محسن یگانه و علاقه اش به موسیقی ترکیه
اگر مخاطب جدی موسیقی باشید و کارهای خوانندهها و آهنگسازانی که به طور قانونی در داخل کشور فعالیت میکنند را رصد کنید، مدام با آهنگهایی مواجه میشوید که به نظر آشنا میآیند!
برای بسیاری از علاقهمندان به موسیقی بارها پیش آمده که هنگام شنیدن آهنگی، مدام با خودشان کلنجار میروند که این آهنگ را قبلا کجا شنیدهاند؟ حتی با این که برای اولین بار آهنگ شنیده میشود، بازهم به نظر آشنا میآید و حتی میتوان ملودیاش را زیر لب زمزمه کرد؛ اینجاست که با مفهومی تحت عنوان «کاور» آشنا میشویم. مفهومی که در موسیقی ایرانی کاربردی نسبتا زیاد دارد اما اگر مخاطب جدی موسیقی باشید و کارهای خوانندههایی که به طور قانونی در داخل کشور فعالیت میکنند را رصد کنید، مدام با آهنگهایی مواجه میشوید که به نظر آشنا میآیند!
ایران عضو کنوانسیون «بِرن» نیست، اما در سال ۲۰۰۱ بـه عضـویـت «ویـپـو» درآمـد. ویـپـو (world intellectual property organization) یکی از شانزده آژانس تخصصی زیر مجموعه سازمان ملل متحد است که در ایران با نام «سازمان جهانی مالکیت فکری» شناخته میشود. ویپو در سال ۱۹۶۷ برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد. این سازمان با وجود اینکه ۱۸۴ عضو دارد اما در زمینه کپی رایت از توان اجرایی کمی برخوردار است.
در انتشار این قطعات فقط «شباهت» بین دو قطعه موسیقایی مد نظر است و قضاوتی درباره کاور و یا کپی بودن یا نبودن اثر صورت نمیگیرد. در بخش ششم سلسله گزارشهای «شباهتهای اتفاقی» یکی از آهنگهای محسن یگانه مورد توجه قرار گرفته است.
نظر کاربران
خیلی از ملودی های ایشون که عام مردم اونو آهنگسازی خود یگانه میدونن الهام محسوس از کارهای ترکیه ای و یونانی و حتی ایرانی بوده. مثل کار بسیار معروف نشکن دلمو که با نگاهی به موزیکی ترکیه ای ساخته شده و کامل به نام یگانه ثبت شد. و از مولودیهای ایرانی هم از کارهای شادمهر و چاوشی الگو برداری کردن.