تصمیم هیوندای برای ارائه «پیکاپ سانتاکروز»
هیوندای برنامه دارد تا مدل سانتاکروز پیکاپ را در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک مدل ۲۰۱۹ به خط تولید خود اضافه کند؛ خبری که البته تا زمان برگزاری نمایشگاه اتومبیل لسآنجلس یا دیترویت رسمی نخواهد بود.
دِیو زاچوسکی (Dave Zuchowski)، رئیس و مدیرعامل هیوندای موتور امریکا در این رابطه میگوید: «تصمیم خود را گرفتهایم، ولی آن را اعلام نکردهایم.»
به گفته «زاوچوسکی»، هیوندای مشغول کار بر روی این پیکاپ جدید است؛ مدلی که دارای یک پلتفرم مشترک با مدل کراساور جمعوجور توسان خواهد بود. طراحی سانتا کروز که در خانواده مدلهایی چون هوندا ریجلاین یا مدل متوقفشده سوبارو باجا قرار میگیرد، در اوایل ماه آگوست سال جاری میلادی مورد ارزیابی قرار گرفته است و هیوندای فاصله زیادی با فرم نهایی آن ندارد.
تراک نهایی احتمالاً میتواند از یک پیشرانه بنزینی یا دیزلی استفاده کند. هیوندای در حال حاضر، مشغول توسعه یک موتور چهار سیلندر دیزلی برای معرفی برند جدید لوکس «جنسیس» ظرف چند سال آینده در اروپا است و مطابق گفته «زاچوسکی»، سانتا کروز جدید و مدل فولسایز سانتافه از گزینههای اصلی استفاده از این پیشرانه دیزلی در ایالت متحده به شمار میروند.
مطالعات داخلی هیوندای نشان میدهد که این خودرو میتواند تا ۵۰ هزار دستگاه از سانتاکروز پیکاپ را در سال به فروش برساند و این در حالی است که تحقیقات خارج از کمپانی در بازار نشان میدهد که این پیکاپ جدید، پتانسیل فروش ۷۰ هزار دستگاه در سال را دارد. «زاچوسکی» آمار فروش در چنین بازهای را، دلیلی قانعکننده برای ورود این مدل به خط تولید میداند.
ایده ارائه یک پیکاپ مبتنی بر پلتفرم خودروهای معمولی قبلاً توسط دیگر خودروسازان نیز آزمایش شده است که به درجات مختلفی از موفقیت دست یافتهاند. هوندا حرکت مناسبی در این زمینه داشته و بهتازگی، پس از دو سال وقفه، نسل دوم ریجلاین را معرفی کرده است. ولی تولید «باجا» در سال ۲۰۰۶ متوقف شد و دیگر خودروسازان و از جمله فیات-کرایسلر، با اینکه صحبتهایی در مورد یک وسیله نقلیه مشابه کردهاند، ولی هیچکدام از آنها راهی به سوی بازار اتومبیل پیدا نکرده است. پیکاپهای جمعوجور با طراحی بدنه بر شاسی، با بازگشت دوباره جنرالموتورز به این کلاس به همراه مدلهای شورولت کلرادو و جیامسی کانیون، و همینطور آمادگی فورد برای بازگرداندن «رنجر» به صحنه و برنامه جیپ برای ارائه یک رنگلر پیکاپ، جان تازهای گرفتهاند.
«زاچوسکی»، در صورت بازاریابی و قیمتگذاری مناسب، پتانسیل زیادی برای موفقیت این پیکاپ جدید میبیند. کانسپت سانتا کروز که در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه بینالمللی اتومبیل امریکای شمالی نمایش داده شد، در واقع یک کراساور با یک قسمت بارگیر اضافه بود که خریدارانی را که قبلاً تراکهایی با قسمت بارگیر بیش از حدّ نیازشان خریداری کردهاند، مورد هدف قرار میداد. شروع قیمت سانتا کروز احتمالاً از حدود ۲۵ هزار دلار خواهد بود.
زاچوسکی قبلاً در هنگام اعلام خبر توسعه خط تولید تراکها در کارخانه «مونتگومری» و اضافهکردن سانتافه اسپورت، امیدوار بود که در سال جاری میلادی، مدل جدید سانتاکروز معرفی شود: «زمان مناسبی برای معرفی یک تراک دیگر خواهد بود؛ تا به این وسیله نشان دهیم که در حال تنظیم بهتر خط تولید نامتجانس خود هستیم.»
البته اشاره «زاچوسکی»، به تضاد سهم ۶۲ درصدی تراکها و شاسیبلندها در آمار فروش صنعت امریکا و سهم ۲۵ درصدی این وسایل نقلیه در آمار فروش هیوندای بوده است. این خودروساز امیدوار است که در طول ۴ سال آینده، با معرفی محصولات و مدلهای جدید، سهم تراکها را در آمار فروش خود به ۴۰ درصد برساند.
در یکی از اقدامات مربوط به تصحیح ترکیب نامناسب تولید خودرو در هیوندای، ظرفیت تولید ۵۰ هزار دستگاه سوناتا و النترا در «مونتگومری» برداشته شده و با «سانتافه اسپورت» جایگزین شده است؛ مدلی که در کارخانه کیا واقع در «وست پوینت» نیز ساخته میشود. با این وجود، به گفته «زاچوسکی»، این کمپانی برای معرفی سانتاکروز در ماه ژوئن آماده نبوده است.
امّا اینکه سانتاکروز در کجا تولید شود، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. در میان گزینههای احتمالی، کارخانه «مونتگومری» در ایالت آلابامای امریکا، به دلیل داشتن انعطافپذیری در اضافهکردن یک مدل چهارم، از شانس بیشتری برخوردار است. همچنین کارخانه جدید کیا در مکزیک را نیز نباید فراموش کرد؛ کارخانهای که هنوز نحوه استفاده از تمام ظرفیت خط تولید آن مشخص نشده است. شاید هم با برداشتهشدن مالیات ۲۵ درصدی تراکهای سبک در سال ۲۰۲۱، هیوندای بتواند مدل سانتاکروز خود را برای بازار امریکا در «کره» تولید کند.
نظر کاربران
خیلی خوشگله بیاد ایران من میخرمش