شرکت برادران وارنر شکایتی از کمیته تجاری فدرال آمریکا یا FTC دریافت کرده که به پرداخت دهها تا صدها هزار دلار به کاربران مشهور یوتیوب برای ایجاد بازخورد خوب برای بازی Middle Earth: Shadow of Mordor توسط این شرکت اشاره دارد.
وب سایت فارنت - مارال کاتبی: شرکت برادران وارنر شکایتی از کمیته تجاری فدرال آمریکا یا FTC دریافت کرده که به پرداخت دهها تا صدها هزار دلار به کاربران مشهور یوتیوب برای ایجاد بازخورد خوب برای بازی Middle Earth: Shadow of Mordor توسط این شرکت اشاره دارد. FTC شکایت را در سال ۲۰۱۴ میلادی بعدازاینکه استودیو یک کمپین بازاریابی آنلاین را برای بازی به وجود آورد، انجام داد.
طبق شکایت، برادران وارنر از کاربران یوتیوب خواسته بود ویدئوهایی که نظر مثبت این کاربران به بازی Shadow of Mordor را نشان میدهد، بسازند. بر اساس توافق، ویدئوهای تولیدی نباید باگها یا اشکالات احتمالی بازی را نشان دهد و نباید نشاندهندهی بازخورد منفی از سوی این کاربران درباره برادران وارنر باشد. همچنین کاربران باید ویدئوهای خود را در فیسبوک و توییتر نیز منتشر میکردند. در متن شکایت بهجز کاربر PewDiePie نام کاربر دیگری بهعنوان تبلیغکننده ذکر نشده بود.
ازآنجاییکه این افراد به خاطر تحسین کردن بازی و بهبود وجهه آن از سوی برادران وارنر پول دریافت میکردند، ویدئوهای تولیدی آنها بهعنوان محتوای اسپانسر شده شناخته میشود. اگر در این ویدئوها هم به نوعی به تبلیغاتی بودن محتوای این ویدئوها اشاره میشد مشکلی نبود، اما به گفته FTC کمپانی وارنر از کاربران یوتیوب نخواسته بود که این حقیقت را در ویدئوها نیز بازتاب دهند. بینندههای ویدئوهای اینچنین باید از اینکه محتوا به خاطر سفارش اینگونه تولیدشده است و نظر واقعی کاربران یوتیوب نیست، مطلع میشدند. شرکت تنها از آنها خواسته بود که در قسمت توضیحات ویدئو به این حقیقت اشاره کنند و بیشتر اوقات میتوان این توضیحات را تنها با کلیک بر Show more دید، پس چندان هم در معرض دید قرار ندارند.
در مورد کاربر PewDiePie اگر توضیحات کامل ویدئوی اسپانسر شده را ببینید، میتوانید جمله «اسپانسر این ویدئو برادران وارنر هستند.» را هم مشاهده کنید. در بخش توضیحات کامل ویدئوی برخی از کاربران دیگر، حتی به اینکه اسپانسر ویدئو برادران وارنر هستند هم اشارهای نشده بود و تنها به بیان اینکه یک کپی رایگان از بازی را دریافت کردهاند بسنده کرده بودند. بهطورکلی این ویدئوها 5.5 میلیون بار دیدهشده بود که 3.7 میلیون بار آن به PewDiePie مربوط میشد. این کاربر بیش از 46 میلیون دنبال کننده یا مشترک دارد. بهتر است به این مطلب اشارهکنیم که بازی Shadow of Mordor توسط آکادمی علوم و هنرهای تعاملی نامزد دریافت جایزه DICE در 9 بخش شد و 8 عدد از آنها را دریافت کرد. بهاینترتیب احتمالاً حتی نیازی هم به صرف هزینه برای دریافت بازخورد خوب مصنوعی نبوده است.
اگر درباره مجازات در نظر گرفتهشده برای این شرکت کنجکاو هستید، بهتر است بگوییم که چندان سنگین نیستند. طبق حکم از برادران وارنر خواسته شد که در آینده از افرادی که برای تبلیغ استخدام میکند بخواهد که در ویدئوهایشان بهصورت واضح و شفاف اعلام کنند که بابت این کار دستمزد دریافت میکنند. همچنین باید خود ویدئوها را قبل از انتشار بررسی کند و درصورتیکه به اسپانسر بودن شرکت اشارهای نشده بود، از پرداخت وجه به آنها خودداری کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر