۳۳۸۲۱۸
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

تصادف مدل X؛ تسلا مقصر است یا راننده؟

مسوولان تسلا می‌گویند که خودرو کاملا در حالت دستی کار می‌کرد و در آن زمان یا چند دقیقه قبل، سیستم «اتوپایلت» (Autopilot) یا کروز کنترل آن فعال نبود.

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: خیلی مهم است که یک راننده با نحوه‌ی کنترل خودرو و پدال‌های آن آشنا باشد. اگر فرمان را در جهت حرکت ساعت بچرخانیم، خودرو به سمت راست می‌رود؛ خلاف جهت ساعت هم خودرو را به سمت چپ می‌برد. در ماشین‌هایی که جعبه‌دنده‌شان اتوماتیک است معمولا دو پدال وجود دارد. پدال سمت چپ خودرو را متوقف می‌کند و پدال سمت راست آن را به حرکت در می‌آورد.

تصادف مدل X؛ تسلا مقصر است یا راننده؟

تسلط به این کنترل‌ها برای راننده مهم است، اما ظاهرا این دستور‌العمل‌های ساده برای یکی از صاحبان تسلا مدل X جواب ندادند. «پوزانت آزبگ» صاحب یک خودروی تسلا مدل X است و می‌گوید، وقتی همسرش در حال رانندگی بود، خودرویش ناگهان و به شکل غیرمنتظره‌ سرعت گرفت و با یک ساختمان برخورد کرد. این به خصوص برای تسلا اتفاق خوبی نیست چون افراد دیگری هم گزارش داده‌اند که ماشین تسلای‌شان خود به خود تصادف کرده. آنها چند ویژگی رانندگی نیمه‌خودران را برای تصادف‌شان مقصر می‌دانند.

اما نکته اینجاست که ماشین‌های تسلا خودران نیستند. آنها نیمه خودران هستند و راننده مسوول تمام کارهای این خودروها است. به همین دلیل است که تسلا در اکثر این تصادفات راننده‌ها را مقصر می‌داند. به گفته‌ی تسلا این راننده‌ها یا صرفا قوانین رانندگی را شکسته‌اند یا فرض داشتند که خودرو به تنهایی می‌تواند وضعیت خاصی را کنترل کند، در حالی که این خودروها مشخصا برای کنترل آن وضعیت طراحی نشده‌اند.

در این مورد هم قضیه همین‌طور بوده. به تسلا مدل X دستور داده شده بود که به سمت یک ساختمان حرکت کند. مسوولان تسلا در بیانیه‌ای گفته‌اند که طبق داده‌ها این خودرو با سرعت ۹ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد که ناگهان پدال گاز آن (البته ماشین‌های برقی پدال گاز ندارند، چون سوخت‌شان فسیلی نیست) گیر کرد. هماهنگ با دستورات راننده گشتاور و شتاب خودرو افزایش پیدا کرد.

ازباگ به مجله‌ی دیجیتالی Computerworld گفت که «همسرش یک فرد ۹۰ ساله نیست که به جای ترمز پدال گاز را فشار دهد.»

مسوولان تسلا می‌گویند که خودرو کاملا در حالت دستی کار می‌کرد و در آن زمان یا چند دقیقه قبل، سیستم «اتوپایلت» (Autopilot) یا کروز کنترل آن فعال نبود. به عبارت دیگر، راننده به جای اینکه ترمز کند، اشتباهی پایش را روی پدال گاز گذاشت و تسلا مدل X هم مثل هر خودروی دیگری با سرعت زیاد به سمت جلو حرکت کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سینا

    حیف این ماشین. منم میخام :(

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج