کواتروپورته، خودرو اشرافی مازراتی +عکس
کواتروپورته ...، به ایتالیایی، چهار درب معنی می شود و کافی است پیشوند مازراتی همراه آن باشد تا تبدیل شود به یکی از هیجانانگیز ترین نام ها در قلمروی که هیجان، همیشه زیر سایه پرستیژ، وقار و راحتی بوده.
نسل قبل کواتروپورته به عنوان یکی از سریع ترین و اسپرتی ترین سدان های فولسایز لوکس دوره خود، به شهرت چشمگیری رسید اما آنقدر در تازه و بهروز نگه داشتن آن تعلل شد که رفته رفته با همان شهرت آغازین سال های هزاره سوم، به فراموشی سپرده شد. کواتروپورته نسل شش که در آغازین روز های سال ۲۰۱۳ معرفی شد، نقطه آغاز استراتژی رشد جاهطلبانه مازراتی با هدف فروش سالانه ۷۵ هزار دستگاه تا سال ۲۰۱۸ است. و این در حالی است که فروش سال ۲۰۱۲ این برند، کمی بیشتر از ۶.۰۰۰ دستگاه بوده!
ابعاد ۵.۲۶۲×۲.۱۰۰×۱.۴۸۱ میلیمتری و فاصله ۳.۱۷۱ میلیمتری بین دو محور، این اشرافزاده شر تورینی را دقیقا در کنار اتاق لانگ مرسدس S کلاس قرار می دهد، اما با DNA طراحی برگرفته از گرنتوریزمو دلفریب مازراتی، ژست مهیج تری دارد، مطابق با ماهیت و میراث اسپرتی مازراتی. البته این هیجان، صرفا بصری هم نیست؛ حتی در مدل پایه که از موتور V۶ ۳.۰ لیتری توئینتوربو ۳۳۰ اسببخاری متصل به گیربکس ۸ سرعته اتومات نیرو می گیرد و با شتاب ۵.۶ ثانیه، توان دستیابی به حداکثر سرعتی برابر با ۲۶۳ کیلومتر در ساعت را دارد، هیجانسازی اولویت اول این سدان اسپرت مجلل ایتالیایی است.
این مقادیر را ناچیز می دانید، کواتروپورته S از همین پیشرانه، ۴۱۰ اسببخار قدرت و ۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور می گیرد که برای صفر تا صد ۵.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعت کفایت می کند. تند و تیز تر از کواتروپورته S نیز مدل چهارچرخ متحرک آن با پسوند SQ۴ است که با همین سطح قدرت، اما به لطف کشش بیشتر چهار چرخ، ۴.۹ ثانیه تا تندی یکصد کیلومتر در ساعت فاصله دارد. قدرتمندترین و سریع ترین عضو این خانواده نیز کواتروپورته GTS با نیروگاه V۸ ۳.۶ لیتری توئینتوربو است که ۵۳۰ اسب وحشی را پشت نیزه سهدَم مازراتی زنجیر کرده. با ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور این نیروگاه که در حالت اووربوست، به مرز ۷۱۰ نیز می رسد، کواتروپورته GTS تنها ۴.۷ ثانیه تا تندی یکصد کیلومتر در ساعت فاصله دارد و می تواند تا ۳۰۷ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. و البته به این پیشرانه های قدرتمند، اضافه کنید شاسی و فنربندی اسپرتی و عملکرد محوری را که در کنار توزیع وزن بینقض ۵۰/۵۰ روی محور های جلو و عقب، به ارتقاء هرچه مانورپذیری کواتروپورته کمک می کنند.
ماهیت اسپرتی کواتروپورته در پس گستره چرم و چوب و تزئینات فلزی نیز کاملا مشهود است، البته با این تفاوت که اینجا، اولویت با راحتی است، مخصوصا برای سرنشینان عقب که به لطف افزایش طول بدنه و به طبع آن، فاصله بین دو محور به نسبت نسل قبل، حال فضای به مراتب بیشتری در اختیار دارند. صندلی های برقی گود رفته جلو با گرمکن، قابلیت تنظیم در ۱۲ جهت و ۲ حافظه تنظیمات صندلی راننده، صندلی های مجهز به گرمکن عقب با قابلیت تنظیم برقی فاصله از صندلی جلو، سایبان های برقی شیشه های جانبی عقب و شیشه عقب، سیستم صوتی ۹۰۰ وات هارمنکاردن با ۱۰ بلندگو، سیستم اطلاعات و سرگرمی Maserati Touch Control با صفحه نمایش لمسی ۸.۴ اینچی، نویگیشن و کروزکنترل فعال، صفحه نمایش ۷ اینچی TFT در میان گیج های آنالوگ دوربین دید عقب، پشت فرمان و تهویه مطبوع خودکار با کنترل دو منطقه ای از جمله امکانات استانداردی هستند که برای کواتروپورته ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده اما بصورت آپشنال، گزینه هایی همچون سیستم صوتی پیشرفته تر Bowers&Wilkins با ۱۵ بلندگو، دو صندلی برقی مجزای عقب با گرمکن و سردکن، سیستم سرگرمی سرنشینان عقب با دو تبلت تاشو ۱۰.۲ اینچی و سیستم تهویه با کنترل چهار منطقه ای را نیز می توان به این لیست اضافه کرد.
کواتروپورته در ایتالیا، بسته به نوع پیشرانه، قیمت پایه ۱۰۰ تا ۱۴۲ هزار یورویی دارد.
نظر کاربران
یعنی خدایا اینا قسمت ما میشه