۱۱۵کشته و زخمی تنها دریک روز؛
۲۴ ساعت مرگبار در جاده های ایران
تنها در ۲۴ ساعت گذشته پنج اتوبوس در جادههای کشور واژگون شده و یا با یکدیگر برخورد کرده اند که بر اثر آن ۳۰ نفر کشته و ۸۵ نفر زخمی شدند.
در حالی که فرمانده پلیس راه دائما از اجرای طرح های ویژه برای کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی خبر می دهد تنها در ۲۴ ساعت گذشته، پنج اتوبوس حامل مسافران واژگون شده و روز خونباری را در جاده های کشور رقم زدند.
در اولین حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر دبیرستانی که از ایذه در حال حال حرکت به سمت تهران بودند در کیلومتر ۱۸۵ این جاده دچار حادثه شده و در دره واژگون شد. متاسفانه در این حادثه که به علت سرعت غیرمجاز راننده و لغزندگی جاده رخ داد، ۲۶ نفر کشته و ۱۹ نفر نیز زخمی شدند.
حادثه دوم: این بار دانشجویان دختر
حادثه دوم عصر دیروز در محور اسلام آباد غرب رخ داد. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان دختر دانشگاه ملایر استان همدان در محدوده پاسگاه حسن اباد به دلایل نامعلومی از جاده منحرف و واژگون شد. در این حادثه ۲۵ نفر از ۴۰ دانشجوی حاضر در اتوبوس مجروح شدند که به بیمارستان منتقل شدند. هنوز علت اصلی واژگونی اتوبوس ها مشخص نشده است.
حادثه سوم : محور کرج- قزوین/ ۲۴ نفر مجروح شدند
در حادثه سوم که بامداد روز گذشته در محور کرج- قزوین رخ داد دو دستگاه اتوبوس در محدوده ساوجبلاغ با یکدیگر برخورد کردند که براثر آن ۲۴ نفر از مسافران دو اتوبوس مجروح و بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند. این خودروها هر دو از تهران به سمت قزوین در حرکت بودند که ساعت پنج بامداد با هم برخورد کردند. هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نشده است.
حادثه چهارم: این بار اصفهان/ ۲۱ کشته و زخمی
در حادثه چهارم که صبح دیروز در استان اصفهان و در محوراصفهان به نائین رخ داد. به علت لغزندگی جاده اتوبوس مسافربری چهار نفر از جمله سه مرد و یک زن کشته و ۱۷ نفر نیز زخمی شدند. مصدومان این حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند.
این در حالی است که در پنج ماهه نخست امسال ۹۶ نفر در تصادفات اتوبوس جان خود را از دست داده اند. البته شهریور ماه نیز ماه خونبار تصادفات اتوبوس های بین شهری بود. تنها در یک تصادف ۲۶ زائر کربلا در حادثه واژگونی اتوبوس در محور کازرون استان فار س جان خود را از دست دادند.
حسین علیشاهی کارشناس ترافیک معتقد است :مهمترین علت تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی راه و راننده است.
او در این باره می گوید: ممکن است در ماه یک یا چند تصادف برای ناوگان حمل و نقل عمومی به علت خرابی جاده، مشکلات فنی آن یا خطای راننده رخ دهد اما وقتی میزان تصادفات رانندگی در یک حوزه بیشتر از حد نرمال و استاندارد است باید به دنبال علتی دیگر گشت، چرا که می توان به جرات گفت در صورت نبود نظارت کافی در جاده ها، باردیگر با افزایش آمار حوادث جاده ای همانند چهار سال گذشته روبرو می شویم.
به نظر می رسد با توجه به پایان طرح تابستانه و کاهش کنترل ها و همزمان با آغاز فصل سرما پلیس راه بار دیگر باید کنترل و نظارت بر تردد اتوبوسها و رانندگان حمل و نقل عمومی را تشدید کند. اگرچه با کنترل دوره ای و تکرار آموزش ها برای رانندگان می توان از بروز اینگونه حادثه ها جلوگیری کرد.
نظر کاربران
اینم جزو افتخارات کشور ماست دیگه. رتبه نخست تلفات رانندگی. به به.
به نظر من تقصیر راننده هاست. اینقدر تند میرند که انگار مسابقه دارن میدن
پاسخ ها
اینو خوب اومدی.
تازه فکر شو بکن تو جاده اتوبوسه با سرعت بالای 120 اونم از لاین سبقت میره یه بند هم بهت نوربالا میزنه که بهش راه بدی...بعد هم انتظار دارن که تصادفی رخ نده
مثلی معروف است که میگه فلانی شتر را گم کرده دنبال افسارش می گرده . تصادفات وسایل حمل و نقل عمومی عموما یا ناشی از خستگی است یا ناشی از دور از جون مواد مخدر . خستگی راننده هم به علت بدهی به بانکها است که بابت قسط باید بپردازند که این هم باعثش ثبت نشدن ساعت کارکرد است .اینکه میگن عدم توانایی راننده در کنترل وسیله ، به نظر من حرف بیهوده ای است چون امروز هیچ عقل سلیمی نمیاد وسیله بالای 100 ملیونی را به دست آدم ناوارد بسپاره که هم مسئولیت مالی داشته باشه هم مسئولیت جانی . در مورد رانندگان خدای نکرده معتاد نیز راه حلش آزمایشگاه سیار است که بصورت متناوب در پاسگاه های پلیس راه مستقر بشن و از رانندگان مشکوک آزمایش بگیرن و درجا در صورت مثبت بودن گواهی نامه و دفترچه ی اونا را باطل کنن .