حراج میلیونی دی کاپریو برای حفاظت از زمین
در هفتهی گذشته بنیاد لئوناردو دیکاپریو سومین برنامهی حراج سالانهی خود را برگزار کرد و نزدیک به ۴۵ میلیون دلار برای حمایت از مأموریت این بنیاد در حفظ زمین از تغییرهای جوی و بحران زیستمحیطی جمعآوری شد.
لئوناردو دیکاپریو و حراج ۴۵ میلیون دلاری
این رویداد به میزبانی دیکاپریو، مؤسس و رییس این بنیاد، در سنت تروپز برپا شد و رابرت دوم، شاهزاده موناکو اولین جایزه رهبری دنیای جدید را به پاس حفظ منابع طبیعی دریافت کرد. جدا از اینکه برخی اقلام شخصی دیکاپریو و آثار هنری از هنرمندان جهانی مانند جف کونز، پابلو پیکاسو، اورس فیشر، اولافر الیاسن و... به حراج گذاشته شد، از چهرههای شاخص دنیای سینما هم کسانی مانند جونا هیل، کیت هادسن، توبی مگوایر، ادوارد نورتن، آرنولد شوارتزنگر، کوین اسپیسی، کیت بلانشت، ماریون کوتیار، پنهلوپه کروز، رابرت دنیرو، اسکارلت جوهانسن و شارلیز ترون در این مراسم حضور داشتند. این بنیاد از سال ۱۹۹۸ تا امروز بیش از ۵۹ میلیون دلار برای اجرای پروژههای زیستمحیطی در سراسر جهان هزینه کرده است.
«سفر ستارهای فراسو» با فروشی ۶۰ میلیون دلاری صدرنشین شد
طبق ارزیابیهای روز جمعه، فیلم جدید مجموعهی سفر ستارهای با رسیدن به فروش شصت میلیون دلار در ۳۹۲۸ سینما صدرنشین جدول فروش این آخرهفتهی سینماهای آمریکای شمالی است. این شروع بسیار خوبی است برای سیزدهمین فیلم از این مجموعهی دیرپا، آن هم در تابستانی که چند دنباله عملکردهای ناامیدکنندهای داشتهاند. شاهد این ادعا در همین هفته عصر یخبندان: مسیر تصادم است که با نمایش در ۳۹۹۲ سالن به فروشی ۲۲ میلیون دلاری دست یافت که از هر جهت کمتر از انتظار است. پنجمین فیلم از مجموعهی عصر یخبندان احتمالاً در جایگاه دوم جدول فروش قرار میگیرد و بالاتر از انیمیشن موفق زندگی مخفی حیوانات خانگی در سومین هفتهی نمایشش یا روحشکنها در دومین هفتهی اکران خواهد بود. در این میان عملکرد تریلر ترسناک کمهزینهی کمپانی نیولاین با عنوان زمان خاموشی (Lights Out) فراتر از انتظارها بود؛ فیلمی که پیشبینی میشود دستآخر به رقم فروشی بین پانزده تا بیست میلیون دلار برسد.
فیلمنامهنویس اسکاری و شکایت از دولت آمریکا
مارک بول در واکنش به تهدید دولت آمریکا و درخواست آنها برای استفاده از گفتوگوهای ضبطشدهاش با سرباز فراری و زندانی جنگ، بو برگدال که در جریان محاکمهی نظامی در یک دادگاه علنی است، از دولت شکایت کرد. بول که فیلمنامههای سی دقیقه پس از نیمهشب و The Hurt Locker را نوشته است، قصد ساختن فیلمی را با کاترین بیگلو کارگردان، درباره این گروهبان ارتش آمریکا داشت. برگدال پنج سال زندانی جنگی نیروهای طالبان بود تا اینکه در ماه مه سال ۲۰۱۴ و در تبادل زندانیان در پایگاه نظامی آمریکا در خلیج گوانتاناموی کوبا آزاد شد.
موفقیتهای «آغوش مار» پایانی ندارد!
فیلم کلمبیایی آغوش مار (۲۰۱۵) به کارگردانی چیرو گوئرا که اوایل امسال نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجیزبان بود، در ادامهی موفقیتهایش جوایز سومین دورهی پلاتینو را درو کرد و در هفت رشته از هشت نامزدیاش پیروز شد. این رویداد سینمایی که در اوروگوئه برگزار میشود احتمالاً آخرین تجلیل از فیلمی است که پیش از این جایزه اصلی بخش دوهفتهی کارگردانان جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ و جایزه اسلون جشنواره ساندنس ۲۰۱۶ را هم برای گوئرا به ارمغان آورده است؛ و او را به یکی از هیجانانگیزترین و اصیلترین استعدادهای فیلمسازی معاصر آمریکای لاتین بدل کرده است. دو فیلم اول گوئرا - سایههای سرگردان و باد سفر میکند - هم در جشنواره کن تحسین شدند ولی شهرت و اعتبار جهانی آغوش مار را به دست نیاوردند.
