کپیکاری چینیها از خودرو کانسپت فولکس
شرکت چینی زوتی که مدل Z۳۰۰ آن توسط سایپا در ایران عرضه میشود، کپی جدیدی را رونمایی کرده است.
وب سایت پدال - امیر دهقان: شرکت چینی زوتی که مدل Z۳۰۰ آن توسط سایپا در ایران عرضه میشود، کپی جدیدی را رونمایی کرده است. پسازاینکه زوتی چندی پیش کپی خود از پورشه ماکان را بانام SR۸ معرفی نمود، این بار سراغ کانسپت فولکسواگن Cross Coupe GTE رفته و رسماً جدیدترین کپی خود بانام Damai X۷ را در چین رونمایی کرده است. این اولین باری است که یک خودروساز چینی از خودرویی کانسپت کپیبرداری میکند بنابراین ازاینجهت باید زوتی تبریک گفت چراکه اقدامی نوآورانه محسوب میشود! اما یک سؤال از مقامات زوتی؛ قدم بعدی شما کپی از چه خودرویی است؟ شاید سوپراسپرت فولکسواگن Syncro W۱۲.
البته این اقدام زوتی جهت کپیِ کانسپت فولکسواگن، بیسابقه نیست چراکه این شرکت متخصص کپی کردن محصولات گروه فولکسواگن است ازجمله SR۷ کپی آئودی Q۳، Damai X۵ کپی نسل قبلی فولکسواگن تیگوآن، T۶۰۰ کپی آئودی Q۵ و مدل جدید SR۸ کپی پورشه ماکان که بهزودی تولید خواهد شد. Damai X۷ دومین خودروی زوتی است که تحت نام Damai عرضهشده است. نامی که ممکن است در آیندهٔ نزدیک به یک برند زیرمجموعهٔ زوتی تبدیل گردد. اولین خودرویی که با این نام عرضه شد Damai X۵ (کپی تیگوآن) است که تولید آن از سپتامبر سال گذشته آغازشده است. در جلوی محصولات Damai این نام بهصورت انگلیسی نوشتهشده درحالیکه در پشت خودرو نام Zotye Damai دیده میشود.
برای زوتی Damai X۷ سه موتور توربوشارژ ارائهشده است. یک واحد ۱.۵ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور، یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور و درنهایت یک موتور ۲ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور. جهت انتقال نیرو نیز برای موتور ۱.۵ لیتری یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی و برای دو موتور ۱.۸ و ۲ لیتری همان گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی به همراه یک نمونهٔ ۶ سرعتهٔ DCT ارائهشده است. این پیشرانهها ساختهٔ شرکت سرمایهگذاری مشترک Shenyang-Mitsubishi است که اساساً موتورهای تمامی محصولات خودروسازان کوچک چینی را تأمین میکند ازجمله محصولات Damai X۵، SR۷ و SR۸ زوتی.
فضای داخلی Damai X۷ نیز تقریباً بهطور کامل از Cross Coupe GTE کپیبرداری شده تا جایی که حتی فرمان آن هم کاملاً مشابه کراس کوپه طراحیشده است. بااینحال حداقل چیزی که در Damai X۷ مناسب به نظر میرسد ریلهای روی سقف آن است؛ اما در قسمت عقب، برخلاف کراس کوپه، طراحان زوتی زحمت طراحی سر اگزوزها در داخل سپر را به خود ندادهاند؛ بنابراین در این قسمت شبرنگهایی کار گذاشتهشده و سر اگزوز را بهصورت مخفی زیر سپر عقب نصبکردهاند!
ارسال نظر