جذاب، مشتریان را به سمت خود میکشند. اما موضوع مهم دیگری که فعالان بازار بر آن تاکید میکنند، کاهش قیمت خودروها در دو سه هفته ابتدایی مهرماه است. به گفته آنها، در حال حاضر حباب قیمتی کوچکی بر بازار خودرو حکمفرما است که بیشتر از کاهش عرضه توسط خودروسازان سرچشمه میگیرد. فعالان بازار بر این باورند که با توجه به کاهش تقاضا در بازار، این حباب کوچک شکسته و قیمتها حداقل ۲۰۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.
ثبات نسبی در بازار داخلی
چرخی اما در بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت انواع خودرو در بازار چه تغییراتی را به خود دیده است. بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری بیشتر خودروهای تولید داخل، با ثبات قیمتی نسبی همراه بوده و تنها در یکی دو مورد افزایش قیمت رخ داد. بر این اساس، هماکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز این هفته را با آرامش سپری کرد و افت و خیز خاصی را به خود ندید. این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.
از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر میرسد این محصول با توجه به کاهش قیمت ۱۰۰هزار تومانیاش، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند LX نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا (محصول ملی ایران خودرو) نیز تاکید میکنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هماکنون ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به شمار میرود و این در شرایطی است که آمار تولید آن در پنج ماه امسال کاهشی بوده است. از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در بازار دارد. این محصول در سایت کاشان سایپا به تولید میرسد و مدلی هاچ بک نیز دارد که البته قیمت آن بالاتر است. فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از کاهش قیمتی اندک میدهند. به گفته آنها،پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد که نشان میدهد این محصول طی هفته جاری کاهش قیمت داشته است.
از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شده و هماکنون با قیمت ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خود به فروش برسد. با این حساب مدل ۱۱۱ کاهش قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. پراید جزو خودروهایی است که احتمالا با کاهش قیمت طی دو سه هفته آتی روبهرو خواهد شد.اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته با کاهش قیمت مواجه شد. دنا که سابقه قیمت ۵۳میلیون تومان را در روزهای اولیه عرضه به بازار نیز دارد، این هفته ارزان شد و قیمت آن به ۴۵ میلیون تومان رسید. این محصول البته چندی پیش تا مرز ۴۶ میلیون تومان نیز پیش رفته بود و بهنظر میرسد روند کاهشی آن آغاز شده و احتمالا قیمت آن به زیر ۴۵ میلیون تومان خواهد رسید.
از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمتگذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشتهاند. بر این اساس، سراتوی اتومات هماکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود و این در حالی است که مدل دندهای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰ها نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید میرسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان دارد و تندر پارسخودرو نیز ۴۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین پارستندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع نشان از تثبیت قیمت خودرو موردنظر دارد.
از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به نوعی مدل هاچ بک تندر-۹۰ به شمار میرود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۳میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. ساندرو جزو معدود خودروهایی است که در حال حاضر میان نرخ کارخانه و بازار آن فاصله قیمتی قابل توجهی به چشم میآید که این موضوع نشان از عرضه کمتر از تقاضای آن در بازار دارد. اما در بین محصولات چینی خودروسازان، در حال حاضر برلیانس مدل H۳۳۰ با قیمتی معادل ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و این در شرایطی است که مدل H۳۲۰ یک میلیون تومان گرانتر است.
افزایش قیمت وارداتیها
نگاهی هم اما به بازار خودروهای وارداتی بیندازیم که این هفته اتفاقا با افزایش قیمت مواجه شده است. بهنظر میرسد قانون جدید مربوط به افزایش مالیات کالای وارداتی، یکی از دلایل بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی است.هرچه هست، به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سراتو با قیمتی معادل ۱۳۸ میلیون تومان عرضه میشود که نشان از جهش ۲ میلیونی آن دارد. همچنین کیا اپتیما نیز با افزایشی یک میلیونی، هماکنون ۱۹۲ میلیون تومان قیمت دارد. در مورد تویوتا R۴ نیز گفته میشود که این محصول در حال حاضر ۲۴۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود که نشان از افزایش یک میلیونی آن دارد. از سوی دیگر، تویوتا کمری هیبرید نیز که ۲ میلیون تومان گران شده، در حال حاضر ۲۱۴ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
نظر کاربران
اوخ چقدر گرونه ماشیناشون
میخوام صدسال سیاه نترکه که این ماشینای آشغال نشن قاتل جان مردم.روز بروز بی کیفیت تر میشن
ههههه
ههههه تركيدي چه صدايم داد