«غول آهنیِ» براد برد و مستند جدیدش
«اگر سلاحها روح داشتند و نمیخواستند سلاح باشند چه میشد؟» این سؤالی است که براد برد در اولین برخوردش با غول آهنی مطرح کرد و در نهایت کمپانی برادران وارنر را متقاعد کرد تا به عنوان دانشجوی انیمیشن بتواند اولین فیلم بلندش را در مقام کارگردان بسازد. با اینکه فیلم در اکران سال ۱۹۹۹ شکست خورد اما به لطف حمایت منتقدان و پشتیبانی طرفداران در سالهای بعد حیاتی دوباره (و حتی چندباره) پیدا کرد. صبح جمعه در جریان رویداد «کامیککان» مستند جدیدی به نمایش درآمد که تاریخچهی فیلمی را به نمایش گذاشت که روزی فراموش شده بود؛ و امروز سرگذشت آن بهمراتب پرمعناتر است. برد در معرفی مستند رؤیای غول: ساختن غول آهنی به این موضوع اشاره کرد که «بهراحتی میشود فراموش کرد که ساختن این فیلم چه حالوهوا و معنی داشت... چون لحظهای بسیار یگانه و بیمانند در زمان بود.» برد در حال حاضر روی دنبالهای بر شگفتانگیزان/ اینکردیبلها کار میکند اما دلش میخواهد روزی یک انیمیشن دیگر هم با طراحیهای دستی بسازد. مستند رؤیای غول... در قالب یک مجموعهی بلو.ری ویژه با نسخهای طولانیتر از فیلم اول، در ششم سپتامبر روانهی بازار نمایش خانگی خواهد شد.
«بیشه» دنبالهای غافلگیرکننده بر فیلم ترسناک «پروژهی بلر ویچ»
آدام وینگارد در طول چند سال گذشته به لطف فیلمهای موفقی مانند تو نفر بعدی هستی و مهمان به سلطان غیررسمی فیلمهای ترسناک سینمای مستقل آمریکا بدل شده است. او بهتازگی وحشت را با کارگردانی مطرود به قاب کوچک تلویزیون هم برده است اما انگار بزرگترین موفقیت او قرار است با فیلم ترسناک بیشه رقم بخورد. این فیلم در جریان رویداد «کامیککان» پس از ماهها انتظار و کنجکاوی (تریلر پروژهای را به خاطر دارید که چند وقت پیش عرضه و ادعا شد که ترسناکترین فیلمی است که تا امروز ساخته شده است؟) اولین نمایش جهانیاش را پشت سر گذاشت و همه را انگشت به دهان گذاشت؛ بیشه دنبالهی رسمی پروژهی بلر ویچ است! فیلم ترسناک مستقلی که در سال ۱۹۹۹ به نمایش درآمد و به یکی از سودآورترین فیلمهای تاریخ سینما تبدیل شد؛ این فیلم با هزینهای شصت هزار دلاری ساخته شد و در نهایت به فروشی بیش از ۱۴۰ میلیون دلار دست یافت. کمپانی لاینزگیت این دنباله را در شانزدهم سپتامبر روانهی سالنهای سینما میکند.
جکی چان همچنان محبوب و پرطرفدار
اکشن کمدی جدید جکی چان با عنوان ردیابی فراری (Skiptrace) در جریان اکران چهارروزهاش در سینماهای چین به فروشی شصت میلیون دلاری دست یافت و با اختلاف چشمگیری رقبای جدید و قدیمیاش در گیشه را پشت سر گذاشت. موفقیت این فیلم نهفقط تأیید دوبارهی قدرت ستارگی پایدار جکی چان است بلکه اساساً گویای قدرت او در پشت صحنه به عنوان یک تهیهکننده هم هست. چان سالها از این پروژه حمایت کرد و در طول این راه طولانی، تغییر در سرمایهگذاران، همبازیها و کارگردان را تحمل کرد تا اینکه فیلم با ترکیب بازیگران و عوامل فعلی به سرانجام رسید. رنی هارلین که حالا شهر پکن را خانهاش نامیده است، فیلم را کارگردانی کرده است. او که فنلاندی است و در هالیوود به خاطر ساختن فیلمهای جریان اصلی مشهور است، قرارداد کارگردانی فیلم بعدیاش را هم با یک سرمایهگذار و تهیهکنندهی چینی بسته است.
افبیآی اموال تهیهکنندهی «گرگ وال استریت» را توقیف کرد
مأموران فدرال در یکی از بزرگترین تصرف داراییها در تاریخ آمریکا، تهیهکنندهی گرگ وال استریت (فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی تماشایی لئوناردو دیکاپریو) و کمپانی سرمایهگذار آن «رد گرانیت پیکچرز» را به دادگاه کشاندند. طبق آنچه در این پرونده آمده است، میلیاردها دلار از صندوق دولت مالزی - که از سال ۲۰۰۹ راهاندازی شد - کسر شده و رد این پول به کمپانی «رد گرانیت پیکچرز» رسیده است که یکی از مؤسسان آن ریضا عزیز است که ناپدریاش نخست وزیر مالزی است. در حالی که عزیز از هر گونه تخلف شانه خالی کرده، کمپانی او هیچ سخنگویی را برای اظهار نظر و ارائهی توضیح در این زمینه معرفی نکرده است.
مستندی درباره فیلم حماسی دیستوپیایی تری گیلیام
با وجود الهام گرفتنها و تقلیدهای صورت گرفته، بیتردید هیچ فیلمی مانند برزیل (۱۹۸۵) در دنیای سینما وجود ندارد. این فیلم علمیخیالی دیستوپیایی تری گیلیام که حالا اثری کلاسیک به شمار میرود درست مثل دیگر آثار او - دوازده میمون، ترس و نفرت در لاسوگاس و سارقان زمان - فیلمی چند ژانری است. در این شرایط مستند جدیدی درباره برزیل روانهی بازار نمایش خانگی شده است که علاقهمندان میتوانند مجموعهای از گفتوگوها با گیلیام، بازیگران و دیگر عوامل این اثر کالت را در آن مشاهده کنند. در این مستند ۲۸دقیقهای، جاناتان پرایس بازیگر در پاسخ به این سؤال که «برزیل چه فیلمی است؟» موجزترین جواب ممکن را میدهد: «نیمی رؤیاست و نیمی کابوس.» تام استاپرد هم جواب خوبی میدهد: «این فیلم، اسطورهی مرد آزادی است در یک جامعهی غیرآزاد.»
ارسال نظر