پرواز با هواپیماهای کهنه استرس زا
تا چه حد به پروازهایی که در کشورمان صورت میگیرد اطمینان دارید؟سؤالی که قبل از هر پرواز خیلیها با آن درگیر هستند و نمیدانند هواپیماهای وطنی به دلیل شرایط تحریمی که بر آن وارد شده چه وضعیتی دارد.
اما این نگرانیها در گروه پروازی بیشتر از مسافران است. لذا بحث نوسازی ناوگان برای آنها بیش از هربخش دیگر اهمیت دارد.بعد از برجام بحث نوسازی ناوگان هوایی کشور مطرح شد. بدین جهت دولت یازدهم در کمتر از یک ماه از پایان تحریمها، قرارداد خرید ٨ فروند ایرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ایرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ایرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ایرباس ٣٢٠ را با این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به امضا رساند و قرار شد وزارت راه برای خرید ۱۰۹ فروند هواپیما از بوئینگ آستین بالا بزند.
از آنجا که تأخیرپروازها طولانی شده و این موضوع هم در سفر به مشهد دامنگیر خودمان شد از کادر پرواز خواستیم که اجازه دهند در مورد چالشهایی که این حوزه با آن درگیر است با خلبان پرواز صحبت کنیم و بپرسیم چرا طی ماههای اخیر تأخیر پروازها بیشترشده است.
نخستین نکتهای که به آن اشاره کرد اطمینان به پروازهای وطنی بود.وی گفت: اگر تأخیری در پروازها صورت میگیرد تنها برای حفظ جان مسافران است.لذا تا بخش فنی، هواپیما را تأیید نکند امکان ندارد هواپیما مجوز خروج از باند را بگیرد.در مواردی هم که هواپیما دچار مشکل میشود به طور قطع هنگام پرواز آن معضل ایجاد شده و قبل از آن هیچ مشکلی نبوده است. ایران یکی از کشورهای بسیار حساس در بررسی سلامت هواپیما به لحاظ فنی است.
آمارهای سوانح هوایی ایران هم نشان میدهد که هواپیماها در موقع بلند شدن از فرودگاه هیچ نقص فنی نداشتهاند.از ۱۰۳ هواپیمایی که از سال ۱۳۲۷ دچار مشکل شده است موردی نیست که هواپیما با کوچکترین نقص بلند شده باشد.
همانگونه که ما در هر پروازی استرس داریم کادر پرواز هم اضطرابهای خاص خود را دارند.خلبان پرواز گفت: سختی کار سربازان در مناطق مختلف حدود ۸۴ درصد، برای آتشنشانان این سختی ۶۴ درصد و برای خلبانان هم درصد سخت بودن شغل حدود ۳/۶۴ است یعنی ما در رتبه سوم هستیم.
متوسط سن ناوگان هوایی کشور با ورود هواپیماهای جدید از ۲۲ سال به کمی بیشتر از ۲۰ سال کاهش پیدا کرده است.چنانچه برای نوسازی ناوگان اقدامی نشود، در ۱۰ سال آینده دوباره با ناوگانی پیر و فرتوت با میانگین سنی ۳۰ ساله روبهرو خواهیم بود که کارآیی لازم را ندارد.
روند خروج هواپیماهای فرسوده
وی در ادامه به خروج هواپیماها اشاره کرد و گفت: هواپیما مثل ماشین نیست که بعد از ۱۰ سال بتوان آن را عوض کرد.هزینه خرید یک فروند هواپیما بسیار بالاست. لذا باید در بخش نگهداری و تأمین قطعه هم مشکلات حل شود.اخیراً تمام بوئینگ های ۷۴۷ که عمر ۳۷ ساله دارند کنار گذاشته شده اند.
کنار گذاشتن هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ در حالی از سوی این خلبان مطرح شد که چندی پیش یکی از مسافران با یکی از این نوع هواپیماها عکسی یادگاری گرفت و نام هواپیمای یاد شده روی بدنه آن بود.شاید تمام این هواپیماها از ناوگان هوایی خارج نشده است.
