چند نفر در صنعت خودروی ایران مشغولند؟
بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ۱۵ میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به ۸۸۵ هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند.
۱۲۲ هزار نفر از این تعداد در شرکتهای خودروساز مشغول کارند که نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر از این تعداد در دو گروه بزرگ خودروسازی ایرانخودرو و سایپا کار میکننند و ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دریافت حقوق و مزایا دارند.
آمار تولید خودرو نشان میدهد که روزانه بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید میرسد که نشان میدهد هر نفر شاغل در صنعت خودرو کشور، ماهانه ۱.۳ خودرو به تولید میرساند.
بر اساس آماری که انجمن خودورسازان ایران در اختیار اقتصادنیوز قرار داده، ۲۶۵ هزار نفر هم اکنون در واحدهای قطعهسازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت میکنند. صنعت قطعهسازی کشور این روزها به دلیل تکنولوژی پایین از کارگران بیشتری بهره میبرد که در صورت ارتقای تکنولوژی علاوه بر کیفیسازی محصولات، از تعداد کارگران این صنعت کاسته خواهد شد.
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که یا خودروسازان با روش بهینه و بر اساس ارتقای بهره وری باید به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه با همین تعداد کارگر و تکنولوژی کنونی به تولید خودرو بپردازند که در این صورت از رویای دستیابی به بازارهای جهانی ناکام خواهند ماند.
بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران، کارخانههای خودرو کشور در سال ۸۹ با نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر کارگر، اقدام به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو کردهاند، اما درحال حاضر با توجه به استخدامهای بیرویه در دولت قبل با ۱۲۲ هزار پرسنل، تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد.
از نظر سیاستگذاران صنعت خودرو کشور، بهتر است تا دولت مجوز تعدیل نیروی چند ده هزار نفری کارکنان صنعت خودرو را صادر کند تا آنان با بهرهوری بالاتری به تولید پرداخته و حقوق و مزایایی که به طور اضافه به کارگران مازاد پرداخت میشود را صرف ورود تکنولوژیهای جدید کنند.
آمار انجمن خودروسازان بیانگر آن است که در بخش صنعت قطعهسازی و خودرو در مجوع ۳۹۰ هزار نفر، در بخش تامین مواد اولیه خودرو، ۳۸۰ هزار نفر و در بخش نمایندگی خودروسازان و خدمات پس از فروش حدود ۸۵ هزار نفر مشغول کارند که این تعداد در نهایت موید آن است کل اشتغال ایجاد شده از سوی صنعت خودرو ایران، ۸۵۵ هزار نفر است.
نظر کاربران
کاش ساخت این لگن ها را کنار میگذاشتید...جون مردم مهم تر است...یا جیب...عده ای...
این ماهانه 200میلیارد تومان را اگر همینطوری بدهند و اینها در خانه بمانند باز به نفع کشور است .
والا بخدا راست حسینی بگید که خودروسازان خارجی، کارگران داخلی را قبول ندارن، و به کارگر ایرانی به علت ... احتیاج ندارن میخوان تعدادی را اخراج کنن، و به جای اونها کارگرهای فنی (تکنسین)خودشو نو بیارن، از اول هم این قرارداد بسته شده، وای بحال زن و بچه کارگران ایرانی!!!
جان و مال هشتاد میلیون ایرانی را فدای اشتغال چندصدهزار نفر کنیم.اشتغالی که منجر به تولید آشغال و زباله گردد باید تعطیل شود.