پشت پرده سقوط اتوبوس سربازان
همزمان با سقوط اتوبوس حامل سربازان که به مرگ ۱۳ سرباز و هفت نفر دیگرانجامید، یک کارشناس، جزئیات تازهای از علل وقوع این حادثه تکاندهنده و غم انگیز را فاش کرد.
احمد رضا محمدی دراین باره اعلام کرد: در این مطلب به جزئیات دقیق این رویداد پرداخته میشود اما قضاوت را به کارشناسان اصلح و مردم میسپاریم؛ اگرچه درنهایت مرجع قضایی، مسئولیت رسیدگی به پرونده را دارد.
یادمان باشد که مرجع رسیدگی و معرفی مجرم، یا مجرمان سانحه سقوط اتوبوس بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی نیست و این نیرو امکان صدور حکمی قضایی بدون برگزاری هر گونه دادگاهی را ندارد. پس در همین راستا نکات مهمی بیان میشود.
زمان وقوع حادثه
بنا بر اظهارات سربازان مصدوم، حادثه حدود ساعت یک تا ۱:۱۵ بامداد روز چهارشنبه ۰۲/۰۴/۱۳۹۵ در محور سیرجان- نیریز در گردنه لایرز به فاصله حدود ۵ کیلومتر تا پلیس راه شهر نیریز رخ داد. اتوبوس ساعت ۱۹ روز اول تیر در محل پادگان ۰۵ کرمان، ۴۵ سرباز وظیفه پادگان را سوارکرده است. اتوبوس در محل پلیس راه کرمان- سیرجان برای نماز و افطار توقف داشته است.
بنا بر اظهارات مصدومان حادثه، اتوبوس پس از طی مسیری در حدود ۴۰ - ۳۰ کیلومتر در محور سیرجان توقف و با حضور دو خودرو نسبت به بارگیری جنس قاچاق اقدام کرده است. در ادامه اتوبوس ساعت ۲۳:۰۵ در پاسگاه پلیس راه سیرجان نسبت به ثبت ساعت اقدام کرده است. به عبارت دقیقتر در پلیس راه اتوبوس با نفرات اضافی و بار و انسان قاچاق مورد تأیید برای عبور قرار میگیرد که با توجه به حجم تخلفات راننده به نظر میرسد به خاطر حضور سربازان در اتوبوس به هیچ عنوان بازرسی انجام نشده است.
مشخصات اتوبوس و راننده
اتوبوس B۱۲ VOLVO مدل ۱۳۸۲با ظرفیت ۴۴ نفر بوده (با در نظر گرفتن راننده و کمک) و دارای کارت معاینه فنی و دفترچه کار معتبر نیز میباشد. ارزیابی اتوبوس پس از حادثه در محل پاسگاه پلیس راه نیریز نشان میدهد اتوبوس پس از دستکاری در بدنه دارای باکی اضافه در حدود ۷۰۰ لیتر برای قاچاق سوخت و انسان بوده و وضعیت لاستیکهای اتوبوس سالم و دارای کیفیت مورد قبول است.
راننده فردی ۶۵ ساله با گواهینامه پایه یک اهل زاهدان است که وضعیت دفترچه کار نامبرده قرمز(اعتیاد به مواد مخدر) و مجاز به رانندگی بوده است.
مشخصات موقعیت وقوع سانحه
تصادف در گردنه لای زر در محور سیرجان- نیریز رخ داد. حاشیه سمت چپ محورترانشه و سمت راست محور(محل سقوط) درهای عمیق است. محور به طول حدود ۶ کیلومتر قبل از محل حادثه در یک سراشیبی تند قرار دارد. موقعیت تصادف در این سراشیبی تند (شیب بیش از ۷ درصد) واقع شده است. محور در سمت راست (حاشیه منتهی به دره) در موقعیت تصادف، دارای حفاظ از نوع حفاظ فلزی(گاردریل) دو موج رایج در شبکه راههای کشور است. کلیه اقدامات مرتبط با نصب علایم و تابلوهای هشدار و آشکارساز در محل حادثه و قبل از آن به صورت کامل اجرا شده است و هشدارهای لازم به رانندگان در خصوص شیب تند و قوسهای افقی مسیر داده شده است.
تابلوهای کاهش سرعت، احتیاط، شیب تند و چند تابلوی نشانگر حداکثر سرعت از ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر از چند صد متری قبل از محل حادثه وجود دارد. حداکثر سرعت در جاده در حالی در موقعیت مورد نظر ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بوده است که محاسبات و برآوردها نشان میدهد که میانگین سرعت در لحظه حادثه در حدود ۹۰ کیلومتر بوده است.
بر اساس اظهارات مصدومان حادثه، اندکی قبل از وقوع حادثه، راننده به همکار خود با اضطراب اعلام میکند ترمز ماشین از کار افتاده است. پس از اطلاع، مسافران اقدام به بیدار نمودن سایرین کرده و به سمت عقب اتوبوس حرکت میکنند. گویا راننده در عبور از سرازیری به جای استفاده از دنده سنگین، از ترمز برای کاهش و کنترل سرعت اتوبوس استفاده کرده است. نبود خط ترمز روی آسفالت محل وقوع حادثه و همچنین روی لاستیک خودرو مؤید عمل نکردن ترمز قبل از حادثه است.
بررسی نقش سه عامل انسانی خودرو و جاده
وقوع این حادثه نشان دهنده شکلگیری این سانحه از لحظه حرکت تا زمان حادثه است.راننده: با سوابق مصرف مواد (تست مثبت اعتیاد و استفاده از مواد مخدر) است. رفتار راننده و رانندگی با سرعت بالا و قاچاق غیرمجاز انسان و کالا که در اتوبوس کشف شد، نشان میدهد حلقه اصلی زنجیره معیوب بوده است. حلقه معیوب که منجر به رانندگی با ریسک بالا و سرعت زیاد بویژه در یک شیب تند و در نهایت حادثهای با شدت بالا را سبب شد.
خودرو: اتوبوس مدل ۱۳۸۲. وجود باک قاچاق و همچنین وزن بیش از حد مجاز اتوبوس با توجه به وجود قاچاق(سیگار- انبه- انسان) که در ترکیب با سرعت بالا و عدم کنترل ناشی از عدم عملکرد ترمز سبب انحراف و ناتوانی در کنترل خودرو توسط راننده شد. حتی فضای خالی بالای لاستیک (گل گیر) با سیگار قاچاق پر شده بوده است.
جاده: شیب مسیر در محدوده مجاز و طراحی هندسی مطابق با آییننامه طرح هندسی صورت پذیرفته است و موردی خاص مشاهده نشده است. در خصوص شیب تند و قوسهای افقی متوالی در محور، علایم و هشدارهای کافی و مناسب (وجود چندین تابلوی ممتد) در طول مسیر نصب شده است. آثار برخورد نشان میدهد حفاظ (گاردریل) در برخورد و ضربه ناشی از برخورد مقاومت کرده است اما در ادامه شدت ضربه ناشی از وزن بالا و سرعت زیاد اتوبوس منجر به شکست حفاظ میشود. حدود بیست متر گاردریل کج شده، ولی از جا کنده نشده است.
نکته پایانی
با توجه به تجربه نگارنده در انتقال انبوه سربازان در دوران آموزشی در یکی از پادگانها در سال ۱۳۸۱، ارائه این توضیح لازم است که پادگانها برای جابهجایی تعداد قابل توجهی سرباز، با یک تعاونی قرارداد میبندند که ارائه خدمات مسافری بهصورت مطلوب صورت نمیگیرد. زیرا ظرفیتهای لازم بهطور معمول در آن یک یا دو تعاونی وجود ندارد. سانحه اخیر وجود چنین مشکلی را تأیید میکند. به عبارت دیگر اتوبوس دچار سانحه حامل سربازان از زاهدان برای ارائه خدمات دربستی به تعاونی مسافری کرمان آمده بود و خود تعاونی ظرفیت اعزام چند ده اتوبوس را نداشته است. چگونه میتوان افزایش ۳۰ درصدی وزن اتوبوس را که ناشی از اضافه مسافر، انسان قاچاق (دو نفر تبعه افغانستان در محفظه کنار باک جاساز شده بودند)، بار قاچاق (انبه و سیگار و حتی پارچه و مواد مخدر که البته هنوزمورد تأیید نهایی قرار نگرفته) بوده را قبول کنیم اما تأثیر آن را بر عملکرد فنی اتوبوس با توجه به ۳۰ درصد وزن اضافه قبول نداشته باشیم.
چرا با توقف اتوبوس در ایست و بازرسی قطرویه و پاسگاه بردسیر با این همه تخلف (قاچاق انسان تا مسافر اضافه و کالای قاچاق)، راننده اتوبوس بدون هیچ مشکلی به راه خود ادامه میدهد؟
در محل سانحه در سه سال اخیر و بنا به گفته برخی مسئولان در چندین سال اخیر هیچ سانحهای رخ نداده و پلیس راه گزارشی نیز در این زمینه نداشته است. چگونه میتوان با اعلام این مشخصات انتظار داشت که بودجه کشور را صرف ساخت دیوارهای بتی در کنار جادهای که تاکنون بهعنوان نقطه پر حادثه شناخته نشده صرف کرد. جالب اینکه حدود ۳۰۰ متر بعد از محل سقوط اتوبوس، عملیات ایمنسازی با نصب جداکننده بتنی در دو سال اخیر انجام شده که علت آن شناسایی محل بهعنوان نقطه پر حادثه بوده است.
در پایان تأکید میشود که شناسایی دقیق علت یا علل وقوع این حادثه موجب میشود از تکرار وقایع مشابه جلوگیری شود و سرمایههای انسانی کشور اینگونه بر باد نرود.
نظر کاربران
یه جورایی میشه گفت که این سربازان عزیز رو به قتل رساندند! ...؟!
پاسخ ها
واقع هم همینطوره ... سهل انگاری که شاخ ودم نداره
جون بچه های مردم ذره ای برا اینها ارزش نداره
برای اینکه 19 نفر ادم و لیسانس وظیفه با یک اتوبوس قراضه نرن ته دره ،حقوق یک ماه اون مدیر کافی بود!!!
خدایا برس به فریاد پدر و مادرهای داغدار این سربازان>>>>>
همه چی رو به مسخره بازی و لودگی نگیریم....
اینکه اتوبوس بار قاچاق داشته چیز عجیبی نیست حد اقل برای ما جنوبیها که همیشه با چشم خویش چنین چیزهایی را میبینیم .چون نود درصد اتوبوسهایی که از مناطق ترانزیت قاچاق در حال تردد هستند در همه سرویسها حامل قاچاق هستند و فقط اکتفا به مسافر نمیکنند و همه این اتوبوسها هم از ....
آخه مگه حتما یه نقطه باید چندتا کشته بده تا یه کاری براش بکنن.
یعنی چی که نقاط حادثه خیز نبوده و هیچ جا ثبت نشده.
از یه طرف میگن منابع انسانی با ارزش اند از یه طرف دیگه نقاط باید پرحادثه و پرتلفات باشه تا یه کاری بکنن.
آیا ما برای شناخت نقاط حادثه خیز عقل و تخصص نداریم؟
واویلا از اینهمه نادانی و نافرمانی که هر رزو شاهد آن هستیم و کک کسی هم نگزیده و شاید در آینده هم نگزد ...
فقط برید فیش حقوقی فرمانده 05را ببینین اونوقت حتما برای ایاب وذهاب این بیچارگان حق الزحمه ای بهشون تعلق میگیره،بالاغیرتن دولت فکری برای قاچاق و بیکاری بکنن تا شاهد اینجور حوادثی نباشیم،پرپر شدن عزیزانمان!! ادمین بچاپ لطفا
اینجا واین زمان دقیقا وقتش است که در امد ماهانه ان فرمانده توسط مردم چک شود
پاسخ ها
میشه بگید دقیقا چه ربطی داره ؟ !!!! حالا گیر دادید به فیش حقوقی !
ادم اعصابش خورد میشه.....این همه ....
آيا بعضی از مسافران از رانندگان خاطی د ر برابر پلیس حمایت نمکنیم پلیس می خواهد اعمال قانون کند بعضی از مسافران از راننده حمایت کرده و با پلیس چانه می زنند که جریمه نکند یا کمتر بنویسد؟
خانه از پای بست ویران است کجا را باید درست کنند
راننده 65 ساله تا کی میخاد رانندگی کنه تازه با اتوبوس .. هرکی پشت رل نشت باید برونه
هر کسی اگه تونست خودشو جای پدر و مادر این جوونا بزاره مرده بخدا خیلی داغ سنگینیه الهی اونایی که سهل انگار در امور جان و زندگی مردم همین بلاهاسرشون بیاد تا معنیشو بفهمن
... کل این گردنه سالانه جون چندین تن را میگیره حالا باید تو هر نقطه یه نفر کشته بشه ..
.. شما هم تو خون این عزیزان شریک هستید اگه نخواهید مسبب اصلی معرفی بشه و یا اگه بخواهید برعکس جلوه بدید
قضیه اعتیاد راننده هم اضافه شد/من فکر میکنم 90 درصد راننده ها معتاد باشند ولی کی از اینها تست میگیرندم آیا بهتر نیست مثل فوتبالیستها از راننده ها هم مثلا در پلیس راه ها تست اجباری بگیرند؟
راننده با دفترچه کار قرمز ( معتاد به مواد مخدر ) مجاز به رانندگی بوده یعنی چی؟!؟!؟!
سلام چرا کسی به مهمترین دلیل حلدثه یعنی نگرفتن ترمز ماشین و استاندارد نبودن قطعات یدکی توجهی نداره ؟ چرا باید ترمز یه خودرو که جون ۵۰ نفر به اون بسته هست با بار اضافه (به هر میزان) به درستی عمل نکنه ؟ اگر راننده این ماشین تنها راننده معتاد این جاده بوده و در زمان حادثه هم در حال چرت بوده کاملا حق با نویسنده بالاست و باید کل خانواده اون مرحوم اعدام بشن ولی عزیزان اون مرحوم که در زمان حادثه کاملا هشیار بوده و قاچاق چند بکس سیگار بقیه چیزها هم جرمی هست قابل رسیدگی و مداقه که صد البته این نمیتواند علت حادثه باشد
تواین مملکت عادت شده بعداز چنین حادثه هایی همه چیز را به گردن راننده یا خلبان می اندازن من لازم می دونم به دردودل دختر این راننده هم توفضای مجازی توجه شود که با چه مشکلاتی روبرو بودن من مسئول اصلی این حادثه را مسئولین بی فکر می دانم وبس
گارد ریلها بعلت کوتاه بودن فقط موانع خوبی برای اتومبیلهای سواری هستندونمیتوانند درمقابل ماشینهای سنگین که ارتفاع زیادی دارند کارآیی لازم را داشته باشند.کج شدن وفرورفتگی چندمتری گاردریل دراثر سایش چرخ اتوبوس ایجادشده ومسافرین در آن لحظه از رعب ووحشت به عقب اتوبوس رفته وعقب اتوبوس سنگین شده ولنگر انداخته وازقسمت عقب به سمت دره انحراف پیداکرده وبا همان وضعیت (عقب اتوبوس) به ته دره رفته است درچنین وضعیت معمولا نفراتی که ته اتوبوس وجلو اتوبوس بوده اندنسبت به نفراتی که درقسمت میانی قرارداشته اند آسیب بیشتری میبینند.خلاصه کلام اینکه اگردرمحدوده تصادف به جای استفاده ازگاردریلهای باارتفاع کم ازدیواربتنی نسبتا بلندتر استفاده میشداتوبوس به دره سقوط نمیکرد.همه معضلات نظیر عدم استانداردوسیله نقلیه،اعتیادوخواب آلودگی وکهولت سنی راننده ووجود مسافراضافه وقاچاق درنوددرصدکاروان اتوبوسی کشورگرچه تخلف است ممکن است وجودداشته باشداما دراین مورد عامل اصلی عدم ایمنی نقاط حساس جاده است که متاسفانه بودجه وتخصص کافی برای تامین آن وجود ندارد.
هیچکس نگفت این جاده چه سالی ساخته شده وتا حالا چرا دو باند نشده چرا هیچکس نگفت سربازان در مراکز شهر خودشان اموزش ندیدند چه ضرورتی داشت به کرمان بروند چرا در خدمت اجباری تجدید نظر نمی شود حتی افغانستان هم خدمت سربازی اجباری را هم حذف کرده است چون که دوسال مفت ومجانی برای دولت بیگاری میکنی