زمانی برای قدرت گرفتن ایرلاینهای ایرانی
ایران زمانی دارنده پنجمین ناوگان مسافرتی توسعه یافته جهان بود و در صورت اجرایی شدن آنچه در برجام به تصویب رسیده میتوان امید داشت در آینده بار دیگر به جایگاه از دست رفته خود بازگردد.
محمد بشارتی، کارشناس صنعت هوانوردی با بیان این مطلب تصریح کرد: موقعیت خاص جغرافیایی و توان بالای نیروی انسانی متخصص باعث شده ایران از نظر بالقوه در صنعت هوانوردی جهان وضعیتی بسیار مثبت داشته باشد. بالا بودن تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران از یک سو و بقای این صنعت در طول بیش از سه دهه تحریمهای همه جانبه به خوبی این امر را ثابت می کند.
به اعتقاد وی هرچند محدودیتهای بینالمللی باعث شده ایران و ایرلاین های ایرانی از رقبای منطقهای شان به شدت عقب بیفتند، اما با اجرایی شدن برجام و لغو تمام محدودیتها می توان انتظار داشت پیمودن این راه طولانی بار دیگر از سر گرفته شود.
بشارتی با بیان اینکه در سایه اجرایی شدن برجام میتوان به قدرت گرفتن دوباره ایرلاینهای ایرانی فکر کرد، گفت: هرچند تحریم ها لغو شده، اما بسیاری از شرکتهای ایرانی با توجه به مشکلات و مسائل داخلی نمیتوانند در بازار نقش آفرینی کنند. بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها و عدم توانایی برخی از آنها در بازپرداخت آن در حالی مطرح شده که در صورت اقدام برای خرید هواپیماهای جدید هزینه ورود آنها بسیار بیشتر از این رقم ها خواهد بود.
این کارشناس ادامه داد: در چنین شرایطی میتوان انتظار داشت نهادهای دولتی با اجرای سیاستهای حمایتی خود قدری شرایط سخت ایرلاینها را تسهیل کنند. این امر هم میتواند با استفاده از تسهیلات و کمکهای مالی صورت گیرد و هم میتواند با استفاده از توان خارجی ها جبران شود.
به اعتقاد وی در شرایطی که ایرلاینهای ایرانی نمیتوانند به شکل مستقل از بازار جهانی خرید کنند امکان آن وجود خواهد داشت تا به شراکت با خارجی ها فکر کنند. این ایرلاین های خارجی با ورود به ایران هم بازاری جدید را به دست خواهند آورد و هم با رساندن منابع مالی جدید راه را برای قدرت گرفتن دوباره ایرلاین های ایرانی باز می کنند و در نهایت پس از پایان قراردادی چند ساله مدیریت تمام خطوط ایجاد شده را به ایرانیها میدهند و در این چارچوب قدرت شرکتهای ایرانی را تضمین میکنند.
ارسال نظر