موفقیت دنباله انیمیشن معروف در گیشه امریکای شمالی
«دری» رکورد «شرک» را شکست
با استقبال گسترده سینماروها و خانوادهها از انیمیشن «در جستوجوی دری» جدیدترین تولید مشترک استودیوهای پیکسار و دیزنی، فروش افتتاحیه فیلم در گیشه امریکای شمالی از مرز ۱۳۶ میلیون دلار فراتر رفت و رکورد پرفروشترین افتتاحیه تاریخ انیمیشن را از آن خود کرد. نزدیک به یک دهه، این رکورد در تصاحب «شرک ۳» بود و حالا دنباله انیمیشن محبوب «در جستوجوی نمو» با ربودن گوی سبقت و کسب رکوردی بیسابقه، از مدعیان اصلی جوایز اسکار نیز به شمار میرود.
«در جستوجوی دری» (Finding Dori) علاوهبر عامه تماشاگران، با استقبال چشمگیر منتقدان نیز روبهرو شده و از همین حالا خیلیها نسبت به موفقیت این انیمیشن در رقابتهای اسکار ۲۰۱۷ احساس همدلی نشان دادهاند. استودیوی پیکسار که سال گذشته با انیمیشن «دایناسور خوب» شکستی سنگین را در گیشه تجربه کرد، به دنبال موفقیت جدیدترین ساخته اندرو استنتن دوباره به روزهای اوج خود بازگشته است.
با این حال، نباید از یاد برد که یکی از دلایل عمده فروش خیرهکننده «در جستوجوی دری»، حاصل چندین دهه عملکرد فوقالعاده برند پیکسار و اعتبار کمسابقهای است که صاحبان این استودیو برای خود فراهم کردند. علاوهبر این، حدود ۱۳ سال از نمایش انیمیشن موفق و پرطرفدار «در جستوجوی نمو» گذشته و مدتها بود که هواداران بیصبرانه در انتظار تماشای دنبالهای جدید از ماجراجویيهای نمو بودند.
داستان «در جستوجوی دری» با محوریت دُری ماهی فراموشکار آبیرنگ (با صداپیشگی الن دیجنرس) و تلاش او برای پیدا کردن والدین گمشدهاش روایت میشود. انیمیشن جدید پیکسار، نه تنها رکورد «شرک ۳» با ۱۲۱.۶ میلیون دلار فروش افتتاحیه را پشت سر گذاشته، به عنوان پرفروشترین فیلم اکران ژوئن نیز رکوردشکن شده و بعد از «دنیای ژوراسیک» با ۲۰۸.۸ میلیون دلار فروش افتتاحیه، در رتبه دوم قرار گرفته است.
در باکس آفیس جهانی نیز، فیلم در ۲۹ بازار بینالمللی از جمله استرالیا، آرژانتین، روسیه و چین روی پرده رفته و ۵۰ میلیون دلار دیگر به سبد درآمد اینمیشن جدید پیکسار افزوده است. فروش افتتاحیه «در جستوجوی دری» در گیشه چین ۱۷.۵ میلیون دلار برآورد شده که در میان تولیدات قبلی پیکسار، رکوردی بیسابقه به شمار میرود.
از میان دیگر فیلمهای تازه اکرانشده میتوان به «اطلاعات مرکزی» (Central Intelligence) اشاره کرد که از جمعه گذشته (۱۷ ژوئن) در ۳۵۰۸ سالن سینما روی پرده رفته و با کسب ۳۴.۵ میلیون دلار در سه روز نخست افتتاحیه خود، در رتبه دوم جدول پرفروشها قرار گرفت. دواین جانسن و کوین هارت ستارههای اصلی این اکشن کمدی ۵۰ میلیون دلاری هستند. داستان فیلم روایتگر ماجرای یک حسابدار محترم است که از طریق فیسبوک بعد از سالها با رفقای دبیرستانیاش قرار ملاقات میگذارد و ناخواسته پایش به دنیای جاسوسی در سطح بینالمللی باز میشود.
فیلم ترسناک «احضار ارواح ۲» که هفته گذشته صدرنشین گیشه امریکا شد، در پایان سه روز گذشته و با کسب ۱۵.۵ میلیون دلار به رتبه سوم جدول سقوط کرد. بعد از دو هفته اکران، فروش داخلی فیلم از مرز ۷۱ میلیون دلار فراتر رفته است.
بعد از «حالا من رو میبینی ۲» با ۹.۷ میلیون دلار فروش آخر هفته و کسب رتبه چهارم، فیلم اقتباسی «وارکرفت» نیز با ۶.۵ میلیون دلار، در رتبه پنجم جدول پرفروشها قرار گرفت. تهیه و تولید محصول جدید یونیورسال که با اقتباس از ویدئوگیم معروفی به همین نام ساخته شده، حدود ۱۶۰ میلیون دلار هزینه برده است. بعد از دو هفته اکران، کل فروش داخلی فیلم در گیشه امریکا حدود ۳۷.۷ میلیون دلار برآورد شده که در نوع خودش فاجعه محسوب میشود اما در گیشه چین، این بلاکباستر پرهزینه از قضا با استقبال چشمگیر سینماروهای چین روبهرو شده و تا امروز بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروخته است.
جدول فروش هفتگی فیلمها (در ایالات متحده و کانادا)/ ۱۹-۱۷ ژوئن ۲۰۱۶
ارسال نظر