نباید کالای قاچاق مکشوفه را معدوم کرد
بهمن كشاورز در روزنامه شرق نوشت: یک خبر معدومکردن و تخریب تعدادی از اتومبیلهای لوکس قاچاق را که قیمت آنها ١٤میلیارد تومان اعلام شده بود، خواندم و شنیدم. بنده هم همانند سایر کسانی که از این موضوع آگاه شده بودند، دچار شگفتی شدم که چرا باید چنین اموالی، معدوم شود؟
بهمن كشاورز در روزنامه شرق نوشت: یک خبر معدومکردن و تخریب تعدادی از اتومبیلهای لوکس قاچاق را که قیمت آنها ١٤میلیارد تومان اعلام شده بود، خواندم و شنیدم. بنده هم همانند سایر کسانی که از این موضوع آگاه شده بودند، دچار شگفتی شدم که چرا باید چنین اموالی، معدوم شود؟
آنچه مسلم است کسانی که این اتومبیلها را به طور غیرمجاز وارد کردهاند با پرداخت جزای نقدی و توقیف مال قاچاق و چهبسا تحمل حبس، مجازات خواهند شد (یا باید مجازات شوند)؛ اما اینکه اموالی آن هم با این ارزش، معدوم شود، درخور توجه و تعجب است.
دو. با اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون امور گمرکی را نخوانده بودم به لحاظ برخورد با این سؤال، ناچار هر دو را در حد بضاعت خودم مطالعه کردم؛ قاچاق کالا و ارز را قانونگذار اینگونه تعریف کرده است: «هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و براساس این قانون و یا سایر قوانین قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد...». قانونگذار با ورود در جزئیات همهچیز را درباره انواع و مصادیق قاچاق توضیح داده و نهایتا به آنجا رسیده است که تکلیف مجازات اشخاصی را که مرتکب قاچاق کالا و ارز و حمل یا نگهداری آن میشوند، تعیین كرده است.
در همه موارد ضبط کالا یا ارز قاچاق موضوعی حتمی است و جریمههای نقدی که تناسبی با قیمت کالای قاچاق دارد، به آن اضافه میشود؛ بهعبارتدیگر، محرز شد جنسی که قاچاق است، در تعلق آن به دولت و بیتالمال، تردیدی وجود ندارد و به تعبیر دیگر، این اشیاء و اموال، داخل در ثروت ملی میشود؛ بنابراین پس از روشنشدن وضعیت مالکیت این اموال، نمیتوان آنها را بخشید یا تخریب کرد.
در ماده ٥٦ قانون قاچاق ارز و کالا گفته شده است: «صدور یا معدومکردن کالاهای قاچاق مکشوفه که فاقد ضوابط فنی، ایمنی، بهداشتی و قرنطینهای است و کالاهای قاچاق ممنوع و همچنین آن بخش از کالاهای موضوع ماده ٥٤ که فروش آن در کشور به تولید داخلی و تجارت قانونی لطمه میزند»، برابر آییننامه مصوب هیأت وزیران است. سؤالی که مطرح میشود این است که این اتومبیلها با این اوصاف مصداق کدامیک از این مفاهیم هستند. گمان نمیرود مواردی از ماده ٥٦ در وضع آنها قابل انطباق باشد.
سه) مقام محترمی که این خبر را اعلام کرده بود، اشارهای به ضابطه قانونی ناظر به مورد نکرده است. ازاینرو دراینخصوص، دید روشنی نداریم؛ البته در قسمت اخیر ماده ٢١٥ قانون مجازات اسلامی، آمده است: «در کلیه امور جزائی، دادگاه باید ضمن صدور حکم یا قرار یا پس از آن، اعم از اینکه مبنی بر محکومیت یا برائت یا موقوفی تعقیب متهم باشد در مورد اشیا و اموالی که وسیله ارتکاب جرم بوده، یا بر اثر جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب استعمال و یا برای استعمال اختصاص یافته است، رأی مبنی بر استرداد، ضبط یا معدومشدن آن صادر نماید».
فرض بسیار بعیدی که ممکن است به ذهن متبادر شود این است که دادگاه رسیدگیکننده به جرم قاچاق این اتومبیلها، ضمن صدور حکم بر پرداخت جزای نقدی (که مقام اعلامکننده موضوع به این معنا نیز اشاره کرده بود) حکم به معدومکردن آنها داده باشد. چنین فرضی، چنان بعید است که در حکم محال به نظر میرسد.
دادگاهها، حافظ حقوق عمومی و منافع ملی هستند. درست است که امروز ١٤ میلیارد تومان در حکم پول خردِ جیب بعضیهاست اما برای اکثریت قریب به اتفاق مردم عادی، رقمی است که اگر به ریال تبدیل شود از عهده گذاشتن صفرهایش برنمیآیند و در عالم خیال، نمیتوانند چنین پولی را یکجا در مخیله خود مجسم کنند. آیا ممکن است کسی در مقام قضا با یک گردش قلم، دستور انهدام اموالی با این قیمت را بدهد؟
چهار) گمان میرود پیش از آنکه کار از کار بگذرد، بهتر است مراجع و نهادهای نظارتی درخصوص مورد امعان نظر و علاج واقعه را پیش از وقوع کنند. والله اعلم.
نظر کاربران
با سلام، وقتی کالایی (خاصا اتومبیل)در کشور تولید میشه، فرد و یا افرادی مبادرت به ورود آن از مجاری غیر قانونی(قاچاق) میکنند، که باعث بیکاری و عدم اشتغال بسیاری از جوان ها میشه، و منجر به پولدار شدن دلال ها و منفعت بی چون و چرای کشور های خارجی تولید کننده میشه و از طرفی باعث آسیب جدی به صنعت ما میشود ، اینطور انتظار میرود که علاوه بر معدوم کردن این گونه قاچاق ها (که خاصا نمونه ی داخلی هم دارند)باید آنها را هم آتیش زد
حتی اگر به قیمت از دست رفتن سرمایه باشد باید معدوم شود . قاچاقجی جریمه بده به خودش مربوطه ولی قاچاق که وارد شده با جریمه قاچاقچی باعث جلوگیری از صدمه به صنایع داخلی نمیشه ... مگه نفسد اقتصادی اعدام نمیشه یعنی ارزش چندتا جتس قاچاق از جان انسان بیشتره ؟
سلام من از شما ممنونم که توی همه زمینه ها اظهار نظر میکنید ولی خواهشا یکم تحقیق کنید این اموال اینقدر لوکس هست که هزینه صادر کردنش برای دولت بسیار بالاست دوما اگه بخواد داخل کشور بفروشه که میشه کمک قاچاقچی چه معنی داره اگه میخواد بفروشه بزار همون بدبخت قاچاقچی که خطراتشو به جون خریده بفروش پس تنها راهش معدوم سازی هست بازم ممنونم در هر زمینه ای نظر میدید ولی تحقیق یادت نره
با سلام
پیشنهاد می شود که این خودروها به نفع دولت و برای پلیس ضبط شده و صرفا در تشریفات که اسکورت پلیس نیز حضور دارد اسفاده شود تا نه ثروت ملی به هدر رود و وجه بین المللی هم دارد.
اولا من با تجارت آزاد موافقم و ما بایدبه سازمان تجارت جهانی به طور کامل بپیوندیم،و در مورد وضع الان قاچاق نباید این کالاها معدوم بشن درعوض این کالاها میتونن به عنوان جهزیه به عروسان بی بضاعت،یا اگه مثلا گوشی ها به افراد فقیر که توان خرید گوشی ندارن،یا مثلا اتومبیل از طرف یه نهاد به عنوان ماشین عروس دراختیار دختران بی بضاعت و اگه مواد خوردنی باشن به عنوان سبدکالا به فقراداده بشن،ما حدود بیست میلیون فرد زیر خط فقر داریم،کسانی که پول یه ماشین عروس واسه گرفتن عروسی ندارن و چون باآبروهستن روشون نمیشه به کسی بگن،ولی اگه این ماشین ها رو به کمیته و بهزیستی بدن و فقط به عنوان ماشین عروس در اختیار این افراد قرار داده بشن چه عالی میشه،وجهزیه،پوشاک بچه های یتیم و بی خانمان،اینقد راه خوب وجود داره واسه مصرف اینا که نیازی به معدوم کردن وجود نداره،به خداحیفه خراب بشن،اوناییکه میگن تولید داخلی، باید بگم که کیفیت تولیدات داخلی بره بالا و قیمتشون هم مناسب باشه هیچ کارخانه ای تعطیل نمیشه،ماشین چهل میلیون تومانی اروپا تصادف کنه و چند تا غلط بخوره رو جاده هیچیش نمیشه!!!راننده سالمه ولی ماشین های ما با ی تصادف کوچیک مثل آهن قراضه میشن،سالی چند هزار نفر سر بی کیفیتی ماشین های ما میمیرن؟؟؟خو راهش چیه؟باید کیفیت رو ببرن بالا،کیفیت بالا و قیمت مناسب باعث رقابت میشه باعث جذب مشتری میشه،دیگه نیازی به ممنوع کردن واردات نیست!الان هم که واردات قاچاقه حداقل از بین نبرنشون بدنشون به این همه فقیر