۳۴۹۹۶۴
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

ضرب الاجل لاریجانی به کمیسیون اصل ۹۰

رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون اصل نود خواست موضوع حقوقهای غیر متعارف را بررسی کرده و بعد از دو هفته گزارشی را همراه با طرح پیشنهادی برای جلوگیری از این پدیده ارائه شود.

خانه ملت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته (سه شنبه ۱۵ تیرماه) با حضور در نشست کمیسیون اصل نود با بیان اینکه با حضور در جلسات کمیسیون اصل نود باید چارچوبی در خصوص نحوه ورود به مسائل داشته باشیم، اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که باید در تشریح این کمیسیون در نظر گرفت زمان است، چرا که اعضای غیر دائم مجبور به حضور در کمیسیونهای اصلی هستند و باید فکری در خصوص زمان برگزاری جلسات کمیسیون اصل نود داشته باشیم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور تاکید کرد: باید جلسات کمیسیون اصل نود را طوری تنظیم کرد که اگر قرار است هفته‌ای دو جلسه نشست داشته باشیم زمان آن تداخلی با زمان جلسات کمیسیونهای دیگر نداشته باشد.

وی در ادامه با طرح این موضوع که طرز کار کمیسیون اصل نود باید مضیق یا موسع باشد، عنوان کرد: در ورود به مسائل کلان کشور باید نگاه موسع داشته باشیم و در مسائل کوچک نگاهی مضیغ. به عبارتی در زمان رسیدگی به پروندههای جز در صورتی که تخلف تکرار شد باید علت و روند تکرار تخلف را بررسی کنیم نه اینکه اصل پرونده را در دستور کار قرار دهیم.

لاریجانی افزود: اگر در بررسیها مشخص شد مشکلی اپیدمی است باید موضوع را به دستگاه قضایی کشور اطلاع دهیم در غیر این صورت لازم به ورود به جزئیات پروندهها نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه مبنای کار در کمیسیون باید طرز کار در مسائل کلان کشور باشد، گفت: اگر بتوانیم دو مسئله کلان که کشور با آن درگیر است را حل کنیم همه می‌پذیرند کمیسیون اصل نود کاری انجام داده است در غیر این صورت پروندههای جزئی نتیجه ای نخواهد داشت.

لاریجانی چند پیشنهاد برای نشاط در کمیسیون اصل نود جهت پیگیری موضوعات ارائه کرد و گفت: برای بررسی مشکلات لازم است به تجربه کشورهای دیگر نیز توجه کنیم به طور مثال بدانیم در فرانسه، چین و روسیه برای ریشه کن کردن تخلفات چه راهکارهایی دارند.

کمیسیون اصل۹۰ گزارشی درباره حقوقهای نجومی ارائه کند

رئیس قوه مقننه افزود: در خصوص حقوقهای نجومی لازم است کمیسیون ورود کند البته مرکز پژوهشها پیشنهادهایی داده است اما اصل کار با کمیسیون اصل نود است لازم است از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل دعوت کنیم در جلسه حضور داشته باشند و مسائل را به صورت مستمر پیگیری کنیم به طوری که بعد از دو هفته گزارشی از کمیسیون اصل نود و طرح پیشنهادی برای جلوگیری از موضوع حقوقهای نجومی ارائه شود.

لزوم تغییر در روند چرخه اقتصادی برایس ممانعت از مهاجرت از روستاها

وی موضوع دوم را بررسی علت مهاجرت از روستا به شهر عنوان کرد و گفت: یکی از معضلاتی که کشور با آن درگیر است و مقام معظم رهبری به آن تأکید دارد موضوع مهاجرت است. پیش از این شاهد بودیم ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها متمرکز بود و ۳۰ درصد در شهرها ولی اکنون درصد جمعیت تغییر کرده این تغییر براساس برنامه از پیش تعیین شده و یا نرمالی نبوده بلکه فقر عامل اصلی مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها بوه است.

رئیس مجلس تأکید کرد: باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم چرخه اقتصادی را طوری بچرخانیم که شاهد مهاجرت از روستاها نباشیم.

لزوم اجرای طرحهای آمایش سرزمین

رئیس خانه ملت، آمایش سرزمینی را موضوع سوم برای بررسی در کمیسیون اصل نود پیشنهاد کرد و گفت: بسیاری از نمایندگان بعد از ۴ سال به دلیل آنکه نتوانستند منطقه خود را آباد کنند مأیوس می‌شوند علت اصلی این مسئله عدم اجرای طرح آمایش سرزمینی است باید بررسی شود که برنامه نداریم یا بلد نیستیم چنین کاری را اجرایی کنیم.

