محاکمه عجیب نقاش سرشناس
شخصی که این نقاشی را کشیده با پیتر دویگ مشابهت اسمی دارد و سال ۲۰۱۲ از دنیا رفته است.
هر یک از نقاشیهای پیتر دویگ میلیونها دلار ارزش دارد. این هنرمند اسکاتلندی در پروندهای عجیب و نادر باید در دادگاه ثابت کند که یک نقاشی را نکشیده است.
تابلوی مورد بحث سال ۱۹۷۶ کشیده شده است و نام پیتر دویگ در آن به چشم میخورد. اما این هنرمند سرشناس اسکاتلندی ادعا میکند که خالق این اثر نیست.
رابرت فلچر صاحب تابلو و پیتر بارتلو دلال آثار هنری سال ۲۰۱۳ از دویگ به دادگاه شکایت کردند. زیرا زمانی که این دو نفر تلاش کردند تابلو را بفروشند، دویگ حاضر نشد تا اصالت این تابلو را تایید کند. فلچر و بارتلو از دادگاه تقاضای پنج میلیون دلار غرامت کردهاند.
دویگ در همین راستا دوشنبه گذشته در دادگاه حاضر شد. در همین روز تابلوی مورد نظر که صحنهای از یک بیابان است نیز در دادگاه به نمایش گذاشته شد.
فلچر ادعا میکند که دویگ را در میانه دهۀ هفتاد میلادی در دانشگاه لیکهد اونتاریوی کانادا ملاقات کرده است. او که آن دوران در یک مرکز بازپروری کار میکرد، ادعا میکند دویگ نوجوان مدتی را به دلیل درگیر شدن در جرایم مرتبط با مواد روانگردان در آن مرکز بازداشت بود و همان زمان این نقاشی را خلق کرد. فلچر میگوید برای حمایت از دویگ این نقاشی را به قیمت ۱۰۰ دلار از او خریده است.
شگفت اینکه او تا مدتها از ارزش هنری این تابلو بیخبر بود تا اینکه برحسب اتفاق یکی از دوستانش پی به ارزش بالای آن میبرد.
با توجه به اینکه سال گذشته یکی از آثار دویگ مربوط به دهۀ ۹۰ میلادی در یک حراجی به قیمت ۲۶ میلیون دلار به فروش رسید، انتظار میرفت که این تابلو نیز چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار فروخته شود. اما مشکل این بود که دویگ حاضر به تایید اصالت اثر نشد و خلق این تابلو را انکار کرد.
دویگ سال ۱۹۵۹ در شهر ادینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد و سال ۱۹۶۲ همراه با خانوادهاش به ترینیداد مهاجرت کرد. خانواده دویگ سرانجام سال ۱۹۶۶ به کانادا سفر کردند. این نقاش سرشناس بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ در لندن مشغول تحصیل هنر بود. او از سال ۱۹۹۳ با بردن جایزه جان مورس به شهرت رسید و سال بعد نیز نامزد جایزه ترنر شد.
او میگوید که با دیدن عکس نقاشی یاد شده بلافاصله متوجه شده است که این اثر از کارهای او نیست. او در این باره گفت: «گفتم نقاشی خوبی است. اما کار من نیست.»
در دفاعیات دویگ آمده است: «من تا اواخر سال ۱۹۷۹ نقاشی روی بوم را آغاز نکرده بودم. پیش از آن تنها با مداد و جوهر روی کاغذ طراحی میکرد. من اگر این نقاشی را در ۱۶ سالگی کشیده بودم بدون شک این کار را تایید میکردم.»
این نقاش اهل اسکاتلند میگوید هیچگاه در مرکز بازپروری ادعا شده بازداشت نبوده است. او میگوید که در شکایتنامه ارائه شده به دادگاه نیز هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. دویگ در دادگاه اعلام کرد که زمان خلق این اثر ۱۶ یا ۱۷ سال داشت و همراه با خانوادهاش در تورنتو زندگی میکرد.
وکیل دویگ میگوید شخصی که این نقاشی را کشیده با پیتر دویگ مشابهت اسمی دارد و سال ۲۰۱۲ از دنیا رفته است.
بحث و دعوا دربارۀ اصالت یک اثر هنری موضوع تازهای نیست اما وقتی با وجود زنده بودن یک هنرمند صحبت از اصالت یک اثر هنری در میان باشد، با امری عجیب و نادر روبهرو هستیم.
مایکل بنت استاد دانشگاه آریزونا در این رابطه گفت: «با اطمنیان نمیتوانم بگویم که هیچ پروندۀ مشابهی در تاریخ وجود ندارد اما با اطمینان میگویم که این مورد بسیار نادر است.» او در ادامه افزود: «اگر دادگاه به نفع شاکی رای دهد، آنگاه جایگاه خالق اثر هنری به عنوان تعیینکننده اصالت یک اثر را قاضی و هئیت منصفه میگیرند.»
دبورا آر گرهارد استاد حقوق دانشگاه کارولینای شمالی گفت که این پرونده به خوبی نشان میدهد که ارزش یک اثر هنری به نام هنرمند خالق آن وابسته است. او در ادامه افزود: «این پرونده موضوعی فراگیر در دنیای هنر را نشان میدهد: قسمت عمدهای از ارزش یک اثر هنری به نام خالق آن بازمیگردد و از این روی هنرمندان تمایل دارند تا کیفیت آثاری را که نامشان بر آن است کنترل کنند.»
یک هفته پس از شهادت طرفین در دادگاه رای نهایی صادر خواهد شد.
ارسال نظر