منع تردد خودروهای قدیمی در پاریس
دست اندر کاران پاریس عبور و مرور خودروهایی با عمر بیش از ۱۹ سال را ممنوع اعلام کردند.

به گزارش Le Monde، این قانون از ورود خودروهای قدیمی و موتور سیکلت هایی که بیش از ۱۷ سال از عمرشان میگذرد به مرکز شهر در طول روزهای هفته (بهجز تعطیلات) و بین ساعات ۸ صبح تا ۸ شب، جلوگیری میکند و کسانی که این قانون را نادیده بگیرند، جریمهای ۳۵ یورویی انتظارشان را میکشد - هر چند این جریمه نیز در سال ۲۰۱۷ تا ۷۸ یورو افزایش مییابد.
سرکوب خودروها ادامه دارد
شهردار پاریس، خانم آن هیدالگو، به دنبال سایر شهرهای اروپایی و در رأس آنها برلین (که قوانین مشابهی را پنج سال پیش وضع نمود) اقدامات متعددی را در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت پاریس به انجام رسانده است؛ از جمله این اقدامات میتوان به ممنوع کردن عبور و مرور خودروها در خیابان شانزه لیزه در اولین یکشنبه هر ماه اشاره کرد. شهردار سوسیالیست همچنین دستور ساخت مناطق عابر پیاده بیشتری در محافل عمده ترافیکی شهر و راستای رودخانه سن صادر نمود. گفتنی است که سال گذشته این شهر شاهد اولین روز بدون خودروی تاریخ خود نیز بود.

منع رفت و آمد خودروهای ۱۹ ساله حدود ۱۰ درصد از کل ماشینهای پاریس را تحت تأثیر قرار میدهد. به نقل از Le Monde، وزیر محیط زیست خانم سگولن رویال، با طرحی که خودروهای را در شش طبقه بندی مختلف بر اساس سطح تولید آلودگی آنها قرار میدهد موافقت کرد. خودروها با برچسبهایی رنگی که بر شیشه جلو آنها نصب میشود شناسایی میشوند که این کار را برای اجرای محدودیتهای ترافیکی در زمانهای اوج آلودگی راحتتر میکند. اولین کلاس برچسبها به سینه خودروهای هیدروژنی یا الکتریکی زده خواهد شد، در حالی که خودروهای متولد قبل از ۱۹۹۷ م /۱۳۷۵ ش و همچنین دیگر وسایل نقلیه بزرگ - از جمله اتوبوسها - برای همیشه با چنین برچسبهایی غریبه خواهند بود. پیش از این وزارت محیط زیست طرحی را با چهار طبقه بندی ارائه داده بود که با مخالفت شهرداران پاریس مواجه شد؛ آنها عقیده داشتند که این تغییرات باید به تدریج صورت گیرند.

کریستف نایدوفسکی، دستیار حمل و نقل در شهرداری پاریس، به Le Monde گفت: «اگر بر ۴ برچسب پافشاری میکردیم، به یکباره یک سوم از خودروها در ابتدای جولای از پاریس ممنوع میشدند، این غیرقابل اجرا بود.»
با استناد سازمان جهانی بهداشت، آلودگی ریز ذرات هوا مسئول مرگ حدود ۴۲ هزار نفر در سال در فرانسه است و همچنین سال گذشته گزارشی از مجلس سنای فرانسه منتشر شد که ادعا میکرد آلودگی هوا هر سال ۱۰۰ میلیارد یورو خرج بر روی دست کشور میگذارد.

انجمنهای محیط زیستی در گذشته خودروهای قدیمی و دیزلی را به عنوان آلوده کنندگان عمده هوا برشمرده بودند، همچنین کامیونهای بزرگ و اتوبوسها نیز طبق قانون از ورود به مرکز شهر پاریس منع شده بودند. اما منع خودروهای قدیمی با انتقادهای شدیدی از طرف انجمنهای رانندگان از جمله « ۴۰ millions d'automobilistes» رو به رو شده، به عقیده آنها این قانون به طرز نامتناسبی بر رانندههای کم درآمدتر با ضرر محیط زیستی کم، تأثیر خواهد گذاشت.
دنیل کوئرو، رئیس ۴۰ millions d'automobilistes، این ماه در بیانیهای گفت: «تنها دلیلی که آن هیدالگو این محدودیتها را وضع کرده این است که خودروها را به خارج از پایتخت بفرستد، بدون این که نگران عواقب محیط زیستی و اجتماعی آن باشد.»
ارسال نظر