ولنگاری و همجنسگرایی در «بارکد»!
تنها چند روز بعد از توقف اكران فيلمي كه مصداق ولنگاري فرهنگي بود، فيلم ديگري روي پرده سينماها آمده است كه اساس آن را شوخيهاي ركيك جنسي تشكيل داده است.
تنها چند روز بعد از توقف اكران فيلمي كه مصداق ولنگاري فرهنگي بود، فيلم ديگري روي پرده سينماها آمده است كه اساس آن را شوخيهاي ركيك جنسي تشكيل داده و داستان فيلم چيزي جز ترويج ولنگاري نيست. اين بار سازمان سينمايي «باركد» ولنگاري فرهنگي را بر پيشاني خود زده و جلوتر از ساير نهادهايي كه در امور فرهنگي اهمال كردهاند، سرآمد شده است.
اكران عمومي فيلم سينمايي «باركد» ساخته مصطفي كيايي از هفته گذشته آغاز شده است. پنجمين فيلم كيايي مانند ساير آثار كارگردانش يك فيلم تجاري كامل است كه از الگوي غيراخلاقي و ايجاد جذابيت با استفاده از شوخيهاي جنسي و محتواي نامناسب بهره ميبرد، يعني همان الگويي كه ماني حقيقي در «۵۰ كيلو آلبالو» از آن استفاده كرد.
البته وزير ارشاد خيلي دير متوجه ايرادات فيلم «۵۰ كيلو آلبالو» شد و دستور توقف اكران آن را صادر كرد، ولي در مورد «باركد» وزير وقت دارد در همين روزهاي ابتدايي اكران به تماشاي فيلم بنشيند و دستورات لازم را در خصوص آن صادر كند. سازمان سينمايي نشان داده است تا دستور از مقام بالاتري صادر نشود، تمايل چنداني به مميزي فيلمهاي سينمايي ندارد.

كيايي بعد از دو فيلم تقريباً جدي باز هم به سراغ طنز رفته است و اين بار در «باركد» از دمدستيترين شكل ممكن ايجاد موقعيت به اصطلاح طنز يعني استفاده از شوخيهاي كلامي غيراخلاقي استفاده كرده است. در كنار آن نيز اصرار بي موردي در پرداختن به مشكلات جنسي از جمله همجنسگرايي دارد كه در كليت داستان يك وصله ناجور به شمار ميرود. اين فيلم از جمله آثار ناموفق جشنواره فجر به شمار ميرود كه در زمان اكران آن در كاخ جشنوارهها در ميان اهالي سينما حتي صحبت از توقيف اين فيلم به دليل محتواي هنجارشكنانه آن وجود داشت. با وجود اين «باركد» اكنون با كمترين ميزان مميزي در سينماها اكران ميشود. خانوادهها در ماه رمضان با اهمال سازمان سينمايي و شوراي صنفي نمايش به تماشاي فيلمي مينشينند كه در آن بيپردگي جنسي و ولنگاري فضاي فيلم را در بر گرفته است.
آيا «يأس» تمام مشكل بود؟!
چند روز پيش وقتي وزير ارشاد فيلم «۵۰ كيلو آلبالو» را ديد، دستور توقف اكران فيلم را صادر كرد. جنتي اكران فيلم را نادرست و آن را يكي از اشتباهات سازمان سينمايي دانست. در مقابل اين برخورد وزير، هم اكنون گروههاي شبهروشنفكر سينما به دنبال تخريب جايگاه علي جنتي افتادهاند. در اين شرايط «باركد» اكران ميشود و كمي مانده به اكران، بهرام رادان، بازيگر اين فيلم طي پستي در صفحه شبكه اجتماعياش از احتمال توقيف فيلم به دليل استفاده از صداي «ياس» رپر ايراني در تيتراژ پاياني فيلم خبر داد.
اين موضوع باعث شد تا محتواي نامناسب «باركد» فراموش شود و در عوض بودن يا نبودن صداي يك رپر در تيتراژ به مسئله مهمي تبديل شود. اين رفتارها كه در بين نظاميها به عنوان عمليات ايذايي مشهور است، باعث شد تا در نهايت با حذف صداي ياس فيلم با كمترين ايرادگيري از سوي سازمان سينمايي اكران شود. در صورتي كه صداي يك رپر در مقايسه با آنچه كيايي در فيلم به آن پرداخته است، شايد كوچكترين ايراد يا حتي مسئلهاي بدون ايراد باشد.
ولنگاري فرهنگي و سازمان سينمايي
سازمان سينمايي يكي از دستگاههاي مهم فرهنگي به شمار ميرود كه مسئوليت مستقيمي در توليد فيلم در انواع و اقسام آن از فيلم كوتاه گرفته تا مستند و داستاني و فيلم سينمايي برعهده دارد. اهميت جايگاهي سازمان سينمايي حساسيت كار مديران آن را بالاتر نيز ميبرد. در مقابل اين جايگاه مهم تصميماتي در اين سازمان گرفته ميشود كه ناشي از نبود شناخت موقعيت سازمان سينمايي و اهمال در انجام وظايف است. اكران پشت سر هم دو فيلم «۵۰ كيلو آلبالو» و «باركد» در سينماها و «دونده زمين» در گروه هنر و تجربه نشاندهنده يك ولنگاري فرهنگي در اين سازمان است.
ورود قاطعانه وزير ارشاد باعث شد تا «۵۰ كيلو آلبالو» از اكران كنار گذاشته شود، در صورتي كه رسيدگي به اين موضوع از وظايف سازمان سينمايي بود. اين بار هم شايد سازمان سينمايي منتظر است تا نهادهاي اجتماعي چون بسيج دانشجويي نسبت به «باركد» موضعگيري كنند يا اينكه مراجع در ديدار با وزير ارشاد نسبت به اكران «باركد» واكنش دهند يا شايد در انتظار اين هستند كه باز هم وزير به تماشاي فيلم بنشيند و رأساً دستور برخورد با اهمال صورت گرفته را صادر كند.
نظر کاربران
چرا چرت ميگيد آخه؟كجا شوخي هاي جنسي داره......يه چيزي يه جا ميبينيد زرت تو سايتتون كپي ميكنيد
من که دیدم و به نظرم مشکل خاصی نداشت....
مشکل ماها بیشتر اینه که همه سن آدمی میرن یه فیلم رو تماشا میکنن. در حالی که بعضی مسائل برای سنین پایین خوب نیست ولی برای سنین بالا اهمیت خاصی نداره.
تنهت خورده به تنه کیهان انگاری روزنامه جوان
آلبالو هیچ شوخی جنسی و رکیکی نداشت. بیخود انگ نزنید.
اینا کلا با همه چی مشکل دارن یاس و بارکد و 50 کیلو بهونس....
پیدا کنید پرتقال فروش را
بسه ديگه شورشو در اوردين...چرا از خواب بيدار نميشين حقيقت ببينين...حقيقت همينه...مردم تو خونه هاشون دائم مسغول عبادت و صلوات فرستادن نيستن كه شما دوست دارين به تصوير كشيده بشه...
کافر همه را به کیش خود پندارد....هرکسی با توجه به فکرایی ک تو سرشه یه فیلم یا کتابی رو تحلیل میکنه...واقعیت جامعه رو تو یه فیلم نشون دادن خیلی شهامت و بی عاری میخواد وگرنه نشون دادن یه فیلم که همه شرایط ایده ال و گل و بلبله سخت نیست..
تو دوران خدمتم هر روز روزنامه جوان در دسترسم بود. روزنامه خیلی خوبی بود اما نه برای خوندن. کاربردهای زیادی داشت مثل سفره ....
کلا سینما رو تعطیل کنید راحت راحت...
همین رسانه ملی مگه چشه...
این همه خشونت نسبت به یه فیلم بی سابقه بوده
لطفا فکری به حال ذهن های ... کنید
یهوبگین هیچ فیلمی ساخته نشه خلاص دیگه.فقط هم به فیلمای ده نمکی مجوزبدین.
فیلم بارکد رو هفته گذشته دیدم و به نظرم هیچ نکته منفی یا غیر اخلاقی نداشت. البته با توجه به تعریفی که روزنامه جوان از ولنگاری دارد نود و نه درصد فیلم های روی پرده فاسد و ولنگارند. هدف اقایان این است که فیلم هایی مثل بارکد توقیف شوند تا مردم فیلم رسوایی را ببینند.
چطور دلشان می آید اینقدر مردم را آزار بدهند؟چرایی آزار مردم را میدانم