وی افزود: متأسفانه شاهد سرمایه‌گذاری در پروژههای غلط هستیم به طور مثال سدهایی ساخته می‌شود که هیچ آبی برای آنها وجود ندارد متاسفانه شاهد چنین پروژه‌هایی در سال‌های گذشته و آتی هستیم که لازم است هر چه سریعتر نسبت به متوقف کردن آنها اقدام کنیم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: به طور مثال می توانیم با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اجرای طرح آمایش سرزمینی را نهایی کنیم در غیر این صورت انجام اقتصاد مقاومتی و رشد ۸ درصدی غیر ممکن خواهد بود.

۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور داریم

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور موضوع تعداد پروندههای دستگاه قضایی را مسئله دیگر برای رسیدگی در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرد و گفت: متأسفانه در کشور شاهد ۱۵ میلیون پرونده قضایی هستیم در حالی که در کشور ژاپن با جمعیت ۱۲۰ میلیونی تنها ۲۰۰ هزار پرونده در سال تشکیل می شود. در سفری که به این کشور داشتم مشخص شد زمان رسیدگی به پروندهها ۶ ماه الی یک سال است. براساس گفته‌های مسئولان ژاپنی آنها از دبستان و دبیرستان روی موضوع پیشگیری کار کرده اند.

وی تصریح کرد: برای کشور افتخار نیست ۱۵ میلیون پرونده قضایی داشته باشد و برای رسیدگی به آن قاضی استخدام کند و در شرایطی که پول ندارد متاسفانه می بینیم که قاضی دست به دزدی می زند به این جهت لازم است که از معاونت پیشگیری دعوت شود تا بدانیم چرا این دستگاه خروجی لازم را نداشته است.

لاریجانی در ادامه به موضوع حبس در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه زندانها به محلی برای آموزش سازمان یافته جوانان تبدیل شده است به طوری که افراد با جرم جزئی در زندانها سازمان یافته می شوند باید دید که قانون اشکال دارد یا قاضی به اشتباه حکم صادر می کند.

وی ادامه داد: همچنین باید رفتار بانکها را در طول سال بررسی کنیم در حالی که شاهد رکود در کشور هستیم باید به فکر رونق تولید باشیم اما بانکها به جای اینکه تسهیلات بانکی را در اختیار صنایع و کشاورزان قرار دهند تسهیلات خدماتی ارائه می کنند و یا سرمایه را در اختیار شرکت های تولیدی خودشان قرار می دهند.

با سهم فعلی بودجه های عمرانی در ۴ سال آینده نمی توانیم پروژه جدید تعریف کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع بودجه عمرانی را به عنوان هفتمین پیشنهاد به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کرد و گفت: بودجه عمرانی سهم ۲۰ هزار میلیاردی در بودجه کل کشور دارد و به عبارتی باید بدانیم که با توجه به داشتن ۴۰۰ تا ۵۰۰ پروژه آماده کلنگ زنی عملاً در ۴ سال آینده نمی‌توانیم پروژه جدید تعریف کنیم.

وی افزود: بنابراین باید براساس اصل ۴۴ قانون اساسی پروژههایی که قرار است ۲۰ سال آینده به بخش خصوصی واگذار شود از ابتدای کلنگ زنی این واگذاری صورت گیرد تا بتوانیم در آینده پروژههای عمرانی مهم برای کشور تعریف کنیم.

با تخریب زمینهای برنج کاری از دستیابی به خودکفایی در این محصول بازماندیم

لاریجانی اظهار کرد: متاسفانه شاهد تخریب زمینهای برنج کاری و تبدیل آن به ویلا سازی هستیم با توجه به نیاز کشور به ۳۰ میلیون تن برنج و تولید ۲.۸ میلیون تن در کشور می توانیم به سمت خودکفایی در تولید برنج گام برداریم اما متاسفانه با تخریب زمین های برنج کاری از این موضوع فاصله گرفته ایم.

وی با بیان اینکه طبقه متوسط کشور خواهان سفر به مازندران هستند گفت: باید در کوهپایه‌ها فضایی برای ویلاسازی در نظر بگیریم نه اینکه زمینهای برنج کاری را تخریب و در آن ویلاسازی کنیم. قوه قضائیه تاکید دارد که ویلاها را تخریب کنیم اما اکثر این ویلاها در اختیار دولت است بنابراین به جای تخریب باید جریمه بیشتری در نظر بگیریم تا در آینده شاهد ویلاسازی در زمین های برنج کاری نباشیم.

نظر رییس مجلس در خصوص روند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری

رئیس مجلس موضوع انتخابات در کشور را نیز پراهمیت خواند و گفت: باید طرز کار انتخابات در کشور را کالبدشکافی کنیم وضع مناسبی نیست که شاهد هستیم هزار نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند اما در نهایت ۹۹۵ نفر حذف می شوند براساس قانون شورای نگهبان صلاحیت ها را بررسی می‌کند اما در چنین شرایطی شورای نگهبان متهم به حذف این تعداد می شود.

وی تاکید کرد: قانون انتخابات رکن نظام است به نظر می رسد لازم است کمیسیون قانون انتخابات تشکیل شود تا فضای مستقل برای تشکیل انتخابات داشته باشیم تا نه دولت متهم به دخالت شود و نه شاهد سایش در کشور باشیم.

لاریجانی به موضوع سیاستهای قانون اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: در این قانون ۸ هدف مدنظر قرار گرفته است و متأسفانه طبق گزارش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجرای ۷ بند آن ناموفق بوده ایم و تنها در یکی از موارد بیش از ۵۰ درصد به موفقیت رسیده ایم شرکتها به دلیل بدهیها واگذار می شوند در همین واگذاریهاست که شاهد حقوقهای نجومی هستیم که شرکت نه خصوصی است نه دولتی و همین بی صاحبی باعث جابجایی پولها شده است.

سال گذشته شاهد ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان قاچاق در کشور بودیم

وی در ادامه به موضوع قاچاق اشاره کرد و گفت: باید قبول کنیم که جزء کشورهای عقب افتاده در موضوع مبارزه با قاچاق هستیم متأسفانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان شاهد قاچاق در سال گذشته بودیم که رقم وحشتناکی است در یک بررسی مشخص می شود که منافذ ورودی قاچاق چه مناطقی است و از دوستان سازمان مبارزه با قاچاق کالا دعوت کنیم تا مشکلات قاچاق چه قانونی چه اجرایی را برطرف کنیم.

لاریجانی تشویق به صادرات را موضوع دیگری برای طرح در کمیسیون اصل نود عنوان کرد و گفت: ایران کشوری است وارداتی و باید با تشویق صادرات ۱۸۰ درجه در نظامات و قوانین خود تغییر دهیم در سیاست اقتصاد مقاومتی تشویق صادرات دیده شده است اما مشخص نیست مشکل صادرات در کجا است بنابراین باید بررسی کنیم و پیشنهادی در این زمینه ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: در روند حرکت فرهنگی شاهد واگرایی حکومتی و فرهنگی هستیم و لازم است ریشه های آن بررسی شود.

دو مشکل قوانین برخورد با اعتیاد از نگاه رئیس قوه مقننه

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتیاد یکی دیگر از معضلات کشور است،گفت: قانون سفت و سختی برای این مسئله داریم اما دو مشکل وجود دارد اول اینکه قانون رویکرد متهم محور دارد نه طبیبانه و دوم اینکه سرعت موضوعات اعتیاد بسیار زیاد است و باید سرعت عمل خود را برای ارائه روش های جدید در موضوع اعتیاد افزایش دهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    اولا/ عدم دخیل بودن نزدیکان وبستگان نسبی وسببی.
    دوما / هرکسی بخواهد بعنوان امین مدی ی باشد حق ندارد از بستگان نسبی وسببی مدیر ویا وزیر ویا رئیس جمهور باشد.
    سوما/ همآنظور که در ارتش سازمان حفاظت اطلاعات ودادگاه نظامی فعالیت دارد نسبت به مدیران اینگونه باشد.
    چهارما /هبچ مدیری اعم از وزیر ومدیر کل وقاضی حق ندارد در سنین پائین پست مسئولیت بگیرد وکسی نباید اجازه آرمون وخطا به مدیری بدهد که برای مملکت هزبنه داشته باشد
    پنجما/ هیچ قاضی حق ندارد کمتر 48سال ین داشته باشد
    ششما/ شایستگی وپشت کار وخلاقیت امانت داری وپاکدامنی مدی ان ملاک عمل باشد نه لابی کردن شایستگی داشتن ارتقاع گرفتن نه نسبت خانوادگی نسبی وسببی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج