شرکت گوگل خدمات جدیدی را ایجاد کرده است که تمام اطلاعات جمعآوری شده از کاربران را برای آنها به نمایش میگذارد.
وب سایت سایبربان: شرکت گوگل خدمات جدیدی را ایجاد کرده است که تمام اطلاعات جمعآوری شده از کاربران را برای آنها به نمایش میگذارد. با توجه به آمار ارائه شده در ماه آوریل سال جاری، ۸۹.۴ درصد کاربران اینترنت از موتور جستجوگر گوگل استفاده میکنند. این موضوع گوگل را به ابزاری کلیدی برای جمعآوری اطلاعات کاربران تبدیل کرده است. گوگل به تازگی بخش خدماتی جدیدی به نام مای اکتیویتی (My Activity) راهاندازی کرده است که تقریباً تمام فعالیتهای آنلاین انجام شده و وبگاههای دیده شده توسط کاربر را به وی نشان میدهد.
تفاوتی نمیکند که کاربر از یوتیوب، گوگل کروم، سافاری، فایرفاکس یا هر مرورگر و ابزار جستجوی دیگری از طریق گوگل استفاده میکند. کاربر میتواند دنبالهای از فعالیتهای آنلاین خود را بهصورت یک کتابخانهی فردگرایانهی مجازی مشاهده کند، حتی اگر رد آنها پاک شده باشد.
گوگل به کاربرانی که از ویژگی یاد شده استفاده میکنند اجازه میدهد انتخاب کنند میخواهند تبلیغات هدفمند را دریافت کنند یا خیر. این ویژگی با هدف تشویق کاربران به استفاده از خدمات آنها ایجاد شده است تا اگر کاربران احساس مزاحمت کردند، با استفاده از گزینهی «mute» تبلیغات را متوقف کنند.
دسترسی زودهنگام به مای اکتیویتی برای همه ممکن نیست؛ اما زمانی که دسترسی پیدا کنند هر فرد تجربهی وبگردی خاص خود را خواهد داشت.
اولین دفعهای نیست که گوگل به کاربران خود اجازهی دسترسی به اطلاعات جمعآوری شده را میدهد. شاید بتوان آغاز این کار را به اوایل ماه گذشته نسبت داد. زمانی که گوگل شروع به جمعآوری و نگهداری تمام جستجوهای صوتی و مکالمات انجامشدهی کاربران در نزدیکی تلفن هوشمند کرد. گوگل ادعا میکند ذخیرهسازی این اطلاعات و ارائهی آن به کاربران میتواند عملکرد نرمافزار تشخیص زبان آنها را بهبود بدهد. این کار بهمرور زمان باعث میشود تا نتایج جستجو بهبود یافته و خدمات بهتری به کاربران ارائه شود.
کاربر میتواند در بخش اختصاص داده شده به ضبط صدا، بر اساس صداهایی که از ماه ژوئن 2015، از طریق پویش صوتی گوگل یا دیگر روشها از وی ضبط شده است، به انجام جستجو بپردازد. البته رونوشت متنی صداها وجود دارد و کاربران میتوانند با استفاده از حساب کاربری گوگل خود به بازدید از صفحهی مذکور پرداخته و در صورت تمایل صداهای ضبط شده را پاک کنند.
دلیل جمعآوری اطلاعات توسط گوگل مشخص نیست؛ اما تعدادی از کارشناسان واضحترین دلیل آن را، نمایش بهتر و بهینهتر تبلیغات برای کاربران میدانند. مای اکتیویتی آگهیها را بهصورت هدفمند برای کاربران، به وبگاههای شخص ثالث که توسط گوگل خدمات ارائه میدهند، ارسال میکند. بر اساس گزارشهای منتشر شده بیش از ۲ میلیون وبگاه از این نوع در اینترنت وجود دارد.
گوگل ادعا میکند ما اطلاعات کاربران را برای ارائه خدمات بهتر جمعآوری میکنیم؛ اما در عین حال به آنها اجازه میدهیم در صورت تمایل اطلاعات موردنظر خود را پاک کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر