جولان سوداگران مسکن در تهران
«در یک پرونده ۳۰۰ پروانه غیرقانونی صادر شده است، وضع تهران را ببینید که چگونه سوداگران جولان میدهند و قوانین را زیر پا میگذارند.»
این بخشی از گزارشی است که روز گذشته وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر به نمایندگان مجلس دهم ارائه داده است. مسکن مهر، از جمله موضوعات جنجالی در سالهای اخیر بوده است. مسکن از جمله بحثهایی است که در چند دهه اخیر دولتها همواره سعی کردهاند با مداخلاتی در روند آن تغییراتی ایجاد کنند.
واقعیت این است که در ایران بیش از ۳۰ درصد شهروندان اجاره نشین هستند. در این میان تعداد قابل توجهی از افراد در حاشیهها سکونت دارند و در شرایطی که جمعیت ایران در دهه های اخیر رو به افزایش بوده، نیاز به مسکن نیز افزایش یافته است. در این میان همواره اجرای طرح هایی در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آنها میتوان به مسکن مهر در دولت قبل اشاره کرد.
هر چند مسکن مهر اصلیترین طرح دولت قبل در حوزه مسکن بود اما به دلیل مشکلات عدیدهای که در این میان وجود داشت مسئولان در دولت یازدهم اعلام کردند آن را ادامه نخواهند داد. البته آخرین مصوبه هیات دولت از این حکایت دارد که دولت یازدهم مسکن های نیمه کاره مهر را تکمیل خواهد کرد. بخش مهمی از گزارش روز گذشته وزیر راه و شهرسازی که در ادامه گزارش دهی وزرا به مجلس دهم اتفاق افتاد، به مسکن مهر اختصاص داشت.
مسکن مهر فاجعه بود
وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه گزارشی از بخش های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی در کشور اظهار کرد: طرح مسکن مهر طرح فاجعه آمیزی بوده است که بهرغم هزینه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی آن آثارش دیده نمیشود. به گزارش ایسنا، عباس آخوندی با ارائه گزارشی از وضعیت مسکن اظهار کرد: در یک پرونده ۳۰۰ پروانه غیرقانونی صادر شده است، وضع تهران را ببینید که چگونه سوداگران جولان میدهند و قوانین را زیر پا میگذارند.
او افزود: بنده از روز اول بحثم این بود که در شهرسازی نیاز به انضباط شهری داریم. در تهران هزاران میلیارد تومان سرمایهگذاری شده اما هوای سالم را مشاهده نمیکنیم. آخوندی با تاکید بر اینکه اولین بحث بنده در حوزه شهرسازی حاکمیت قانون و مبارزه با سوداگری است، گفت: در حوزه مسکن نیز با دو اتفاق بسیار پیچیده مواجه و روبهرو هستیم، یکی بحث طرح فاجعه آمیز مسکن مهر بود که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و بهرغم این حجم سرمایهگذاری گفته میشود ۱۹ میلیون مسکن نیاز است.
ضمن اینکه حاشیه نشینی هم ایجاد شده است. بنابراین اگر آن طرح یک سر سوزن مفید بود میتوانست آثارش را در این ۱۹ میلیون طرح مسکن نشان دهد. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مهمترین سیاست در دولت یازدهم بازیابی مجدد موقعیت ایران در سطح منطقه و بینالملل بوده است گفت: توجه به منافع ملی ایران در حوزه سیاست توسط وزیر امور خارجه راهبری شد و نتیجه آن هم با عنوان برجام شناخته میشود، برجام از نظر بنده و دولت صرفا یک توافق نامه نیست بلکه یک رویکرد بنیادی به بازخوانی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است.
او تاکید کرد:برجام در سطح بینالمللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت و قدرت ایران توسط قدرتهای بزرگ است که به برکت خون شهیدان و راهبریهای رهبری و هدایت های رئیس جمهور و مذاکره کنندگان حاصل شده است. آخوندی در ادامه اظهار کرد: هسته سخت این مساله در بخش داخلی است که باید به مفهوم پایان بخشیدن به دلالی، سوداگری، اتلاف منابع داخلی و به حراج گذاشتن ثروت ملی در نظر گرفته شود، در این ارتباط ضروری است که بر این اصل پافشاری کنم که اتکا در توسعه ملی ایران به توان داخلی ملت مربوط است.
وزیر راه افزود: سادهلوحانه است تصور کنیم که دیگران قرار است ایران را بسازند، بنابراین بی توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه به معنای از دست دادن منابع میباشد و ما باید به دنبال افزایش قدرت رقابت پذیری در سطح منطقه و جهان باشیم. او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین سیاست حمل ونقلی ما قرار دادن مجدد ایران در قانون شبکه ارتباطی و دالانهای بینالمللی است گفت: لازمه این کار بازنگری تمامی موافقت نامههای بینالمللی است که باید از این طریق به منظور افزایش رقابت پذیری حمل ونقل بهره برد.
آخوندی همچنین با بیان اینکه رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش موقعیت اقتصادی اصلی ترین سیاست این وزارتخانه است، گفت: تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران دو برابر شده و امیدواریم این موقعیت را از آسیب رقابتهای داخلی که به منافع ملی آسیب میزنند مصون نگه داریم. او همچنین با بیان اینکه سیستمهای راداری مورد بازنگری قرار گرفته و به دنبال نوسازی سیستم ناوبری ایران هستیم، گفت: در این خشکیدگی منابع ۲۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کردهایم و پروژه در دست سرمایهگذاری داریم.
سالهاست که در فرودگاههای ایران سرمایهگذاری انجام نشده است. او با بیان اینکه امیدواریم برنامه افزایش ظرفیت فرودگاه امام (ره) به ۳۰ میلیون مسافر را در چند سال آینده عملیاتی کنیم گفت: در حال حاضر ۶ میلیون مسافر تردد دارند و ما درآینده نه چندان دور ۸۰ درصد افزایش ظرفیت در فرودگاه امام (ره) خواهیم داشت.
البته توسعه فرودگاهی در کلان شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و اهواز نیز پیگیری میشود. وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: برای کسب رقابت پذیری ناوگان هوایی در منطقه و جهان نیاز به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان برد، دوربرد و ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه برد داریم.
ارسال نظر