مهران مهام: شبکه جم با افول رو بروست
یک تهیهکننـــده تلویزیونــــی با ابراز امیدواری نسـبت به اینکه این رســــانه به دوران شکوفایی خود برگـــردد، در عیــــن حال درباره مدیریت بودجه در سازمان صداوسیما یادآور شد: دورانی که شبکههای تلویزیونی هرکدام مستقل بودند و اقتصادشان دست خودشان بود، دوران شکوفایی تلویزیون بود.
مهران مهام که تهیهکنندگی سریالهایی چون «متهم گریخت»، «بزنگاه»، «زن بابا»، «نرگس»، «ترانهی مادری»، «دلنوازان» و … را در کارنامه دارد، این روزها مشغول به سرانجام رساندن و پیش تولید مجموعهی «ویلا» است.
این تهیهکننده در ادامه، ساختار اقتصادی تلویزیون را شبیه به ساختار فوتبال دانست و گفت: تلویزیون زمانی ۱۶ سریال میساخت که چهارتای آن گل میکرد و جزو بهترینها بود، اما در حال حاضر شرایط به گونهای رقم خورده است که سازمان به این عریض و طویلی سه سریال در دست ساخت دارد، امیدواریم به آن روزی برسیم که یک لیگ ۱۶ تیمی تشکیل شود که در آن قطعا چهار، پنج سریال گل خواهد کرد.
او ادامه داد: در حال حاضر یکی از علتهای رونق شبکه نمایش خانگی و سینما به بیپولی تلویزیون بر میگردد؛ چرا که اگر سازمان پول داشت، یک لیگ ۱۶ تیمی راه میانداخت و در آن موفق بود. اما هنوز هم به عنوان تهیهکنندهای که چند سال پیش دو کار همزمان داشته و الان ندارم، مطرح میکنم اساسا فضای اقتصادی در سازمان صداوسیما رکود ایجاد کرده است؛ به گونهای که متاسفانه برخیها در این شرایط، شبکه «جم» را برای ما تهدید قلمداد کردهاند، شبکهای که خودش با افول روبه رو است. به هرحال هنوز دیر نشده است؛ تلویزیون باید فکر کند که برای شرایط برگشت به دوران شکوفایی خودش را آماده کند و شرایط را برای روزی که رکوردار میشود فراهم کند. اگر مجموعه «شهرزاد» با اقبال مواجه شد، یکی از دلایل مهم آن به رابطه اقتصاد و تولید مستقیم بر میگردد، آنچه که عکس آن در تلویزیون اتفاق افتاده است.
مهام البته قصه مجموعه «شهرزاد» را هم کم تاثیر ندانست و گفت: مثلت عشقی «شهرزاد» هم برگرفته از «شب دهم»، «میوه ممنوعه» و «زمانه» آقای فتحی بود؛ قصهای که برای مخاطب جذاب است و سالهاست که دیگر در تلویزیون پرداختن به آن ممنوع است. به نوعی که بارها طرحهایی را به سازمان ارائه دادهام که با مخالفت روبرو شده است؛ البته خود ما هم تقصیرکار هستیم، چراکه تا راه یک ژانر را برای سازندگان باز میکنند، همه به آن حمله میکنیم. مثل موضوع مثلث عشقی که یک زمان وقتی شبکههای تلویزیون را عوض میکردی، همه مجموعهها به مثلث عشقی تمرکز داشت؛ در حالی که مثلث عشقی بستگی به چگونگی آن دارد ولی گاه آنقدر آن را بد مطرح میکنیم که کار غیرقابل پخش میشود. مثلث عشقی مولفه پیچیدهای است که اگر اشتباه کار شود معنا و مفهوم بدی پیدا میکند.
او خاطرنشان کرد: هر چه بود در گذشته رقابت سالمی بین مجموعه شبکهها در جریان بود. در حال حاضر اتفاق خوبی که به وجود آمده است تمرکز بر روی مجموعهها به ویژه تمرکز اقتصادی و برآورد است. ما در این زمینه مسیری را طی میکنیم که اگر به آن نرسیم، باید این مسیر را تغییر دهیم.
مهام سپس گفت: چیزی که اعتقاد دارم این است که کمی باید به آدمهایی که در سازمان کار کردهاند، اعتماد کنیم و میدان را برای آنها باز کنیم و با این شرایط ان شاء الله دولت نگاه خوبی به سازمان صداوسیما داشته باشد و همه کارها راه بیفتد.
مهام در بخش دیگری ازگفتوگوی خود از پایان مجموعه «سه شو» تا پیش از ایام رمضان خبر داد و گفت: در حال حاضر ضبط های نمایشی و پلاتوها به اتمام رسیده است و تا پیش از ایام رمضان پخش آن به پایان می رسد.
وی در پاسخ به اینکه آیا سری جدید «سهشو» ساخته خواهد شد؟ گفت:این بستگی به مدیران دارد که مجدد کار تولید شود یا نه.
این تهیهکننده در بخش دیگری از این گفتگو از بازنویسی سریال «ویلا» به کارگردانی برزو نیک نژاد تحت نظر رحمان سیفی آزاد خبر داد و گفت: آقای سیفی آزاد نظراتی نسبت به «ویلا» داشته که قرار است لحاظ شود.
مهام همچنین درباره زمان کلید خوردن مجموعه «ویلا» گفت: هر زمانی که تلویزیونی اعلام کند این مجموعه را کلید میزنیم، این مجموعه، قصه به روز و خوبی دارد.
ارسال نظر