پایان رکود بازار خودرو؟
قیمت خودرو در حالی با افزایش قیمت مواجه شده که نگاه خودروسازان و فعالان بازار، در مورد رویکرد جدید مشتریان به بازار، متفاوت به نظر میرسد؛ بهطوریکه خودروسازان از پایان رکود بهدلیل حجم بالای تقاضا خبر میدهند اما فعالان بازار همچنان از سایه رکود بر بازار اظهار گلایه میکنند.
براساس سنت رایجی که در بازار خودرو وجود دارد، مردادماه اوج افزایش تقاضا در بازار است؛ هرچند فعالان بازار نسبت به مراجعه مشتریان در اواخر تیرماه و ماه جاری نسبت به ماههای گذشته ابراز رضایت بیشتری میکنند، اما تاکید دارند که شرایط فروش دلگرمکننده نیست.
در این میان اما خودروسازان تقاضا و فروش خودروهای خود را مطلوب توصیف میکنند. آنگونه که به نظر میرسد تمایل مردم به خرید خودرو از شرکتهای خودروساز ارتباط مستقیمی با شرایط فروشی دارد که خودروسازان در سال جاری طراحیکردهاند؛ بنابراین این موضوع موجب شده تقاضای فعال برای خرید خودرو به سمت نمایندگی شرکتهای خودروساز روانه شود و معامله در بازار خودرو که عمدتا بهصورت نقدی صورت میگیرد همچنان در رکود به سر ببرد.
از سوی دیگر اما فعالان بازار از کاهش عرضه خودرو به بازار خبر میدهند و این موضوع را عامل گرانی خودروها عنوان میکنند. این در حالی است که آمار تولید خودروسازان در چهارماه نخست سال جاری افزایش ۷/ ۵ درصدی را نشان میدهد که این موضوع کاهش عرضه در بازار را اثبات نمیکند زیرا خودروسازان چند سالی است که برنامه تولید خود را براساس میزان فروشی که دارند، برنامهریزی میکنند.
در حالی چالش جدی میان خودروسازان و فعالان بازار درخصوص تقاضای موجود در بازار وجود دارد که کارشناسان اقتصادی وضعیت تقاضای خودرو طی ۳ ماه اخیر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر میدانند و عامل موثر در این زمینه را تغییر دیدگاه مشتریان به بازار خودرو عنوان میکنند. به اعتقاد آنها، بخشی از مشتریان بهدلیل عدم اطمینان از تحولات بازار دست از خرید کشیدهاند، اما بخشی از آنها در شرایط کنونی بهدلیل آگاهی از روندهای پیشرو بهخصوص عدم ورود خودروهای جدید تا پایان امسال، تصمیم خود برای خرید را قطعی کردند بنابراین از طریق شرایط فروش خودروسازان خرید خود را عملیاتی میکنند.
افزایش قیمت در بازار داخلیها
اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمتها چه افتوخیزی را در این روزهای داغ تابستان تجربه کردهاند. بنابر گفته فعالان بازار، هماکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. از سوی دیگر، همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز طی این هفته با افزایش قیمت روبهرو بوده است؛ بهطوریکه یک میلیون تومان به قیمت آن اضافه شد تا هماکنون این خودرو ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار به فروش برسد.
گفته میشود، ایران خودرو با حذف برخی آپشنهای پژو ۲۰۶، عملا قیمت این محصول را بالا برده است، چه آنکه مشتریان مجبورند برای خرید مدلهای فول این محصول، پول بیشتری بپردازند. اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر میرسد این محصول با توجه به تغییر قیمتی که داشته، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و این موضوع نشان از افزایش قیمت ۱۰۰هزار تومانی خودرو موردنظر طی هفته جاری دارد. پژو ۴۰۵ البته در هفته قبل نیز افزایش قیمت را تجربه کرده بود. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. سمند مدل LX نیز که هفتههای گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود، طی هفته اخیر ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است و هماکنون قیمتی برابر با ۳۰ میلیون تومان دارد. فعالان بازار قیمت پژو پارس را نیز افزایشی عنوان میکنند؛ بهطوریکه این خودرو افزایش ۸۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
اما از بازار رانا نیز خبر میرسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هماکنون ۳۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری بهشمار میرود. از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در بازار دارد. این محصول البته طی هفته گذشته ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است. فعالان بازار اما در مورد پراید نیز خبر از ثبات میدهند. به گفته آنها، پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون تومان دارد که نشان میدهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است. از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز اگرچه در هفته قبل با افزایش قیمت روبهرو شد، با این حال طی هفته جاری تغییری نداشته تا با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش برسد. پراید همین دو هفته پیش توسط سایپا گران شد و رسما افزایش قیمتی بیش از ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کرد.
از پراید که بگذریم، فعالان بازار در مورد دنا نیز از افزایش قیمت این محصول خبر میدهند. به گفته آنها، دنا در حال حاضر ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع نشان از افزایش یک میلیون تومانی قیمت آن دارد. قیمت دنا توسط شورای رقابت آزاد شده و این محصول دیگر مشمول قیمتگذاری دولتی نیست و بنابراین ایران خودرو میتواند نسبت به تغییر قیمت آن اقدام کند. نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمتگذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکردهاند. بر این اساس، سراتوی اتومات هماکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود و این در حالی است که مدل دندهای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.
در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰ها بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید میرسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و تندر پارسخودرو نیز ۴۰میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع نشان از تثبیت قیمت خودرو موردنظر دارد. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که بهنوعی مدل هاچبک تندر-۹۰ بهشمار میرود، در حال حاضر مدل اتومات این خودرو قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. ظاهرا پارسخودروییها دور جدید ارسال دعوتنامه برای ثبتنامکنندگان ساندرو را آغاز کرده و بر این اساس بخشی دیگر از مشتریان بهزودی ساندروی خود را تحویل خواهند گرفت.
ثبات در بازار وارداتیها
سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم، بازاری که چندان گرم نیست و رونقی را به خود نمیبیند. آن طور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر هیوندای سوناتا با قیمتی معادل ۱۷۴ هزار تومان خرید و فروش میشود که نشان از ثبات آن دارد. دیگر محصول هیوندایی به نام i۳۰ نیز ۸۲ میلیون تومان قیمت دارد و سانتافه نیز ۲۱۲ میلیون تومان به فروش میرسد. در این میان اما تویوتا RAV۴ افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است بهطوریکه این خودرو هم اکنون ۲۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان قیمت دارد.
در بین محصولات کیا نیز مدل سراتو در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۳۰ میلیون تومان دارد و اپتیما هم ۱۸۹ میلیون تومان خرید و فروش میشود. توسان با اتاق جدید نیز که به تازگی وارد بازار شده است در حال حاضر ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین از بازار مزدا۳ نیز خبر میرسد که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۱۴ میلیون تومان دارد. این محصول روزگاری تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشت که بیشتر بهدلیل کاهش عرضه آن به بازار بود.
نظر کاربران
دوزاربده آش به همین خیال باش رکودحکمفرماست همه که حقوق های نجومی نمگیرندبه جیب خودتون نگاه نکنیدیه نظری هم به جیب مردم هم بیندازیدبدنیست.
فرقون سازان را تحریم کنید، فرقونی نخرید تا عوامل و مسئولان دست اندر کار فروش از این غلط های اضافه نکنند. تا کی می خواهند مردم را ...فرض کنند.
الان ۳سال هست هرماه میگن پایان رکودولی پایانی وجود ندارد
همه میدانند که ایران خودرو و سایپا با مونتاژ زباله و گاری آنهم به چندین برابر قیمت و نهایت کیفیت پایین درحق مردم و مصرف کننده ظلم میکند و در اکثر نمایندگی ها خودشان حالت دلال بازی ... با قیمت خودرو را ترویج میکنند درحالیکه مردم اکثرا ناراضی هستند ولی آنها با نهایت بی اطلاعی از خودشان اعلام رضایت میکنند درحالیکه انحصاری و غیر رقابتی عمل میکنند.توجه کنید که همه میدانند کیفیت زباله های تولیدی از سال نود به بالا بسیار پایین آمده و گاری سازان با اینکه قیمت گاریها را سه برابر کرده اند ولی از طرف دیگر کیفیت هم چندبرابر کاهش پیدا کرده یعنی مصرف کننده همیشه بازنده و متضرر میشود چون از دوطرف ضرر کرده هم قیمت سه برابری را باید پرداخت کند و هم کیفیت کاهش یافته را باید بپذیرد هرچند کیفیت خودروهای تولیدی در ایران خیلی پایین هست ولی از سال نود به بالا باز هم بدتر شده به خاطر این مردم تمایل دارن ماشینهای کارکرده زیر نود و سالم بخرند ولی زباله سازها اظهار بی اطلاعی میکنند و تنها خودشان از خودشان تعریف و تمجید میکنند و نظر مصرف کننده برایشان اهمیت ندارد اگر بازار رقابتی بود و خودروهای خارجی هم حضور داشتن خودتان متوجه میشدید که چگونه در مدت خیلی کوتاه کارخانه های گاری سازی جمع و تعطیل میشد.
شما جایی سراغ دارید که رییس یک نمایندگی سایپا یا ایران خودرو مثلا پراید خودش را سوار بشود پس نشان میدهد که اگر کیفیت و امنیت داشت خودش هم سوار میشد و نمیرفت ماشین چندصد میلیونی سوار بشه هرچند که آن ماشین هم نسبت به اروپا کیفیتش پایین هست و به چندبرابر قیمت به فروش میرود.یعنی خودشان هم گاریهای تولیدی خودشان را هم قبول ندارن و جان و مال مردم و خانواده ها برایشان چندان اهمیت ندارد.