نگاهی به روند توافق ایران و بویینگ
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: وال استریت ژورنال با اشاره به تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: بعید است این طرح به قانون تبدیل شود.
در این گزارش آمده است: اصلاحیههای مصوب مجلس نمایندگان در واقع مانع از آن خواهد شد که خزانهداری آمریکا مجوزهای صادراتی برای فروش هواپیما، قطعات هواپیما یا خدمات هوایی به ایران را صادر کند و مانع از آن خواهد شد که موسسات مالی آمریکایی در معاملات صادرات هواپیما به ایران مشارکت نمایند. البته بعید است این اصلاحیهها به قانون تبدیل شوند.
باراک اوباما تهدید کرده که هر مصوبهای را که موجب اختلال در اجرای توافق هستهای با ایران شود، وتو خواهد کرد.در صورتی که ایران هواپیماهای خریداری شده را «منحصرا برای هوانوردی مسافربری» اختصاص ندهد یا این هواپیماها توسط شرکتهای تحت تحریم آمریکا به کار گرفته شوند، دولت آمریکا ممکن است مجوزهای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران ایر را لغو کند. این در متن توافق هستهای تصریح شده است. اما لغو این مجوزها بعید است.
قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ با تلاش یکی از قدرتمندترین شرکتهای آمریکایی، شرکای بانکی آنها و یک لابی مستقر در واشنگتن که حامی تجارت بین ایران و آمریکاست، منعقد شده است.قرارداد بوئینگ برای ایران از دو جهت حائز اهمیت است: در اختیار گرفتن دهها فروند هواپیما و انجام احتمالی این معامله به دلار، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم از طریق یک سیستم تبدیل به یورو با استفاده از دلار آمریکا.
دولت اوباما اخیرا این سیگنال را ارسال کرده که ممکن است به بانکها اجازه دهد این قرارداد را با دلار تامین مالی کنند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد به معنای اعطای یک امتیاز مهم فراتر از برجام به ایران خواهد بود. ایران میخواهد هواپیماها را اکنون تحویل بگیرد، از بانکهای غربی وام بگیرد و پول آنها را بعدا بدهد و سابقهای برای استفاده از دلار در سایر ترتیبات تامین مالی ایجاد کند.
ارسال نظر