۳۶۷۹۴۰
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

توقف روند افزایش قیمت خودرو

بازار خودرو در شرایطی طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت روبرو بود که در هفته جاری این روند متوقف شده و قیمت خودروهای داخلی به ثباتی نسبی رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: بازار خودرو در شرایطی طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت روبرو بود که در هفته جاری این روند متوقف شده و قیمت خودروهای داخلی به ثباتی نسبی رسیده است.

اوایل مردادماه بود که قیمت خودروهای داخلی ناگهان سر به صعود گذاشت و این در شرایطی بود که بازار در رکودی سنگین به سر می‌برد. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت روایت می‌کنند، خودروسازان چند وقتی است عرضه محصول به بازار را کم کرده‌اند این در شرایطی است که دلیل اصلی افزایش قیمت خودروها طی دو سه هفته گذشته نیز به همین موضوع برمی‌گردد.

در واقع کاهش عرضه خودرو به بازار سبب افزایش قیمت شده و طبعا تا زمانی که عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. با این حال، فعلا روند افزایشی قیمت خودروها متوقف شده و این در حالی است که خودروسازان همچنان سیاست کاهش عرضه را ادامه می‌دهند. به اعتقاد نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تثبیت فعلی قیمت‌ها نیز بیشتر از آن جهت رخ داده که بازار بیش از اینها کشش گرانی را ندارد.

نکته دیگر در مورد بازار خودرو این است که رکود همچنان در آن پرسه می‌زند و مشتریان ترجیح می‌دهند از خودروسازان خرید کنند نه از بازار. دلیل این موضوع نیز شرایطی است که شرکت‌های خودروساز داخلی برای فروش محصولات شان در نظر گرفته‌اند، از جمله فروش قسطی. آن طور که خودروسازان می‌گویند، فروش آنها طی سال جاری و در مقایسه با یکی و دو سال گذشته، افزایش داشته است، حال آنکه نمایشگاهداران از رکود و روزهای بی مشتری شان می‌گویند. به هر حال نمایشگاهداران مجبورند محصولات خود را به‌صورت نقدی بفروشند و طبعا در این شرایط که فروش قسطی قوت گرفته، مشتریان بیشتر به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه می‌کنند تا بازار.

شتاب دنا در افزایش قیمت

قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل است. به روایت نمایشگاهداران خودرو پایتخت، طی هفته جاری بیشتر خودروهای تولید داخل، با ثبات قیمتی همراه بوده و تنها در یکی دو مورد افزایش قیمت رخ داد. بر این اساس، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند.

همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز که دو سه هفته گران را پشت‌سر گذاشته بود، این هفته را با آرامش سپری کرد و افت و خیز خاصی را به خود دید. این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به ثبات قیمتی که داشته، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ۴۰۵ جزو خودروهایی است که طی دو سه هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شد. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند مدل LX نیز که افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی را طی دو سه هفته اخیر تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۰ میلیون تومان دارد.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به شمار می‌رود، هرچند طی دو سه هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر خاصی، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در بازار دارد. این محصول البته طی دو سه هفته گذشته افزایش قیمتی ۱۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد تا پس از مدت‌ها گرانی را در بازار به خود ببیند. فعالان بازار اما در مورد پراید نیز خبر از ثبات می‌دهند. به گفته آنها،پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است. از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز اگرچه در هفته‌های قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود، با این حال طی هفته جاری تغییری را احساس نکرد تا با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش برسد.

پراید چندی پیش توسط سایپا گران شد و رسما افزایش قیمتی بیش از ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کرد. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته خلاف جهت بازار شنا کرد و افزایش قیمتی قابل توجه را به خود دید. دنا که سابقه قیمت ۵۳‌میلیون تومان را نیز در بازار دارد، این هفته چیزی حدود یک میلیون تومان گران شد. با این حساب، هم‌اکنون برای خرید دنا باید ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار‌تومان هزینه کرد. ازآنجاکه قیمت‌گذاری دنا از سوی شورای رقابت آزاد اعلام شده، ایران خودرویی‌ها امکان تغییر قیمت این محصول را مطابق میل خود دارند و باید دید آیا از مجوز مربوطه استفاده خواهند کرد یا نه.

از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰‌ها نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و‌فروش می‌شود.

همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع نشان از تثبیت قیمت خودرو موردنظر دارد. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به نوعی مدل‌هاچ بک تندر-۹۰ به شمار می‌رود، در حال حاضر مدل اتومات این خودرو قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است.

ساندرو جزو معدود خودروهایی است که در حال حاضر میان نرخ کارخانه و بازار آن فاصله قیمتی قابل توجهی به چشم می‌آید که این موضوع نشان از عرضه کمتر از تقاضای آن در بازار دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، عرضه ساندرو و البته تندر-۹۰ به بازار کاهش یافته و این موضوع در هفته‌های گذشته روی قیمت این دو محصول تاثیر منفی گذاشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سانسور نکن لطفن

    حیف هزارتونمن واسه این لگن ها--- خدایی پراید از 7 ملیون رسیده به 22 ملیون *** یعنی حقمونه هرچی سرمون بیاد

  • حسین

    کمپین تحریم خودروی صفر بی کیفیت و گران باید تشکیل شود.مردم خیلی وقته که از ایرانخودرو و سایپا به شدت ناراضی هستن چون علاوه بر اینکه قیمت زباله ها را سه برابر کرده اند از طرف دیگر کیفیتش را نیز سه برابر کاهش داده اند.خدا لعنتشون کنه که با مونتاژ کالسکه و گاری و درشکه به اعتبار و صلاحیت و لیاقت مردم لطمه وارد میکنند و دستشون به خون مردم الوده است به خاطر مونتاژ ماشینهای بی کیفیت و پرهزینه که از جیب مردم بی گناه و زحمتکش جبران میشود.الان میبینیم که اینها پانزده سال است که خودروی پراید و پژو را بدون هیچگونه ارتقا و بهینه سازی مونتاژ میکنند و حتی کیفیتش را نیز کاهش داده اند.مثلا سایپا برای گول زدن مردم اومده وانت پراید را که بسیار مضحک و خنده دار است را مونتاژ میکنه مثلا خواسته تنوع را بالا ببره.یارو را ده راهش نمیدادند سراغ خونه کدخدا را میگرفت.مردم از پراید بریده اند ولی سایپا داره وانت پراید میزنه.

  • بدون نام

    فکر نمیکنین خیلی زودتر از اینا باید توقف میکرد...
    واقعا که....

  • ایرانی

    اینا مردمو احمق حساب میکنن اگه مردم ماشین نخرن ببین چجوری میفتن گوه خوردن این بیشرفا باپول پراید میشه بهترین ماشینو توکشورهای دیگه سوار شد اما مردم ماواقعا بدبختن.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج