نرخ عوارضی آزادراه ها گران شد
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی از افزایش متوسط ۱۴ درصدی نرخ عوارضی آزادراهها خبر داد و گفت: بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد رشد است.
این را مهدی حیدری در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته و مدعی است: بر اساس محاسبات انجام شده از سوی دفتر مشارکت و سرمایهگذاریهای وزارت راه و شهرسازی نرخ بالاتری برای عوارض آزادراهی سال ۹۵ محاسبه شد به طوری که کمیته کارشناسی نرخ پیشنهادی را با افزایش میانگین ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته با در نظر گرفتن درآمد-هزینه، مانده مطالبات و طول دوره باقیمانده از قرار داد در نظر گرفت اما وزیر راه و شهرسازی در کنار متغیرهای مالی با مد نظر قرار دادن سایر پارامترها و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و در نظر گرفتن صرفه و صلاح کاربران شبکه آزادراهی دستور تعدیل نرخ عوارضی از ۲۰ به ۱۴ درصد را صادر کرد.
به گفته حیدری بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد و کمترین میزان برای آزادراه تهران-شمال بدون هیچگونه افزایش قیمت است و بعد از آن آزادراه پل زال-اندیمشک ۱۳.۲ درصد افزایش قیمت داشته است.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نحوه تعیین نرخ عوارض آزادراهی بیان داشت: پروژههای آزادراهی در قالب قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود به همین خاطر بخش خصوصی در قالب قرار داد با وزارتخانه برای انجام شدن فرایند استهلاک سرمایه خود باید از درآمدهای حاصل از آزادراه به این امر اقدام کند.
حیدری با بیان اینکه «مهمترین درآمد یک آزادراه اخذ عوارض از کاربران آن است» گفت: ما بر اساس مفاد قرارداد و جداول پیوست آن مکلف هستیم در چهارچوب قانون و آیین نامه اجرایی، سالانه با دریافت صورتهای مالی و گزارش هزینه درآمد و بررسی مفاد آن نسبت به تعیین نرخ عوارض سالانه اقدام کنیم و هدف اصلی ما تحقق برنامه های زمانبندی پیوست قرارداد سالانه و جلوگیری از ایجاد وقفه در این مسیر است
وی افزود: به همین منظور بعد از بررسی صورتهای مالی و پارامترهای اصلی آن از جمله میزان درآمد و هزینههای سالانه، میزان مانده مطالبات از کل سرمایه گذاری انجام شده با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی نسبت به تعدیل نرخ عوارض سالانه اقدام می شود.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته سه نفره متشکل از معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مهندسی و ساخت (برهانی)، مسئول بررسی صورتهای مالی و گزارش های هزینه-درآمد و جداول محاسباتی میشوند و در نهایت تصمیم نهایی این کمیته به وزیر راه و شهرسازی ارسال میشود سپس وی به استناد قانون نسبت به تنفیذ نرخهای نهایی اقدام و سپس نرخهای نهایی به شرکت های آزادراهی ابلاغ میشود.
حیدری با بیان اینکه افزایش نرخ عوارضی به منظور ایجاد جذابیت فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است، تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی توجه به موضوع توسعه زیرساختها و حفظ شبکه حمل و نقل موجود است و این نیازمند هزینههای گزافی است که دولت با توجه شرایط اقتصادی قادر به تامین آن نیست بنابراین مشارکت بخش خصوصی نیازمند ایجاد جذابیت و فضای کسب و کار مناسب است.
نظر کاربران
دولت امید و گرانی
حداکثر 19 درصد؟؟؟
شوخی میکنی؟!!!
از میانه تا بستان آباد توی استان آذربایجان شرقی 1500 تومان بود و الان 2000 تومان.....
این یعنی 33% افزایش..............
چرا که نشه بنازم به این مسولان که نمیخواهند از رقابت سر مردم پس بیفتند ...
آزادراه تهران پردیس 3000 تومان بود شده 3500 تومان هیچ امکاناتی هم نداره حتی امکانات اولیه مثل روشنایی شبها اونقدر تاریک میشه این بزرگراه که چشم چشم رو نمیبینه
سری هم به کیفیت خودهم آزادراهم بزنید مسو لین خسته نمی شید
هیچ کجای ایران به اندازه عوارضی پل زال اندیمشک پول نمیگیره الان برای سواری شده ۱۲ هزار تومان !!! البته یه عوارضی دیگه هم در همان مسیر است که ۴۵۰۰تومان میگره درجمع اندیمشک تا خرم آباد میشه ۱۶۵۰۰ تومان کی جوابگوست؟؟؟
آزدراه خرم آباد پل زال از ۵ هزارتومان شده ۱۲ هزار تومان چطور این میشه ۱۳ درصد۰رفتو برگشت خرم ا باد .انیمشک نزدیک ۵۰ هزار تومان عوارض باید پرداخت.این دیگه چه جور آسایشه.
دولت تدبیر گرانیه.....پدر مردم را در اورد
علائم تورم تک رقمیه دولته
با این وضعیت خراب و غیر استاندارد جاده ها دولت باید به مردم خسارت بدهد اکثر راهها فرسوده و ازبین رفته اند و جان مردم را به خطر میندازند.
ازادراه مشهد باغچه 1500 بود شده 1800
این یعنی دقیقا 20%
تورم داره میاد تو سفره مردم
هیچکس به فکر مردم نیست،، یکلااااااااااااااام.............
با این افزایش قیمت آزاد خرم آباد پل زال ازابتدا شروع بکار تاکنون نزدیک به ۱۵۰٪ افزایش قیمت عوا رض داشته آیاکسی به فکر مردم هم هست قرار براین بود آزاد راه کمکبه مردم با
با سلام من راننده تانکر سوخت هستم عوارض رفت و برگشت من از خرم آباد تا بندر امام میشه دویست و پنجاه هزار تومان برای پانصد کیلومتر، قابل توجه مسئولانی که به فکر مردم نیستندددددد