بلیت پرواز تهران - مشهد ۸۵ هزار تومان؟
روزنامه شرق به نقل از وزیر راه و شهرسازی نوشت: خطوط هوانوردی و هم بهرهبرداران از آزادسازی صنعت هوانوردی بهشدت استقبال میکنند.
روزنامه شرق به نقل از وزیر راه و شهرسازی نوشت: خطوط هوانوردی و هم بهرهبرداران از آزادسازی صنعت هوانوردی بهشدت استقبال میکنند.
عباس آخوندی گفت: همه خطوط درحالحاضر كاملا اختيار با خودشان است كه چگونه در يك بازار رقابتي با هم رقابت كنند و قيمتهاي خدمات خود را بسته به واقعيتهاي پرتقاضا و كمتقاضا در ساعات مختلف و روزهاي مختلف، قيمتگذاري كرده تا بتوانند براي جلب رضايت و جذب مشتري بيشتر اقدام كنند. اين تفاوت در قيمتگذاري، قدرت انتخاب بيشتري هم در اختيار مردم ميگذارد.
وی افزود: در مواقعي قيمتهاي بليت پرواز تهران- مشهد به ٨٥ هزار تومان كاهش مييابد كه نسبت به قيمتهايي كه در گذشته براي اين مسير تعيين ميشد، قيمت بسيار پاييني دارد؛ البته در زمانهاي پرتقاضا بهطور طبيعي قيمتها بيشتر است. اينكه مردم بتوانند براساس پيشنهادهاي مختلف حق انتخاب داشته باشند، مهمترين نكتهاي است كه در يك بازار رقابتي فراهم ميشود.
او با بیان اینکه این آزاد سازی البته در بخشهايي كه امكان عرضه رقابتي وجود داشته باشد، صورت می گیرد،تصریح کرد: براي مثال در صنعت هوانوردي، با رقابتيشدن بازار، پنج ماه اول سال جاري نسبت به پنج ماه سال گذشته بيش از ٢٠ درصد تقاضاي پرواز داخلي رشد كرده است؛ اين موضوع نشان ميدهد تقاضا وجود دارد و اگر اقتصاد رقابتي در هر بخشي ايجاد شود، ميتواند تحركي را در همان بخش ايجاد كند.
وی افزود: اين نمونه بهخوبي نشان ميدهد با آزادسازي قيمتها ميتوان در بازار تحرك ايجاد كرد، البته اين تماما به اين مسئله بستگي دارد كه عرضه كاملا رقابتي در بازار امكانپذير باشد.
به گفته وی دولت ميتواند بخشهايي را كه پيش از اعلام سياستهاي اصل ٤٤ قانون اساسي رقابتي بودهاند و مشمول اين سياستها نبودهاند، رقابتي اعلام كند.
وی تاکید کرد: من همچنان معتقدم اينگونه سازمانها بايد منحل شوند؛ نمونه بارز آن، وقتي صنعت هوانوردي آزاد شد، هم رشد تقاضا و هم رشد عملكرد شركتهاي هواپيمايي را داشتيم و در كنار آن، قيمتهاي نازلتر بليت در بسياري از زمانها فراهم شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخشي از اقتصاد ما كه پيشتر هم رقابتي بود، به علت آمادهبودن فضا، زمينههاي رقابتيكردن آنها فراهمتر است،گفت: در مقايسه با بخشهايي كه پيشتر در انحصار بود و هنوز بازار رقابتي قوي در آنها وجود ندارد. اكنون خصوصيسازي واقعي رخ نداده است، براي نمونه، صنعت سيمان در گذشته انحصاري بوده؛ اما اكنون امكان رقابت درون آن وجود دارد.
وی ادامه داد: صنعت پتروشيمي هم پيشتر رقابتي بوده و درحالحاضر هم امكان رقابتيشدن آن وجود دارد. حملونقل جادهاي اكنون كاملا رقابتي است؛ اما دولت هنوز هم در بخشي از آن به قيمتگذاري مشغول است. معلوم نيست چرا بايد اين قيمتگذاريها انجام شود، بههيچعنوان با اين قيمتگذاريها موافق نيستم.
آخوندی گفت: بسياري از بخشها نيازمند خصوصيسازي مجدد هستند، براي مثال بخشهايي كه سازمان تأمين اجتماعي در آنها، سهام مديريتي دارد، به عقيده من بايد مقرراتي وضع شود كه سازمان تأمين اجتماعي موظف باشد سهام مديريتي خود را در بازار بورس، عرضه مجدد كند تا با واگذاري مجدد آن، به سهامداري مشغول شود نه مديريت؛ اين كاري است كه امكان قانوني آن وجود دارد و ميتوان آن را انجام داد.
به گفته وی در بسياري از بخشها، انحصار واگذار شده است و بايد اين انحصارها تعيينتكليف شوند.
وزیرراه و شهرسازی عنوان کرد: وقتي انحصار واگذار ميشود، بايد بدانيم انحصار خصوصي از انحصار دولتي خيلي بدتر است؛ انحصارهاي خصوصي به اصلاحات ساختاري پيچيدهتري نياز دارند.مخابرات و پتروشيمي خليج فارس يك نمونه آن است. متأسفانه در دولت قبل، انحصارهاي زيادي واگذار شده است.
نظر کاربران
بلیط اصفهان مشهد 285000 تومان است وبالن هواکنیم بهتره...
با سلام و احترام خواستار موفقیت همگی شما هستم