تأثیر برجام بر صنعت هوایی هم موضوع دیگری است که با این خلبان که ۱۲ هزار ساعت پرواز کرده است در میان گذاشتیم و وی گفت: یکی از بهترین اتفاقها در کشور برجام بود. از بعد از برجام دیگر مشکل پروازی نداریم.یکی از چالشهای ما ندادن سوخت در فرودگاههای اروپایی بود. ما برای تأمین سوخت مجبور بودیم در فرودگاههای اسلواکی، اسلوونی یا جمهوری چک فرود بیاییم. هرگونه نشست و برخاست باعث میشود عمر هواپیما افزایش پیدا کند.
وضعیت امنیت پرواز خوب است
این خلبان به موضوع امنیت پروازی ایران ایمان دارد و گفت: در همه جای دنیا مشکل فنی هواپیما وجود دارد اما در ایران اطلاعات مردم نسبت به این حوزه کم است. حتی اگر هواپیما در ارتفاع دچار تکانهای شود احساس ترس و خطر میکنند.مسافران باید بدانند در هر پرواز احتمال دارد که مشکلات جوی پیش بیاید لذا از آنها میخواهیم که به سلامت هواپیماها و تخصص خلبان اعتماد کنند.
بارها شنیدهایم که ایران به لحاظ داشتن خلبان مشکلی ندارد اما مصاحبه شونده چنین امری را رد کرد و گفت هنوز کمبود خلبان داریم به همین دلیل از خلبان سایر کشورها کمک میگیریم.برای اینکه یک فرد به جایگاه خلبانی برسد باید بین ۵ تا ۷ سال کمک خلبان باشد یعنی بعد از ۴ هزار ساعت پرواز. می توان امیدوار بود که طی سالهای آینده دیگر به خلبان سایر کشورها نیاز نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه خلبانان ایرانی برای پرواز با هواپیماهای جدید هیچ مشکلی ندارند، گفت: برای هواپیمایی مانند ایرباس ۳۳۰ که جزو جدیدترین هواپیماهای دنیا است تنها با یک هفته آموزش میتوان پرواز کرد.
طبق آخرین آمارهای جمعبندی شده هواپیمایی امارات ۱۶۷ فروند هواپیما دارد که عمر متوسط آنها ۶/۶ سال بوده است. ایرلاین قطر با ۱۰۳ هواپیما و عمر متوسط ۹/۴ سال، ایرلاین عربستان سعودی با تعداد ۱۳۸ هواپیما و عمر متوسط ۳/۱۰ سال و ایرلاین کره جنوبی با ۱۴۲ هواپیما و عمر ۸/۹ سال برخی از ایرلاینهای دنیا هستند که تعداد هواپیماهایشان به مراتب بالاتر و در عوض عمر آنها به مراتب پایینتر از نمونههای ایرانی است.
مشکل شرکتهای داخلی برای خرید هواپیما قیمت بالای آن است. آنطور که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده متوسط خرید هر هواپیما به حدود ۱۰۰ میلیون دلار میرسد که شرکتهای داخلی نمیتوانند از عهده این هزینه برآیند.
نظر کاربران
اصلا زندگی تو ایران استرس زاست.
همین استرس ها میشه سرطان
اگه واقعا اوضاع درست نمیشه لااقل قرص ضد استرس بدین به مسافرای هواپیما تا در آرامش باشند
نمیدونم چرا یه حسی بهم میگه در همین چند وقت اینده هواپیمایی در ایران میخوادسقوط کنه.
خوب یکی نو بسازیم ما که توی دنیا تک هستیم و نیازی به کسی نداریم، یا بمیریم!!
با توجه به قیمت هر هواپیما که در متن بالا عنوان سد،با پولی که خاوری دررید،10هواپیما میشد نخرید.
چرا دولت در نوسازی ناوگان هوایی بصورت بسیار ضعیف و لاک پشتی عمل میکند اگر دولت به فکر جان مردم است باید هزینه کند و در این طرحها که با جان و مال مردم سروکار دارد کوتاهی نکند قبل از اینکه اختلاسهای بزرگ و فسادهای کلان صورت پذیرد اگر پولها در مسیر امنیت ناوگان هوایی صرف شود مردم خوشحال میشوند نه اینکه توسط افرادی مثل خاوری و زنجانی و فیشهای نجومی و امثالهم به غارت برود.