ایران با «بویینگ» به توافق رسید
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با «بوئینگ» بهتوافق مکتوب رسیدهایم نهایی شدن قراردادها با «بوئینگ» و «ایرباس»، منتظر مجوز وزارت خزانهداری امریکا است صنعت هوایی بسیار فرسوده است و از ۲۵۰ هواپیمای فعال کشور، ۲۳۰ هواپیما نیاز به جایگزین دارند.
عابدزاده ضمن تأیید توافق با شرکت بوئینگ اعلام کرد که در چندین مرحله بین ایران ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند. عابدزاده تعداد هواپیماهای توافق شده را ۱۰۰ هواپیما عنوان کرد که قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد. با این حال وی رقم قرارداد نهایی با این شرکت را که از سوی برخی منابع غربی ۱۷ میلیارد دلار عنوان شده است قطعی ندانست و اعلام کرد که جزئیات ساز و کار و توافقهای مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد.
عابدزاده گفت که شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانهداری امریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود. وی از ارائه زمانبندی خاصی برای عملیاتی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانهداری امریکا صادر نشود نمیتوان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد.
عابدزاده همچنین عنوان کرد که مذاکرات با بوئینگ از مدتها پیش و بر اساس درخواست این شرکت و همچنین علاقهمندی سازمان هواپیمایی به جریان افتاده و بوئینگ در این مذاکرات بسیار جدی بوده است. با این حال وی عنوان کرد که ایران در زمینه انعقاد این قرارداد هیچ عجلهای به خرج نمیدهد و از آنجا که امریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران در زمینه این مذاکرات کاملاً احتیاط به خرج میدهد.
عابدزاده همچنین به آخرین تحولات مربوط به قراردادایرباس اشاره کرد و گفت که مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانهداری امریکاست. وی با اعلام اینکه شرکت ایرباس درخواست رسمی خود را به وزارت خزانهداری امریکا ارائه داده و منتظر صدور مجوز است عنوان کرد: فاینانس این قرارداد اصلاً مایه نگرانی نیست و با چند مجموعه در این راستا توافقهایی صورت گرفته است و تنها مسألهای که اجرا و عملیاتی کردن قرارداد معطل آن است همان مجوز خزانهداری است.
وی همچنین به رفع محدودیت پروازهای هما در آسمان اروپا پس از ۶ سال اشاره کرد و این واقعه را تحول بسیار مهمی در صنعت هوایی کشور دانست که با یک روند دقیق و کارشناسی شده و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و ایکائو به سرانجام رسیده است. عابدزاده در این خصوص گفت: در پی سفر متخصصان کمیسیون اروپا شامل نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اعضای منتخب اتحادیه اروپا به تهران و ارزیابی عملکرد ایمنی قسمتهای مختلف عملیاتی این شرکت از جمله عملیات، مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی و ایمنی و تضمین کیفیت رأی سال ۲۰۱۰ میلادی این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت بخشی از ناوگان این شرکت برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد.
عابدزاده به موضوع دلالی خرید هواپیما اشاره کرد و ضمن تأیید این موضوع گفت: در دوران تحریم خرید هواپیما به دلیل سختیهای زیادی که داشت بسیار پیچیده بود و از آنجا که از طریق چندین واسطه و شرکت این خریدها انجام میشد، هزینه به مراتب بالاتری از قیمت واقعی هواپیما از طرف ایران داده میشد.
نظر کاربران
جواب اونایی که عزبزاشونو با هواپیماهای از رده خارج از دست دادن کی میخاد بده واقعا
مرگ بر آمریکا
مرگ بر استکبار جهانی چرا اخه خودمون نمی تونیم تولید کنیم مگه چی هست ما که پراید رو تولید کردیم هواپیما هم تولید کنیم چی میشه
پاسخ ها
باشه
آخه جلبک فرآیند ساخت پراید رو با هواپیما مقایسه می کنی ؟
هروقت رسید چرخ هواپیماها به فرودگاههای ایران اون موقع ادعا کنین...
مثل ایرباس میشه اینم
دولتمردان مدام با وعده در صدد کلاه گذاشتن سر ملت هستند ، چهار ماه پیش با ایرباس تفاهم نامه امضاء شده ولی تاکنون خبری نیست و هنوز منتظر تصویب و مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانهداری امریکا هستیم .
خواهشا یکی از این هواپیماها را به فرودگاه شهرکرد بدید چون هر بار سوار پرواز شهرکرد مشهد یا تهران میشیم از ترس وصیت نامه را مینویسیم بعد سوار میشیم .
اینجانب شخصا با خرید هوابیما مخالفم اولویت اول ما زاههای زمینی است.