۳۶۴۳۳۱
۱۴ نظر
۵۰۱۵
۱۴ نظر
۵۰۱۵
پ

فردین همیشه نقش‌های تکرای بازی می‌کرد!

قطب‌الدین صادقی گفت: «فردین همیشه نقش‌های تکراری بازی می‌کرد و هیچ خلاقیتی نداشت. مردم کهنه پرست هم او را دوست داشتند چون سینمای تجاری را دوست دارند.»

خبرآنلاین: قطب‌الدین صادقی گفت: «فردین همیشه نقش‌های تکراری بازی می‌کرد و هیچ خلاقیتی نداشت. مردم کهنه پرست هم او را دوست داشتند چون سینمای تجاری را دوست دارند.»

دکتر قطب‌الدین صادقی، مدرس و کارگردان تئاتر با حضور در اولین کارگاه بازیگری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در شهر بجنورد برای دانشجویان بازیگری ورک شاپ برگزار کرد.

این بازیگر تلویزیون و سینما درباره شیوه‌های جذاب شدن نقش توضیح داد: «شخصیت باید جذاب باشد تا همه کنجکاو تماشای آن باشند. اصل موضوع دغدغه ذهنی است. وقتی می خواهید شخصیتی را بازی کنید باید بدانید چه گونه فردی است و اصل دغدغه زندگی اش چیست ؟ اگر این دغدغه را پیدا کنید می توانید شخصیت را بسازید.»

به گفته صادقی، اگر بازیگر پنجره ذهن را پیدا نکند، شخصیت به شدت ناقص خواهد بود. این پنجره ذهن برای هر کس متفاوت است.

او در ادامه به بیان خاطره ای درباره یکی از مدیران تالار وحدت پرداخت و گفت: «کارمند ساده ای را می شناختم که یک روز مدیر یک مرکز فرهنگی بزرگ شد. با من تماس گرفت و به خاطر دوستی که داشتیم از من کمک خواست. یک روز به موسسه‌اش رفتم و با کمال تعجب دیدم با وجود این که تمامی افراد تالار وحدت من را می‌شناختند از من کارت شناسایی خواستند. از در عبور کردم و به در دیگری رسیدم که زنگ داشت و ضدگلوله بود. منشی تنها نشسته بود و از من خواست منتظر بمانم. ده دقیقه ای نشستم و تصورم این بود که آقای مدیر جلسه دارد در حالی که او تنها در اتاقش نشسته بود و کناره‌های کارت کارمندان را قیچی می کرد.»

کارگردان «کالیگولا» افزود: «چنین رفتاری برای یک نهاد فرهنگی بسیار بد است اما این را تعریف کردم که بگویم پنجره ذهن این آدم قدرت بود و می خواست بگوید من آدم مهمی هستم. در حالی که در دوره دانشجویی ام در هلند روزی پیرمردی را با دوچرخه دیدیم و از صاحب کافه که با او احوالپرسی گرمی داشت پرسیدیم این کیست که این گونه با احترام با او احوالپرسی کردید گفت این فرد پادشاه هلند است. دغدغه این پادشاه ارتباط با مردم بود.»

او با تاکید بر این که سخت‌ترین کار بازیگر یافت انگیزه‌های پنهان شخصیت ها است، ادامه داد: «با تقلید ظاهری نمی توان به این انگیزه ها پی برد. بسیاری از بازیگران تنها یک حس را بازی می کنند. فقط می ترسند یا تعجب می کنند حال آن که درون آدمی در آن واحد چند حس از خود بروز می دهد. ممکن است نویسنده و کارگردان قادر نباشند در یافت انگیزه های درونی شخصیت به شما کمک کنند. شما باید خودتان حس ها را پیدا کنید.»

صادقی با اشاره به هنری که بازیگران بزرگ را ماندگار کرده است، خاطرنشان کرد: «همه می گویند مارلون براندو بازیگر بزرگی است دلیل این است که او می تواند چند حس را همزمان بازی کند. در صحنه ابتدایی فیلم «پدرخوانده» که عکس العمل صورت مارلون براندو را در نقش پدرخوانده می‌بینیم ابتدا متوجه حیوانیت درونش می شویم. نوعی از بی رحمی که متعلق به یک ابر مافیا است و در ادامه متوجه حس های خستگی، انزجار و پدر بودن می شویم که تمامی این چهار حس مثل یک طناب به هم متصل شده‌اند.»

او در ادامه تصریح کرد: «زمانی یک بازیگر بزرگ می‌شود که بتواند حس‌‌های متفاوت را در یک لحظه بازی کند. هر زمان توانستید حس های مختلف خنده و گریه یا ترس و شهامت را کنار هم قرار دهید کارتان جذاب خواهد شد. در قانون درام تکرار نداریم. باید آدم ها متفاوت باشند تا درام جذاب شود. تا به ویژگی های فردی شخصیت تاکید نکنید شخصیت درستی ارائه نخواهید داد. به عنوان مثال تمایز یک کارمند با باقی کارمندان را بیابید مگرنه نقش تان سطحی، تکراری و بدون جذابیت خواهد بود.»

صادقی در ادامه این کارگاه با انتقاد از نوع بازی تکراری برخی بازیگران گفت: «فردین همیشه نقش‌های تکراری بازی می‌کرد و هیچ خلاقیتی نداشت. مردم کهنه پرست هم او را دوست داشتند چون سینمای تجاری را دوست دارند. تیپ ها به دلیل ذوق مردم تکرار می‌شوند اما باید اثر هنری خلق کرد و برای این کار باید به همه ابعاد یک شخصیت پی برد. همین است که «گنج قارون» تنها یک بار دیده می شود و «خشت و آیینه» ماندگار می ماند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سام

    بازیگرای قدیمی مدساز بودن تو دل مردم جا دارن
    دیالوگاشون تا سالها سرزبونا بود مردم بهشون عشق میورزیدن
    الان چی؟
    آقایی که استاد دانشگاهی و تز میدی... چرا یکی از شاگردات همچین خصوصیاتی نداره
    پس سعی در تخریب شخصیت دیگران نداشته باش و فقط جزوتو بگو تا شاگردات املا بنویسن

  • رضا

    من گنج قارون رو چنديدن بار دیدمش همیشه هم ازش لذت بردم

  • بدون نام

    آقای صادقی شما اول صحبت کردن را یاد بگیرید که بهترین هنر است

  • بدون نام

    شما!!؟

  • mamali

    این یارو کی هست که در مورد فردین اینطوری گفته؟؟؟ من که تاحالا اسمش رو هم نشنیدم.
    چیکاره هست اصلا؟؟؟

  • mahdi

    برو بابا!!!

  • علی

    هنوز مثل فردین زاده نشده بااینکه ازاد بود ولی مشکل اخلاقی نداشت سوپر استارهای الان کیا هستن پروندهاشون سیاهه هیچ جذابیتیم ندارن وسینما در حال ورشکستگیه

  • یک فرهنگی

    استاد محترم، لطفا امثال فردین رو مجددا تربیت کنید!!!!
    همین!!

  • اسلامی

    جوانمردی صفتی ااست که هیچ وقت تکراری نمیشود.

  • بدون نام

    فردین ازاین دره پیتی های الان خیلی بهتربود

  • ندا

    من که فیلمهای فردین را دوست دارم

  • پوریا

    اقا چرا نسنجیده درباره فردین آطهار نظر میکنی.مرحوم فردین در رمان خودش سینمای ایران متحول کرد .ایشون 63 فیلم بازی کرد که متاسفانه خیلی خیلی بعدا بهش بی مهری شد ...شما معلومه که چیزی از هنر نمیدانید

  • بدون نام

    آقا حالت خیلی خرابه فقط میدونم ماملت ایران فردین رو یک اسطوره میدونیم وخدایش اوسطورس توهم برو په یه قول دوقولت

  • امید

    تا چشم قطب الدین صادقی کور بشه که نمی تواند محبوبیت جهان پهلوان فردین را ببیند..تو باید دوباره تاریخ سینما را بخوانی که بدانی پهلوان فردین چه شخصیتی بوده و چرا سینمای ایران به نام زیبایش یعنی فردین ملقب شده بود

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج