۳۳۳۸۷
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

هواپیمای خصوصی، تب جدید ثروتمندان

«مردم با پول دو خودرو می توانند یک هواپیمای سبک بخرند» این جمله را دیروزمنوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی گفته است. به نظر شما ممکن است خرید هواپیمای شخصی تا این حد دست یافتنی باشد؟ واقعا تجربه هیجان انگیزی نیست؟

هواپیمای خصوصی، تب جدید ثروتمندان

هفت صبح: رئیس صنایع هواپیمایی کشور گفته قیمت یک هواپیمای تفریحی معادل دو خودروی شخصی است اما ...

«مردم با پول دو خودرو می توانند یک هواپیمای سبک بخرند» این جمله را دیروزمنوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی گفته است. به نظر شما ممکن است خرید هواپیمای شخصی تا این حد دست یافتنی باشد؟ واقعا تجربه هیجان انگیزی نیست؟

آیا رویای داشتن هواپیمای تفریحی تا این حد نزدیک شده یا منظور از دو خودروی شخصی چیزی در حد «پورشه» و «بی ام و» است؟ حاصل جست و جوی ما نشان می دهد قبلا هم چند تن از مسئولان گفته اند می شود با 50-40 میلیون تومان یکی از این پرنده های سبک را صاحب شد اما شرایط لازم چیست؟ می توان به راحتی گواهینامه و مجوزهای لازم را دریافت کرد؟ در پرونده امروز دنبال پاسخ این پرسش ها می گردیم.

هواپیمای خصوصی، تب جدید ثروتمندان

اصل خبر

منوچهر منطقی، رئیس سازمان صنایع هواپیمایی کشور دیروز در حاشیه مراسم جشنواره ایران خلاق به میان خبرنگاران رفت و گفت: «علاقه مندان می توانند به صورت شراکتی یک هواپیمای سبک خریداری کنند، ضمن اینکه با گذراندن ۱۰ تا ۲۰ ساعت آموزش، گواهی خلبانی هواپیمای سبک را دریافت می کنند و افرادی که این آموزش ها را می بینند از نظر سطح تفکر کاملا نظام مندن می شوند.»


او از آغاز تولید هواپیماهای 100 نفره در کشور ظرف یک سال آینده خبر داد و گفت: «به محض تامین بودجه، تولید این محصول شروع می شود و کمتر از یک سال برای ساخت آن زمان نیاز است.» در بخش دیگری از صحبت هایش هم توضیح داد: «مردم می توانند با پول دو خودرو، صاحب هواپیما شوند.»

به گفته این مقام مسئول: «پروژه ملی نیز برای هواپیماهای 150 نفره به بالا تعریف شده است که به نظر می رسد در صورت جذب اعتبارات، بتوان ظرف 5 تا 7 سال آینده آنها را به ناوگان اضافه کرد.»

او همچنین از انتقال فناوری ساخت هواپیماهای 52 نفره به کشور خبر داد و گفت: «مدل ساخت آنها در حال بومی شدن است. پنجمین مرکز آموزش خلبانی هواپیماهای سبک فردا در ارومیه افتتاح می شود و تا پایان سال نیز 10 مرکز دیگر در کشور ایجاد خواهد شد.»


قیمت هواپیماهای تفریحی

حدود سه سال پیش خبرگزاری های داخلی نوشتند یک هواپیمای سبک تک سرنشین ایرانی تولید شده که آن را می توان با ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خرید. هواپیمایی که شش ساعت توانایی پرواز دارد و می توان تا ارتفاع ۱۶ هزار پایی با آن اوج گرفت.»

یک خلبان ایرانی هم توضیح داده بود این یک هواپیمای دو موتوره است و ۲۰ اسب بخار قدرت دارد، با ۷۵ کیلوگرم وزن و گنجایش ۵۴ لیتر بنزین. این هواپیمای جمع و جور «فائز» نامگذاری شد و گفتند می خواهند ظرفیت آن را به دو نفر هم ارتقا بدهند.
وقتی یک سال از رونمایی این هواپیمای تک نفره گذشت نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی کشور گفت تا پنج سال آینده 3500 فروند هواپیمای دو تا 19 نفره در کشور ساخته خواهد شد تا رویاهای بلندپروازانه عاشقان پرواز به حقیقت نزدیک تر شود.

این مقام مسئول در آن مقطع در مورد قیمت این هواپیماها گفت: «قیمت هواپیماهای دو نفره حدود 90 میلیون تومان، هواپیماهای چهار نفره بین 250 تا 300 میلیون تومان، هواپیماهای شش تا هشت نفره بین 700 تا 800 میلیون تومان و هواپیماهای 12 تا 19 نفره بین 5/1 تا 4 میلیارد تومان است که اینها همسطح قیمت های جهانی هستند.»

به این کار «هوانوردی عمومی» می گویند اما آیا این پروژه هوانوردی عمومی یعنی ارائه خدماتی به افراد ثروتمند و پولدار؟ نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی در پاسخ به این پرسش می گوید فقط در ابتدای کار قرار است افراد پولدار وارد شوند، کم کم بخش عمده ای از مردم می توانند از مزایای این بخش استفاده کنند.

ما هم برای اینکه بدانیم آیا در حال حاضر «بخش عمده ای از مردم» توانایی استفاده از این خدمات را دارند یا نه؛ سعی کردیم قیمت واقعی این هواپیماهای تفریحی را پیدا کنیم. از روی آگهی های اینترنتی با یکی از فروشندگان تماس می گیریم. در آگهی نوشته شده هواپیمای تفریحی دو نفره با قابلیت 5 تا 10 ساعت پرواز. فروشنده می گوید «فعلا به خاطر نوسانات ارز قیمت نمی دهیم چون هواپیماها وارداتی هستند اما قبلا حدود 200 میلیون تومان قیمت داشتند»

با فرد دیگری تماس می گیریم و او هم می گوید خرید هواپیمایی که بدون مشکل پرواز کند بین 130 تا 200 میلیون تومان هزینه دارد که بستگی به مدل و امکانات آن دارد. بعضی مدل ها مثل CESSNA 172SP را هم مثال می زنند که حدود 500 میلیون تومان هزینه روی دست مشتری می گذارد!


چگونه یک خلبان شویم؟

قدم اول برای پرواز با هواپیمای شخصی شرکت در دوره های آموزشی و گرفتن گواهینامه خلبانی است. همانطور که رئیس سازمان صنایع هوایی هم گفته با گذراندن دوره های آموزشی می توانید گواهی خلبانی هواپیمای سبک دریافت کنید اما شاید برای شما هم جالب باشد هزینه این دوره ها چگونه است و نحوه آموزش به چه صورت است.

در تمام آموزشگاه ها برای دریافت مدرک خلبانی سه دوره باید طی شود. این دوره ها به ترتیب شامل مقدماتی (PPL)، متوسط (CPL) و پیشرفته (IR) می شود. بعد از دریافت مدرک مرحله مقدماتی، شما می توانید در هواپیمای شخصی دو نفره تان بنشینید و با خیال راحت پرواز کنید!

اما اگر می خواهید در ایرلاین ها مشغول به کار شوید باید تا آخر دوره پیشرفته را طی کنید. طول دوره ها هم به این صورت است: «مقدماتی شش ماه، متوسط ۱۰ ماه و پیشرفته پنج ماه.»

در مجموع یک سال و نیم، البته اگر شاگرد زرنگی باشید وگرنه که خیلی ها بیشتر از دو سال هم میهمان آموزشگاه ها بودند ودر نتیجه هزینه های بیشتری هم متقبل شدند. باز هم تاکید می کنیم اگر فقط می خواهید از هواپیماهای سبک استفاده کنید و قصد ندارید در ایرلاین ها مشغول به کار شوید همان دوره ۶ ماهه مقدماتی کفایت می کند.


هزینه 13 میلیونی برای خلبان شدن
برای دریافت مدرک مقدماتی باید در حدود ۱۳ میلیون تومان ناقابل هزینه کنید. پس یادتان باشد علاوه بر پولی که برای خرید هواپیما هزینه می کنید این مبلغ را هم از قبل کنار بگذارید! اگر هم می خواهید دوره ها را ادامه دهید و خلبان هواپیماهای پیشرفته و ایرلاین ها شوید باید برای دوره متوسط ۲۷ میلیون تومان ودوره پیشرفته شش میلیون و پانصد هزار تومان دیگر هم هزینه کنید.


از همان ابتدا پرواز می کنیم؟

در دو ماه اول دوره مقدماتی مخصوص آموزش با هواپیمای تک موتوره تماما درس ها تئوری است و بعد از طی شدن دوره های تئوری کلاس های پروازی شروع می شود.دوره مقدماتی در مجموع 340 ساعت کلاس تئوری و آموزشی و 45 ساعت پرواز را شامل می شود.

مکان پروازهای آموزشی، فرودگاه های اطراف تهران است که موسسات هر روز صبح با سرویس شما را به آنجا می برند و بعدازظهرها هم تا در آموزشگاه شما را بر می گردانند. اگر هم قصد ادامه دادن دوره ها را دارید دردوره متوسط ساعت پرواز بیشتر هم می شود و به 110 ساعت می رسد.


چه معیارهایی باید داشته باشید؟

مطمئنا اگر زبانتان در حد A,B,C باشد نمی توانید انتظار خلبان شدن را داشته باشید. تازه کلیه کتاب های این رشته به زبان انگلیسی است که مستقیما از خارج از کشور وارد می شوند و ترجمه ای از آن در بازار موجود نیست. البته در این آموزشگاه ها کلاس هایی هم برای آموزش زبان شما برگزار می کنند اما خودتان هم باید یک حداقل هایی را داشته باشید. به قول یکی از تابلوهایی که در این آموزشگاه نصب شده: There is no excuse for piloet people
سلامت پزشکی هم یکی از اولویت های مهم در این رشته است. بعد از ثبت نام اولیه در آموزشگاه به کلینیک فرودگاه معرفی می شوید، پس از انواع آزمایشات و بررسی های مختلف از دندان و چشم گرفته تا آزمایش خون و ... اگر از معاینات سخت اینجا به سلامت عبور کردید آن وقت است که می توانید در آموزشگاه ثبت نام قطعی خود را انجام دهید و خودتان را برای شهریه میلیونی دوره مقدماتی آماده کنید.


لباس فرم الزامی است

در بسیاری از این موسسات پوشیدن لباس فرم الزامی است و در فرم های ثبت نام تاکید شده Rating یا همان درجه هم باید روی شانه نصب شود. لباس فرم تابستان شامل پیراهن سفید فرم و هوانوردی، شلوار سرمه ای ساده، جوراب مشکی، لباس فرم زمستان هم همان لباس فرم تابستان به اضافه کت سرمه ای. Rating ها را هم مسئول آنجا برایمان توضیح می دهد. قبل از اولین پرواز یک خط باریک روی شانه (در عکس ثبت نام هم باید این نشانه باشد)، بعد از اولین پرواز یک خط پهن. بعد از اخذ گواهینامه دوره متوسط دو خط پهن و بعد از اخذ گواهینامه دوره پیشرفته سه خط پهن.


مشکلات ورود به فرودگاه

یکی از هماهنگی هایی که موسسات باید انجام بدهند دریافت اجازه ورود دانشجویان به فرودگاه از طریق حراست فرودگاه است. شما باید فرمی را که توسط حراست نوشته شده پر کنید و منتظر باشید تا آنها کارت تردد شما را صادر کنند. در این فرم همه گونه سوالی از شما می شود، از اسم خودتان، خانواده، فامیل و ... بگیرید تا هر چیز دیگری که امکان داشته باشد. چهار مورد از موارد این فرم اینها هستند:

- کپی مجوز و نگهداری سلاح، گاز اشک آور و شوکر

- مشخصات بستگان سببی و نسبی که در حال حاضر در خارج از کشور به سر می برند

- آدرس محل سکونت از بدو تولد

- اسامی بستگان سببی و نسبی که جزو مهاجرین و معاندین می باشند با آدرس محل سکونت آنها
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • محمد مهدی

    هیچی دیگه ماشین کم بود هواپیما هم اضافه شد...آقا از الان به فکر طرح زوج و فرد و سهمیه بنزین باشین که پس فردا دردسر نشه!

  • مجتبی

    اقای منطقی فکر میکنه همه مثله خودش پولشون از پارو بالا میره ... ای بابا ما تو نیازهای اولیش که حق هر انسانی هستش موندیم چه برسه به هواپیما...اقای منطقی ما اینقدر استرس و گرفتاری داریم که اگه بخوایم خوابشم ببینیم هواپیمامون سقوط میکنه

  • zohre

    چه حرفا، روو زمین کم کشنه میدیم ، میخوایم توو هوا هم رکورد بزنیم.

  • بدون نام

    مرفهان بی درد...

  • هنگامه

    2 عدد پراید مشکی و سفید متالیک تمیز بدون رنگ هر دو زیر قیمت فوری غروشی یا تعویض با یک فروند هواپیمای سبک

    پاسخ ها

    • اسماعیل

      جدی!!!!!!
      فکر کنم باید یه چیز هم بالا بدیم! !!!

  • بدون نام

    hala mikhan tu hava dandeh makoos bekeshano viraj bedan ?!

  • Mashti

    من خودم جزء قشر کم درآمدم . ولی از این طرح به جهت اینکه دورنمای کشورمان را از این حالت تا حدودی خارج میکند دفاع میکنم . ضمنا کسانیکه پولدارند چه به واسطه وراثت یا زحمت حقشونه ..... چرا ما اینقدر تنگ نظریم و ....

  • emili

    گرفتن این مرفهین در روی زمین کار آسونی بود حالا باید تو آسمونا دنبالشون بگردیم

  • اسماعیل

    واقعا پرواز به هواپىماى شخص از بزرگترند آرزوهام!!!!
    قسمتش تزلزل خوبه اما دردسر گرفتن گواهى آموزش پرواز زیاده

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج