اتحاد فیسبوک و توئیتر در مبارزه با اخبار دروغ
فیسبوک و توئیتر از پیوستن خود به شبکهی مبارزه با اخبار دروغ خبر دادند. این شبکه بیش از سی خبرگزاری و شرکت فعال در حوزهی فناوری را شامل میشود.
چند روز پیش از دردسرهای رسانهای فیسبوک برایتان نوشتیم. ظاهرا فیسبوکیها بالاخره تصمیم گرفتهاند کمی حرفهایتر، یا به بیان بهتر، رسانهایتر عمل کنند. به همین منظور، همراه با شبکهی اجتماعی رقیب خود یعنی توئیتر، به شبکهای متشکل از سی شرکت و خبرگزاری بزرگ و کوچک پیوستهاند که هدفش مبارزه با اخبار دروغ و ارتقاء کیفیت اطلاعاتی است که در فضای مجازی در اختیار افراد قرار میگیرد.
نخستین پایههای این شبکه در سال ۲۰۱۵ و توسط شرکت آلفابت یا همان گوگل خودمان گذاشته شد. در ماه ژوئن این سال، گوگل اعلام کرد تمهیدات جدیدی را برای مبارزه با اخبار دروغ در دستور کار خود قرار داده است. این تهمیدات عبارت بودند از آموزش سواد رسانهای به کاربران، اعمال دستورالعملهای پیشگیرانه و همینطور ایجاد پلتفرمی برای کاربران که بتوانند از طریق آن به سادگی اعتبار یک خبر را تایید یا تکذیب کنند. تمامی این اقدامات به صورت داوطلبانه به انجام میرسید.
به مرور خبرگزاریها، روزنامهها و شرکتهای بزرگ و کوچک حوزهی فناوری به این پلتفرم پیوستند. از مهمترین اعضای این شبکه میتوان به نیویورک تایمز، واشنگتن پست، بازفید، خبرگزاری فرانس پرس و سی ان ان اشاره کرد. به گفتهی مدیران این شبکه، این پلتفرم از ماه اکتبر امسال به صورت کامل فعال خواهد شد.
اما شاید مهمترین اتفاق برای این شبکه پیوستن این دو غول حوزهی ارتباطات باشد. فیسبوک بزرگترین شبکهی اجتماعی است که بیش از ۷/۱ میلیارد کاربر فعال دارد. بر اساس برآوردها، این شبکهی اجتماعی امروزه بزرگترین منبع انتشار و گردش اخبار دروغ به حساب میآید. توئیتر هم وضعیت چندان بهتری ندارد. به طور متوسط در هر روز ۱۴۰ میلیون کاربر در این سایت فعالیت میکنند و علیرغم حضور رسانههای رسمی، باز هم بخش قابل توجهی از اخبار دروغ و شایعات سر از این شبکهی اجتماعی در میآورند.
ارسال نظر