واردات شورلت با ١٥ میلیون تومان!
اگرچه واردات خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع اعلام شده، اما هنوز منفذهایی برای واردات شورلت و کادیلاک وجود دارد. تنها کافی است ۱۵ میلیون تومان بپردازید و سالها خودروی آمریکایی سوار شوید.
گذرموقت حربه جدید واردکنندگان برای دور زدن قانون
هنوز هم ارز زیادی بابت واردات خودروهای آمریکایی از کشور خارج میشود و به نوعی، منابع ارزی کشور را تحتالشعاع اشتهای برخی افراد در لوکس سواری قرار میدهد. در این میان حتی جلوی ثبت سفارش واردات خودروهای آمریکایی هم گرفته شده و هم اکنون، اگر واردکنندهای بخواهد خودروی آمریکایی ثبت سفارش کند، سامانه ثبتارش این اجازه را به او نمیدهد و ثبت سفارش بر روی هر نوع مدل خودروی آمریکایی با هر مبدایی که برای ورودش در نظر گرفته شود، قفل است.
درست بعد از این مصوبه دولت که ثبت سفارش خودروهای آمریکایی را متوقف میکرد و حتی ثبتسفارش های قبلی را هم باطل اعلام میکرد؛ واردکنندگان، مناطق آزاد کشور را برای واردات این خودروها مساعد یافتند و تلاش کردند که تا خودروهای آمریکایی را از طریق مناطق آزاد کشور بدون پرداخت تعرفه و عوارض گمرکی مشمول سرزمین اصلی، وارد کنند. آنجا هم به هرحال این خودروها مشتریان خاص خود را دارند و حتی اگر واردکنندگان همچون گذشته، به اجاره خودروها در مناطق آزاد بپردازند، باز هم سود خوبی نصیبشان میشود که دولت این راه را هم بسته است؛ اما این هم پایانی بر واردات خودروهای آمریکایی نبود.
اما اکنون واردات خودروهای آمریکایی به صورت گذرموقت، به حربه جدید واردکنندگان در واردات این خودروها تبدیل شده است. آنها خودروهای آمریکایی را از گمرکات جنوبی و از مرز مشترک ایران و امارات وارد کشور کرده و ترتیبی میدهند که با پلاک گذرموقت وارد بازار شوند. این خودروها هم به صورت زیرپوستی و با آگهیهای اینترنتی و حتی آگهیهای پیامکی، مشتریان خاص خود را پیدا میکنند.
هر مدل خودروهای آمریکایی را فقط سفارش دهید و در ایران تحویل بگیرید!
بررسیهای میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که خودروهای آمریکایی با گذر موقت به راحتی وارد کشور شده، ۶ ماه بر اساس قانون اجازه تردد با پلاک موقت دارند و پس از آن، به شیوههای شگفتآور و البته صوری، از مرزهای جنوبی خارج شده و مجدد بعد از چندین روز، به عنوان یک خودروی جدید گذرموقت وارد ایران میشوند و اجازه دارند که شش ماه دیگر را تردد کنند. این رفت و آمد صوری البته برای خریدار هزینهای هم دارد که به نظر میرسد افرادی که به دنبال خرید خودروهایی چند صد میلیونی همچون شورلت هستند، پرداخت ده تا بیست میلیون تومان آن هم هر شش ماه یکبار، برای آنها چندان مشکلساز نباشد.
خبرنگار مهر در تماس تلفنی با یکی از فروشندگان انواع خودروهای آمریکایی همچون شورلت و کادیلاک، به پشتپردههای دیگری از شگردهای ورود خودروهای آمریکایی علیرغم محدودیت و ممنوعیتهای دولتی دست یافته است. یکی از فروشندگان خودروهای آمریکایی گذرموقت در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: هر خودروی آمریکایی با هر مدل و هر آپشنی که مشتری بخواهد را برایش تامین میکنیم و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد.
وی میافزاید: شما هر مدل خودروی آمریکایی را که انتخاب کنید، مراحل واردات آن از طریق امارات متحده عربی و مرزهای جنوبی کشور انجام میشود و بعد از چند روز هم خودرو را در جنوب کشور با پلاک موقت تحویل خواهید گرفت، هر نوع تضمینی هم که شما بخواهید شرکت در اختیار شما قرار خواهد داد و مشکلی هم از این بابت وجود ندارد.
این واردکننده خودروهای آمریکایی میگوید: بر اساس قوانین بینالمللی که مرتبط با ایران هم نیست، یک خودروی گذر موقت دهها بار بلکه صدها بار اجازه ورود و خروج از یک کشور را دارد و هیچ محدودیتی هم در این زمینه وجود ندارد. ما ۳۰ درصد مبلغ خودرو را به صورت پیشپرداخت دریافت کرده و با تضمینهایی که میدهیم، خودرو را برای مشتری وارد میکنیم. وارداتش هم هیچ ربطی به مصوبات دولت برای جلوگیری از ورود خودروهای آمریکایی ندارد.
ورود و خروج صوری گذرموقتها تنها در چند ساعت!
یکی دیگر از واردکنندگان خودروهای آمریکایی گذرموقت در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: یک خودروی گذر موقت تنها ۶ ماه اجازه تردد در کشور را خواهد داشت، پس از ۶ ماه باید از مرز خارج شود و اگر صاحب آن بخواهد بارها و بارها میتواند مجدد وارد کشور شود. پس از اتمام ۶ ماه، برای بار اول گذرموقت تمدید میشود و هزینهای برای مشتری نخواهد داشت، اما در هر دفعه که قرار باشد گذرموقت تمدید شود، بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان باید به عنوان هزینه این کار، پرداخت شود.
او میافزاید: خروج خودروی گذر موقت در مرزهای جنوبی کشور به صورت صوری انجام میپذیرد، یعنی خودرو سوار بر کشتی میشود و مهر خروج میخورد، بلافاصله بعد از ثبت مهر خروج، مجدد میتوان به عنوان یک خودروی جدید آن را وارد کشور کرد و مهر ورود آن را دریافت کرد، پس از آن هم که پلاک موقت برای تردد خودرو به صورت قانونی صادر میشود، به راحتی میتوان در خیابانهای کشور تردد کند.
این فروشنده خودروهای آمریکایی گذرموقت میگوید: شما میتوانید هر مدل خودروی آمریکایی را که بخواهید خریداری کرده و سفارش دهید، هیچ مشکلی وجود ندارد و بعد از استفاده شش ماه که اعتبار پلاک گذرموقت آن تمام شده است، ما با کسر ۲۰ درصد از مبلغ خودرو، آن را از شما خریداری خواهیم کرد، اما اگر هم بخواهید که تمدید شود، حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد که باید بپردازید و دوباره خودروی خود را تحویل بگیرید.
به هرحال دولت اگر مصمم به جلوگیری از ورود خودروهای آمریکایی است و عزمی در این زمینه وجود دارد، باید تمام منفذهای واردات خودروهای آمریکایی را مسدود کند تا بلکه ارزهای ایران از راههای مختلفی که برای دور زدن قانون وجود دارد، از کشور خارج نشود. در این میان مطمئنا راهکارهای دیگری هم هست که بتوان واردات خودروهای لوکس و پرمصرف آمریکایی را دور زد که ضرورت هوشیاری دولت را میطلبد.
نظر کاربران
آتاآشغالای ایرانخودرو و سایپا و چینی هستن نیازی به خودروی خارجی نیست
پاسخ ها
تا مجبوری ماشین بی کیفیت ایرانی را به قیمت ماشین با کیفیت آمریکایی بخری ، همینه. پس مافیای ماشین چه جوری ارتزاق کنه؟؟؟
آره حتما جلوشو بگیرین که مردم پراید سوار شن. اصلا چرا ماشین لوکس و پرامنیت؟
فقط پراید خوبه
بريد در ايران خودرو ببنديد كه ارز اين كشور دارند حرام ميكنند از چين قطعات بي كيفيت ميارند خودرو تحويل مردم ميدند كه سالي چند هزار نفر بخاطر اين بي كيفيتي دارند ميميرند اونجا ارز نيست كه از بين ميره اما اينجا داره پول كشور حرام ميشه جالبه !؟؟؟
دولت نصف مردم را با بیکاری و گرانی و تورم بهره بانکی و فیش حقوقی نجومی مسئولین افسرده و نهایتا ام اس و بعد میکشه نصف دیگر مردم را با قیمت های سرسام آور و بی کیفیت خودروهای داخلی که همه از واردات چینی و بی کیفیت و نداشتن ایمنی مثل پراید و پژو و MVM چینی و گران قیمت وارداتی میکشه و جیب مردم را خالی میکنه ما که در کشور نه تکنولوژی و نه علم خودرو سازی داریم و ده ها برابر پول بابت خودروهایی که مدل آنها مربوط به 30سال گذشته اروپایی و پرهزینه و پرمصرف و بی کیفیت میدهیم و باقی عمر خود را از فردای خرید در صف نمایندگی های بی کیفیت و دنبال قطعه نامرغوب صرف میکنیم بابا مردم برای پولی که پرداخت میکنند زحمت میکشند و هفت پدرشان در می آید تا این پول را پرداخت کنند شما مردم را اجبار میکنید سوار خودرو قاتل بی کیفیت و پر هزینه شوند لااقل یا برای ملت با شرکتهای با کیفیت و با قیمت مناسب و نمایندگی معتبر قرار داد ببندید و اگر قصد تولید هم دارید در رقابت سالم اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند زشت است امریکا خودروی تولید کندو بفروشد که در بدترین تصادف خون از بینی راکب نیاید و برعکس پراید روزانه هزاران کشته و معلول و زیان به مردم کشور وارد کند و قیمت خودرو پراید چند برابر امریکایی است و هزینه و مصرف سوخت امریکایی یک سوم پراید و پژوی مدل ۳۰سال پیش است حال کدام دشمن مردم هستند و جیب مردم را خالی میکنند ایرانخودرو یا شورلت امریکایی بگذارید مردم به اختیار انتخاب و زندگی بدون مرگ و تشادف را تجربه کنند با ملت خود دشمنی نکنید که در دراز مدت نتیجه خوبی ندارد و در موقع سختی پشت دولت را خالی میکنند خوب و ایمنی زندگی کردن حق مردم است حق آنها را غصب نکنید.
کلا هر کاری که مردم ازش لذت برن تو ایران باید ممنوع باشه. چه دلیلی داره مردم خودرو لوکس سوار شن اخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خیلی فاجعه ست طرز فکر خیلی از مسئولای محترم کشور
خلایق هرچه لایق!!!!!
37 ملیون بدهی ومحصول چینی ایران خودرو وسایپا را که حاصل خدمات بزرگ دولت دلواپسان میباشد را بخردویکماه کار نکرده به تعمیرگاه برگردد وسه ماه در تعمیرگاه بماند وهیچکس هم جوابگو نباشد چون ما باید محصول خوب ومطمئن نخریم
.... اون موقعی ک سایپا و ایرانخورد داشتن هی پیکان و پراید تولید میکردن و دیگر کشورها به دنبال تحقیق بروی خودروهای جدید بودن باید فکر این روز میبودن ک روزی مردن دیگر ماشینهاشونو نمیخرن . بازم دم مردم گرم تا به الان حمایت کردن از این دو شرکت
پاسخ ها
تا مجبوری ماشین بی کیفیت ایرانی را به قیمت ماشین با کیفیت آمریکایی بخری ، همینه. پس مافیای ماشین چه جوری ارتزاق کنه؟؟؟
خداوکیلی.........تولید ماشین بی کیفیت و و گرون و مردم را به فنا دادن حرامه یا وارد کردن ماشین لوکس و امن و ادامه زندگی برای مردم؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
سلام اولا چرا مردم سوار نشن دوما اگه بحث خروج سرمایه از کشور هست دولت خودش وارد کنه و بفروشه و بجای دادن ارز برا خرید ماشین کالا بده یعنی بجای پول صادرات بخشی ازش ماشین بگیره بجای نفت و غیره حتی ایرانخودرو و سایپا محصولاتشون بدن یه ماشین امریکایی بگیرن سود هم داره البته اگه کسی بخره ازشون .فکر کنم حدود دو هزار پراید میشه بدی یه امریکایی بگیری
سلام اولا چرا مردم سوار نشن دوما اگه بحث خروج سرمایه از کشور هست دولت خودش وارد کنه و بفروشه و بجای دادن ارز برا خرید ماشین کالا بده یعنی بجای پول صادرات بخشی ازش ماشین بگیره بجای نفت و غیره حتی ایرانخودرو و سایپا محصولاتشون بدن یه ماشین امریکایی بگیرن سود هم داره البته اگه کسی بخره ازشون .فکر کنم حدود دو هزار پراید میشه بدی یه امریکایی بگیری
درست است که واردات کالاهای خارجی از هر کشوری فرصت های شغلی کشور را برای تولیدات هم نام ( مثلا در اینجا خودرو ) تحت شعاغ خواهد برد ولی باید به یاد داشت هر گردی گردو نیست ، شما موضوع رقابت در عرصه بین الملل را فراموش کرده اید
برادر من تولید کننده کشورمان برای خودرو تا همانها که در خیابان ها جولان میدهند دارند
چه میشود ایرانی ها ماشین امریکائی را که پردوام و با استهلاکائین است با قیمت های رقابتی تهیه و استفاده کنند
هیچ جا دنیا بر نخواهد خورد
لطفا" بگید چه کسانی قادرند در اینگونه واردات قدم بگذارند
قطعا" آدمهای معمولی جامعه نیستند
لطف کنید اسامی شونو بنویسید
مگه جرمه ؟
تا مجبوری ماشین بی کیفیت ایرانی را به قیمت ماشین با کیفیت آمریکایی بخری ، همینه. پس مافیای ماشین چه جوری ارتزاق کنه؟؟؟
خدایا ؛ تا کی میخواد دیکتاتوری خودرو در کشور ما رواج داشته باشه ! چه کسی پشت پرده دیکتاتوری خودروست ؟!
به خدا خسته شدیم .
آخه مگه ما آدم نیستیم خودروی لوکس ایمن و با کیفیت سواری بشیم ؟
فکر کنم اینم میخواهند جنسهای پکیدشونو بیارن بدهند به مردم قطعات دست چندم و بی کیفیت مال عهد بوقشونو وارد کشور می کنند پراید رو رو می فروشند به قیمت خدا تومن دنبال ...های کلان دیگه ای هستن میلیاردها دلار میخواهند به جیب بزنند ...اصلا مردم کیلویی چند برند مردم بمیرند سنگ مفت گنجیشک مفت ....