نگاهی به تازهترین رویدادهای سینمای جهان
جهان گمشدهای از دیزنی برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است از جمله تصاویری که وقتی در کنار هم قرار میگیرند دانلد داک را در حال رقص با سیگارهای غولپیکر نشان میدهند؛ یا طرحهایی از فیلمی درباره قهرمان مردمی آمریکا دیوی کراکت.
کتاب «آرشیوهای فیلم والت دیزنی: فیلمهای انیمیشنی» منتشر میشود
دنیل کوتنشولت مورخ سینمایی است که تصاویر سلولوییدی از صدها پروژهی کمپانی دیزنی را با هم تلفیق کرده است؛ تصاویری که به دلایل مختلفی هرگز روشنایی روز را به خود ندیده بودند. این مورخ که به آرشیوها و کتابخانهی تحقیقاتی انیمیشن دیزنی دسترسی کامل داشته، کشفیاتش را در کتابی با عنوان آرشیوهای فیلم والت دیزنی: فیلمهای انیمیشنی ۱۹۲۱-۱۹۶۸ جمعآوری کرده است. او در این خصوص به آبزرور گفته است: «وقتی با این نقاشیهای پاستل روبهرو شدم لحظهی شگفتانگیزی بود.
استوریبردهای رنگی زیبا و طرحهای پاستلی وجود دارند که، به عنوان مثال، چشماندازی از فیلم دانلد داک را در برابر شما قرار میدهند؛ چیزهایی که هرگز پیش از این در جایی به نمایش گذاشته نشدهاند و کسی فرصت دیدن آنها را به دست نیاورده است.» علاوه بر این، کوتنشولت برای اولین بار به یک طرح جامع و هنرمندانهی ده صفحهای دسترسی پیدا کرد که قرار بود فیلمی با شخصیت دیوی کراکت بر اساس آن خلق شود ولی هرگز این اتفاق روی نداد؛ در این مجموعهی کوچک طرحهایی از موجودات «خیالی» مرداب دیده میشود که در سال ۱۹۴۶ کشیده شدهاند.
کتاب آرشیوهای فیلم... با ۱۵۰۰ تصویر و مقالههایی از کارشناسان دیزنی، همهی فیلمهای انیمیشن مهمی را پوشش میدهد که در زمان حیات خود دیزنی ساخته شدند از جمله سفیدبرفی و هفت کوتوله و کتاب جنگل. کوتنشولت در این باره گفته است: «در مورد هر فیلم، چیزی وجود دارد که پیش از این منتشر نشده است. به عنوان مثال ما پنجاه یا شصت نقاشی و طرح منتشرنشده از کتاب جنگل داریم.» مقدمهی کتاب به قلم جان لستر است، کارگردان اسکاری داستان اسباببازیها که اولین انیمیشن رایانهای بلند جهان است. لستر که حالا مسئول گروه تولید خلاقه (CCO) در کمپانی دیزنی است به این بهانه میگوید: «مردم گاهی وقتها دیزنی را طوری توصیف میکنند که انگار یک شمایل بصری خاص یا سبک مشخص است، در حالی که در حقیقت، شمایل آثار این استودیو همواره در حال دگرگونی و تکامل بوده است.» کتاب آرشیوهای فیلم... اول اکتبر روانهی بازار کتاب میشود.
«دم نزن» دوباره صدرنشین جدول فروش شد
در تعطیلات آخرهفتهی منتهی به روز کارگر (اولین دوشنبهی ماه سپتامبر) ترس و وحشت دوباره بر سینماها حاکم شد و فیلم ترسناک تریلر دم نزن (فده آلوارز) یک بار دیگر در صدر جدول فروش هفتگی سینماهای آمریکای شمالی قرار گرفت. این در حالی است که کاری هم از دست فیلمهای نوری میان اقیانوسها (درک سیانفرنس، با بازیهای مایکل فاسبندر، آلیشا ویکاندر و ریچل وایس) و درام معمایی ترسناک مورگان (لوک اسکات) برنیامد که این هفته به صورت گسترده در سینماها به نمایش درآمدند. به این ترتیب دم نزن تنها فیلم ترسناکی است که از سال ۲۰۱۴ تا به امروز توانسته دو هفتهی پیاپی در صدر جدول فروش جای بگیرد. این فیلم که با هزینهای زیر ده میلیون دلار ساخته شده است، در سه روز آخرهفته به فروشی پانزده میلیون و هفتصد هزار دلاری رسید و مجموع فروشش در ده روز اول نمایش از ۵۱ میلیون فراتر رفت. طبق پیشبینی، در روز پایان هفته هم رقمی نزدیک به چهار میلیون دلار به فروش فیلم اضافه خواهد شد. جوخهی انتحار (دیوید ایر) با فروشی سیزده میلیونی دوباره در رتبهی دوم قرار گرفت تا با فروش کلی بیش از سیصد میلیون دلار به هشتمین فیلم سال ۲۰۱۶ بدل شود که به چنین فروشی میرسد. فروش جهانی این فیلم هم با توجه به نمایش در ۶۵ منطقه به رقم کلی بیش از ۳۷۵ میلیون دلار رسید. رتبههای سوم و چهارم جدول به دو فیلم خانوادگی اژدهای پیت (دیوید لوئری) و انیمیشن تحسینشدهی کوبو (تراویس نایت) رسید. انیمیشن مهمانی مردانه (Sausage Party/ گرگ تیئرنِن و کانرد ورنِن) که درجهی نمایشی «آر» گرفته است هم جایگاه پنجم جدول را تصاحب کرد و فروش کل آن از ۸۸ میلیون دلار فراتر رفت.
فرانتس بازسازی فیلمی از لوبیچ و بهترین فیلم اوزو پس از سالها
ارنست لوبیچ استاد کمدی اسکروبال در سال ۱۹۳۲ با درام لالایی نافرجام (Broken Lullaby) دست به اقدامی نادر زد و داستان پرتنش سربازی را روایت کرد که میکوشد با رسیدگی به خانوادهی مردی که در جنگ جهانی اول کشته است، جبران مافات کند. فرانسوا اوزو فیلمساز برجستهی فرانسوی هم با بازسازی این فیلم مرتکب اقدامی مشابه شده است و پا به قلمرویی غیرمعمول در کارنامهی فیلمسازی خود گذاشته است. فرانتس بازسازی فوقالعاده زیبای فیلم لوبیچ است که با اتکا به منبع الهامش به نگاهی ژرف در باب احساس بیگانگی و غم و اندوه بدل شده است؛ فیلمی که بیتردید یکی از بهترینهای امسال خواهد بود و دستکم در کارنامهی کارگردانش بهترین فیلم او در سالهای اخیر فعالیتش است. این فیلم روز گذشته، اولین نمایش جهانیاش را در جشنواره ونیز ۲۰۱۶ پشت سر گذاشت و با استقبال تماشاگران و منتقدان روبهرو شد.
دنیل کریگ، جیمز باند ۱۵۰ میلیون دلاری!
اگر پرهیز دنیل کریگ از پذیرفتن پیشنهاد بازی در فیلمهای بعدی جیمز باند حسابشده بوده، ظاهراً تدبیرش در حال جواب دادن است. در آخرین حرفوحدیثهای مربوط به جیمز باند آینده، حتی این موضوع مطرح شده است که کمپانی سونی حاضر است ۱۵۰ میلیون دلار به کریگ بپردازد تا او در دو فیلم دیگر از این فرنچایز بازی کند. این اتفاق در حالی روی داده است که در ابتدای کار انتخاب کریگ با مقاومت طرفداران مجموعه روبهرو شد و حتی موضوع تفاوت رنگ موهای او با جیمز باندهای قبلی مطرح شد! اما حالا پس از چهار فیلم، کازینو رویال (مارتین کمپبل، ۲۰۰۶)، ذرهای آرامش (مارک فورستر، ۲۰۰۸)، اسکایفال (سام مندس، ۲۰۱۲) و شبح (مندس، ۲۰۱۵)، او یکی از تحسینشدهترین بازیگران نقش مأمور ۰۰۷ است.
جسیکا چستین به دور رقابت برمیگردد
کمی عجیب به نظر میرسد جسیکا چستین که همواره از بازیگران پرکار و محبوب بوده است و به عنوان مثال همین حالا چهار فیلم برای سال آینده دارد، امسال و تا اینجای کار فقط در یک فیلم دیده شده است؛ شکارچی: جنگ زمستانی که آن را هم خیلیها ترجیح میدهند فراموش کنند. با این وجود فصل جوایز امسال بدون او نخواهد بود و در ماههای پیش رو فیلمی با عنوان دوشیزه اِسلون به کارگردانی جان مدن (که شکسپیر عاشق فیلم موفق و اسکاری سال ۱۹۹۸ را در کارنامه دارد)، از چستین (که تا امروز دو بار نامزد اسکار بازیگری شده) به نمایش درمیآید؛ فیلمی که به نظر میرسد پتانسیل حضور در رقابتهای فصل جوایز را دارد و میتواند جسیکا چستین را به دور رقابت برگرداند. دوشیزه اسلون تریلری افشاگرانه است درباره نمایندهای بیرحم در پارلمان (چستین) که با استعداد بیمانند و میل به پیروزیاش به هر قیمت - حتی وقتی پای از دست دادن کارش در میان باشد - شناخته میشود. فیلم به بازیهای پشت پردهی کاخ کنگرهی آمریکا میپردازد و اینکه شخصیت اسلون چهطور با قدرتهای بزرگ این محفل به مقابله میپردازد. فیلم از نهم دسامبر در سینماهای آمریکای شمالی به نمایش درمیآید.
ارسال نظر