پیشنهاد تغییر در جریمه تخلفات رانندگی
رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: تمام آحاد جامعه بعنوان راننده، عابر پیاده، سرنشین وسایط نقلیه، بعنوان کاربر ترافیک محسوب می شوند و رفتار آنها در ایمنی نقش آفرین است.
سرهنگ محمد ترحمی گفت: برخورد با مرتكبان تخلفات رانندگی بعلت اینكه هر تخلف حقی از حقوق سایر افراد جامعه را ضایع میکند و خطر بروز تصادف و در نتیجه خسارت، جرح و یا فوت شهروندان را در بر دارد امری بدیهی و ضروری است که بر اساس بند ۱۲ از ماده ۴ قانون نیروی انتظامی، اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی از وظایف پلیس محسوب می شود.
او گفت: در واقع امنیت ترافیك كه از حقوق شهروندان و جزو وظایف حاكمیت قلمداد میشود حاصل اجرای مقررات، فرهنگسازی، اصلاح مهندسی معابر و ایمن سازی خودروها بوده كه تخطی در هر یك از موارد یاد شده تضییع حقوق شهروندان را در پی دارد.
رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: در جهت بازدارندگی از ارتكاب تخلفات رانندگی و تضمین سلامت سفر باید با مد نظر قرار دادن میزان ضرر و زیانی كه بروز تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی در منافع و سلامت اجتماعی جامعه دارد با قاطعیت با موارد نقض مقررات راهنمایی و رانندگی برخورد شود و همسو با این موضوع، فرهنگسازی و اطلاع رسانی از عواقب تخلفات رانندگی برای مردم اثرات اجرای قانون را مضاعف میکند.
او تأکید کرد: تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی باعث خطر تصادف برای سایر كاربران ترافیكی را میشود، جان، سلامتی و مال شهروندان را تهدید میکند تا جائیكه در سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۲ نفر در ایران بر اثر رفتار های غلط ترافیكی جان خود را از دست دادهاند و تعداد ۳۰۴ هزار و ۴۸۵ نفر نیز مجروح و مصدوم شدهاند
رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به این که در این مدت به صورت متوسط در هر روز ۴۶ نفر كشته شده و در هر روز ۸۳۴ نفر مجروح شدهاند، گفت: در این كشتار غمانگیز متاسفانه دشمنی به نام تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی حضور محترمانهای دارد به طوری كه برای خرید، تفریح، دید و بازدید و حتی سفر زیارتی جان خود، عزیزانمان و شهروندان دیگر را به خطر میاندازیم.
او با تاکید بر این که شاید كمتر كسی باشد كه از مقررات راهنمایی و رانندگی تخطی کرده و شرمسار شود گفت: متاسفانه تضییع حقوق جامعه در رانندگی به اندازه كافی تقبیح نشده و یا اینكه افراد جامعه با وجود تهدید سلامتی و حتی زندگی آنها در مقابل رفتارهای مخاطره آمیز تعداد اندك رانندگان متخلف وظیفه خود نمیدانند تا نسبت به امر به معروف و نهی از منكر اقدام کرده و در مواردی هم بعد از وقوع تصادف، رانندگی بد و خطرساز راننده متخلف توسط سرنشینان همان خودرو بیان شده ولی قبل از تصادف هیچ یك از آنها نسبت به تذكر و ارشاد راننده اقدام نکردهاند تا اینكه خود افرادی كه سكوت نموده اولین قربانیان بی توجهی به قوانین و مقررات رانندگی شدهاند.
رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: همه شهروندان در مقابل امنیت یكدیگر مسئول بوده و باید مواظبت نمایند تا رفتار ناهنجار در راندن خودرو توسط آنها زندگی سایرین را به خطر تهدید نكند، لیكن فارغ از اینكه هر فرد در جامعه تا چه حد در مقابل رفتارهایی كه منجر به بروز خطر برای زندگی وی میشود باید حساس باشد، حاكمیت نیز موظف است در این موضوع اهتمام ویژه داشته باشد تا جایی كه اقدامات پیشگیرانه در برابر عوامل خطر ساز را اتخاذ نماید.
او با بیان این که یكی از راههای پیشگیری در حوزه قانونگذاری و اجرای آن است، گفت: محرومیتهای اجتماعی و جریمه تخلف از مقررات بایستی متناسب با ضرر و زیان وارده به جامعه تدوین شود تا اثرگذار بوده و باعث اجتناب از ارتكاب عمل ناهنجار گردد؛ البته تضمین در كشف با اصرار بر برخورد قاطع و وجود ضمانت در وصول جریمه صادره از دیگر مواردی است كه در كنار متناسب بودن میزان جریمه موثر در پیشگیری وضعی و متعاقب آن ارتقای ایمنی را خواهد شد.
رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به این که جریمه مخصوص افراد متخلف بوده و شامل همه رانندگان نمیشود، تأکید کرد: پس اگر فردی تصمیم بگیرد از مقررات تخطی نکند مطمئنا ضمن اینكه جریمه نمیشود فایده این تصمیم، ایمنی ترافیك است و سود آن در مرتبه اول به خودش و تمام افراد جامعه باز میگردد و این غایت اهداف پلیس در اجرای مقررات محسوب میشود.
ارسال نظر