قیمت بنزین بار دیگر مسیر صعود را در پیش گرفته است. شاهد این مدعا نیز افزایش ۵درصدی نرخ جهانی این کالای استراتژیک در طول ۳ ماه اخیر است.
اقتصاد آنلاین: قیمت بنزین بار دیگر مسیر صعود را در پیش گرفته است. شاهد این مدعا نیز افزایش ۵درصدی نرخ جهانی این کالای استراتژیک در طول ۳ ماه اخیر است.
نکتهای که باید در این زمینه مورد توجه قرار داد این است که تنها با داشتن قیمت هر گالن (یا هر لیتر) از این فرآورده نفتی نمیتوان تصویر کاملی از بزرگی ارقامی که با افزوده شدن به میانگین هزینههای پرداختی هر راننده برای بنزین مصرفیاش، شکل میگیرد، بهدست آورد.
در این گزارش، هدف گردآورنده بررسی وضعیت نوسانات قیمتی بنزین در سطح جهان است و برای رسیدن بههدف خود، ۶۱ کشور دنیا را براساس ۳ معیار اقتصادی مجاز رتبهبندی کرده تا به این وسیله دریابد کدام کشورها بنزین را با بیشترین نرخ به مشتریان عرضه میکنند و در مقابل با صرفهترین قیمتهای فروش این فرآورده مربوط به کدام کشورهاست. رانندگان امریکایی کمتر بهانهای برای گله و شکایت از قیمت بنزین را در میان کشورهای اطراف یا دورتر از خود دارند. تصور کنید در هنگکنگ بخواهید برای بنزین پول بدهید، در این کشور برای هر گالن بنزین (۳/۸ لیتر) باید مبلغی معادل۷ دلار و ۱۲ سنت یا به عبارت دیگر به ازای هر یک لیتر بنزین یک دلار و ۸۸ سنت پرداخت کرد.
این رقم نشان میدهد بیشترین قیمت این فرآورده در میان کشورهای جهان در هنگکنگ است و با توجه به نرخ ۳۵۴۰ تومانی هر دلار در آخرین روز کاری هفته منتهی به ۷ مرداد، میتوان گفت برای هر لیتر بنزین در هنگکنگ برپایه واحد پولی ایران مبلغی برابر با ۶۶ هزار و ۵۵۲ ریال یا ۶ هزار و ۶۵۵ تومان پرداخت شد.
جالب اینجاست که آن سوی این رتبهبندی، ارزانترین نرخ فروش بنزین در میان ۶۱ کشور موردنظر این گزارش، متعلق به ونزوئلاست که در آن هر لیتر بنزین با قیمت بسیار نازل ۰/۰۱ دلار یا یک سنت (معادل ۳۵/۴ تومان) به شهروندان این کشور فروخته میشود (و به این ترتیب، هر چند مردم این کشور مدتهاست برای تامین معیشت خود با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند اما شاید به این ارزان بودن نرخ بنزین دلخوش باشند). براساس این گزارش همچنین میانگین قیمت بنزین برای کل ۶۱ کشور برابر با ۰/۶۸ دلار یا ۶۸ سنت محاسبه شده است.
سهم بنزین از درآمد روزانه
همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد رتبهبندی ۶۱ کشور منتخب در این بررسی مقایسهای براساس ۳معیار اقتصادی جداگانه انجام شده است. معیار نخست که بهطور گذرا به آن اشاره شد، سادهترین و رایجترین آنها به شمار میرود که همان قیمت حقیقی هر گالن یا هر لیتر بنزین است.
معیار دوم اما کشورهای مورد نظر را براساس سهم هزینه بنزین مصرفی از درآمد روزانه افراد و رانندگان در هر یک از این ۶۱ کشور، رتبهبندی کرده است و در دو سر ابتدا و انتهای این فهرست بار دیگر نام ونزوئلا را در یک سوی آن مشاهده میکنیم که بهعنوان پایینترین قیمت فروش بنزین در میان کشورهای جهان میتوان هر یک لیتر از این فرآورده را با ۰/۲۵ درصد متوسط درآمد روزانه هر فرد خریداری کرد.
پس از ونزوئلا کشورهای کویت و ایالات متحده ایستادهاند که در آنها بهترتیب میتوان با ۰/۳۴درصد و ۰/۴۳درصد میانگین درآمد روزانه هر شهروند این دو کشور یک لیتر بنزین خریداری کرد. در سوی دیگر این رتبهبندی نیز ۳ کشور آسیایی حضور دارند که نخستین آنها هندوستان است چراکه هر راننده هندی در این کشور برای خریداری یک لیتر بنزین باید به طور متوسط ۲۱/۲ درصد از درآمد روزانه را هزینه کند.
پاکستان بهعنوان شصتمین کشور در رتبهبندی ۶۱ کشور این گزارش ثبت شده و فیلیپین نیز پس از آن قرار دارد زیرا براساس بررسیهای تهیهکننده این مطلب، در این دو کشور بهطور میانگین هر فرد برای خرید یک لیتر بنزین باید به ترتیب ۱۵درصد و ۱۰/۵درصد از هرآنچه به عنوان درآمد روزانه کسب میکند برای قیمت خرید یک لیتر بنزین بپردازد. در این بخش از گزارش همچنین متوسط درآمد روزانه هر فرد با احتساب تمام ۶۱ کشور، مبلغ ۵۲ دلار و ۷۷ سنت برآورد شده و برای خرید یک لیتر بنزین بهطور میانگین برای کل کشورها باید ۴۵درصد این درآمد متوسط را هزینه کرد.
مصرف و هزینه سالانه بنزین
در این گزارش به عنوان معیار سوم محاسبه بنزین مصرفی، میانگین سالانه مصرف بنزین و نسبت هزینهای که از حقوق و دستمزد دریافتی هر فرد صرف خرید بنزین میشود محاسبه و بر این اساس ۶۱ کشور مد نظر این گزارش رتبهبندی شدهاند. براساس یافتههای این بخش، در کل ۶۱ کشور هر راننده و مالک خودرو بهطور متوسط هر سال ۹۶۵/۶۶ لیتر بنزین مصرف کرده و بابت خرید این مقدار بنزین بهطور میانگین معادل ۱/۸۹درصد از حقوق و دستمزد معمول سالانه خود را هزینه میکند.
از نظر برترین کشورهای این شاخص و رتبهبندی کشورها در هر دو سوی آن، بار دیگر شاهد یکهتازی بدون رقیب ونزوئلا هستیم زیرا قیمت بسیار اندک فروش بنزین در این کشور باعث شده تا هر راننده بهطور متوسط تنها ۰/۳۱درصد از حقوق و دستمزدی که در طول یک سال میگیرد را برای خرید بنزین هزینه کند.
اما در این بخش نام کشورهای دوم و سومی که پس از ونزوئلا آورده شده بسیار جالب توجه بوده و جای درنگ و تامل دارد چرا که نام آنها چین و هنگکنگ است و براساس معیار در نظر گرفته شده در نخستین بخش یعنی قیمت آزاد خرید هر لیتر بنزین، هنگکنگ با قیمت یک دلار و ۸۸ سنت به ازای هر لیتر، گرانترین نرخ را در میان کشورهای جهان دارد و چین با نرخ ۹۷ سنت یا همان حدود یک دلار، جزو کشورهایی است که بنزین در آنها با قیمت به نسبت بالایی فروخته میشود.
اما در بخش سوم معیارهای در نظر گرفته شده مشاهده میکنیم پس از ونزوئلا، چین قرار گرفته چراکه هر راننده به طور متوسط در طول یک سال فقط ۰/۴۵درصد درآمد خود را صرف خرید بنزین میکند و شهروندان هنگکنگی نیز برای خرید مصرف یک سال بنزین خودروهای خود بهطور میانگین تنها ۰/۴۶درصد حقوق و دستمزدی که در طول یک سال میگیرند را برای خرید بنزین هزینه میکنند.
حال مقایسه کنید جایگاه این کشورها را با کشورهای رکورددار در آن سوی این فهرست که شامل کشورهای افریقای جنوبی، مکزیک و یونان میشود و در این ۳ کشور هر مالک یا راننده خودرو برای تامین هزینه بنزین مصرفی یک سال خود بهطور متوسط و به ترتیب باید ۳/۷۱، ۳/۳۴ و ۲/۹۱درصد از درآمد یک ساله خود را صرف کند.
در گزارش بلومبرگ، ایران نیز یکی از ۶۱ کشور منتخب بوده و در نخستین بخش یعنی قیمت واقعی هر لیتر بنزین، با درج نرخ ۰/۳۹ دلار یا ۳۹ سنت به ازای هر لیتر بنزین چهارمین کشور ارزان جهان از نظر قیمت بنزین پس از کشورهای ونزوئلا، کویت و عربستان سعودی، معرفی شده که البته با در نظر گرفتن قیمت روز دلار، قیمت یک لیتر بنزین در ایران حدود ۱۳۰۰ تومان در گزارش برآورد خواهد شد.
در دومین بخش یعنی سهم هزینه بنزین از درآمد روزانه افراد نیز ایران در میانههای رتبهبندی یعنی در جایگاه ۳۶ ایستاده و براساس برآورد این گزارش ۲/۷۴ درصد درآمد روزانه رانندگان در ایران صرف خرید بنزین میشود. با در نظر گرفتن سومین معیار رتبهبندی ایران به اواخر این فهرست نقل مکان میکند و تا رتبه ۵۵ جابهجا میشود و به این ترتیب هر راننده و مالک ایرانی خودرو بهطور متوسط ۲/۴۳ درصد از درآمد سالانه خود را صرف خرید بنزین میکند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
مصرف ارزان برای ایرانیهابهتراست یاصدورمجانی برای کشورهای خارجی ؟
دانيال
ایران، مصرفکننده چهارمین بنزین ارزان دنیا
مردم ايران ايران چهارمين كشور پردرامد در دنيا
هر وقت تيتر منو زدين تيتر خودتونم برنيد. بيچاره مردم
Reza
در عوض اولين مصرف كننده گرانترين قيمت ماشين و لوازم يدكي و لاستيك و روغن ماشين و و و و آن هم بيكيفيت ترين در دنيا هستيم اين همه موارد بد جاي اون بنزين باز بي كيفيت ير به ير
عليرضا
خير اين بنزين إعلامي شما اگر علمي و آزمايشگاهي بررسي بشه با درصد اكتان غير استانداردش ٢/٥برابر گرانتر هستش .همه فكر ميكنن بنزينشون رو ميدوزن يا ميپره و زود تمام ميشه به خاطر اكتان پايينش هست
توانا
هروقت حمل و نقل عمومی درست شد دم از این حرفها بزنید . در کشوری مثل مالزی که من تجربه زندگی داشته ام هزار جور وسیله رفت و آمد هست .از مونوریل گرفته تا ال آر تی یا همان متروی خودمان که بسیار تمیز و خلوت است تا تاکسی و اتوبوس .جوری که شما عملا نیاز به داشتن ماشین شخصی را احساس نمیکنید . در کوالالامپور حتی پیاده رو ها مسقف است . نه باران شمارا خیس میکند نه آفتاب شما را میسوزاند . ما اگه 200 سال نه، ولی کمه کم 150 سال از همین کشورهای مسلمان آسیایی عقبیم . اروپا پیش کش
بدون نام
اینم بگین ایران اولین کشور بنزین کم کیفیت دنیا.... اب قاطی میکنن
بدون نام
خجالت داره والا ... باز اینا مز مزه اشو گرفتن ... گران کنند
کیان
هر وقت شما هم سرانه درآمد سالانه مردم مثل قطر 146 هزار دلار در سال شد. اونوقت لعنت خدا بر کسی که اگه بنزین 10 برابر هم بشه اعتراض کنه.
بدون نام
از خودتان...سوال کنید...چقدر پول و حق این مردم صرف جنگ و کشتار در سایر کشور ها میشه...آیا کسی هست جوابگو باشه....با این همه ثروت نفت و گاز...فکر میکنی از آن 300 نفر هست...یا ملی است...نفت با لین قیمت پایین ...بنزین چرا باید گرون بشه...تا کی این ملت باید زجر بکشند...
ناشناس
خجالت هم خیلی چیزخوبیه که بعضیهانمیکشن درامدمن هم مثل درامدقطریهابودماهی صدمیلیون پول بنزین میدادم مصرف ماهانه من چهل لیتردرماه هست برای هرلیتری حاضرم دومیلیون و پانصد هزار تومان پرداخت کنم
بدون نام
چرا نباید باشه.
اشراقی
همه چیز را باهم مقایسه کنید ماشینهای بی کیفیت با مصرف بالا که فقط درایران تولید ومصرف کننده بیچاره هم ازروی ناچاری باید بخرد درامدکم اقشار جامعه واجاره سنگین ماهیانه که بیشتر یا بهتر بگویم یک حقوق کامل صرف اجاره خانه میشود انوقت مسئولین مرتب دم ازارزانی بنزین میکنند مردم از کجا پول بیاورند جالب اینجاست که ایران را با کویت وعربستان مقایسه میکنند ولی نمیگویند که کویت ارزش پولش کجا وارزش پول ایران کجا
بدون نام
گران میشود
بدون نام
کاری نداره سه تومن گرونش کنید بشه چهار تومن
محمود
ففط یاد گرفتن مزخرف به خورد مردم بدن
اخوی سطح شعور جامعه رفته بالا
دورش گذشت با چندتا حرف بی خود و چرت پرت ملت رو رنگ کنی
نظر کاربران
مصرف ارزان برای ایرانیهابهتراست یاصدورمجانی برای کشورهای خارجی ؟
ایران، مصرفکننده چهارمین بنزین ارزان دنیا
مردم ايران ايران چهارمين كشور پردرامد در دنيا
هر وقت تيتر منو زدين تيتر خودتونم برنيد. بيچاره مردم
در عوض اولين مصرف كننده گرانترين قيمت ماشين و لوازم يدكي و لاستيك و روغن ماشين و و و و آن هم بيكيفيت ترين در دنيا هستيم اين همه موارد بد جاي اون بنزين باز بي كيفيت ير به ير
خير اين بنزين إعلامي شما اگر علمي و آزمايشگاهي بررسي بشه با درصد اكتان غير استانداردش ٢/٥برابر گرانتر هستش .همه فكر ميكنن بنزينشون رو ميدوزن يا ميپره و زود تمام ميشه به خاطر اكتان پايينش هست
هروقت حمل و نقل عمومی درست شد دم از این حرفها بزنید . در کشوری مثل مالزی که من تجربه زندگی داشته ام هزار جور وسیله رفت و آمد هست .از مونوریل گرفته تا ال آر تی یا همان متروی خودمان که بسیار تمیز و خلوت است تا تاکسی و اتوبوس .جوری که شما عملا نیاز به داشتن ماشین شخصی را احساس نمیکنید . در کوالالامپور حتی پیاده رو ها مسقف است . نه باران شمارا خیس میکند نه آفتاب شما را میسوزاند . ما اگه 200 سال نه، ولی کمه کم 150 سال از همین کشورهای مسلمان آسیایی عقبیم . اروپا پیش کش
اینم بگین ایران اولین کشور بنزین کم کیفیت دنیا.... اب قاطی میکنن
خجالت داره والا ... باز اینا مز مزه اشو گرفتن ... گران کنند
هر وقت شما هم سرانه درآمد سالانه مردم مثل قطر 146 هزار دلار در سال شد. اونوقت لعنت خدا بر کسی که اگه بنزین 10 برابر هم بشه اعتراض کنه.
از خودتان...سوال کنید...چقدر پول و حق این مردم صرف جنگ و کشتار در سایر کشور ها میشه...آیا کسی هست جوابگو باشه....با این همه ثروت نفت و گاز...فکر میکنی از آن 300 نفر هست...یا ملی است...نفت با لین قیمت پایین ...بنزین چرا باید گرون بشه...تا کی این ملت باید زجر بکشند...
خجالت هم خیلی چیزخوبیه که بعضیهانمیکشن درامدمن هم مثل درامدقطریهابودماهی صدمیلیون پول بنزین میدادم مصرف ماهانه من چهل لیتردرماه هست برای هرلیتری حاضرم دومیلیون و پانصد هزار تومان پرداخت کنم
چرا نباید باشه.
همه چیز را باهم مقایسه کنید ماشینهای بی کیفیت با مصرف بالا که فقط درایران تولید ومصرف کننده بیچاره هم ازروی ناچاری باید بخرد درامدکم اقشار جامعه واجاره سنگین ماهیانه که بیشتر یا بهتر بگویم یک حقوق کامل صرف اجاره خانه میشود انوقت مسئولین مرتب دم ازارزانی بنزین میکنند مردم از کجا پول بیاورند جالب اینجاست که ایران را با کویت وعربستان مقایسه میکنند ولی نمیگویند که کویت ارزش پولش کجا وارزش پول ایران کجا
گران میشود
کاری نداره سه تومن گرونش کنید بشه چهار تومن
ففط یاد گرفتن مزخرف به خورد مردم بدن
اخوی سطح شعور جامعه رفته بالا
دورش گذشت با چندتا حرف بی خود و چرت پرت ملت رو رنگ کنی