۳۲۲۸۵۸
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

مقاومت بازار خودرو در برابر گرانی

در حالی شورای رقابت به درخواست خودروسازان داخلی مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها پاسخ مثبت داد که بازار خودرو به‌دلیل رکود معاملات واکنشی نسبت به افزایش قیمت‌ها نشان نداد.

روزنامه دنیای اقتصاد: در حالی شورای رقابت به درخواست خودروسازان داخلی مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها پاسخ مثبت داد که بازار خودرو به‌دلیل رکود معاملات واکنشی نسبت به افزایش قیمت‌ها نشان نداد. در شرایطی مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شده است که بازار خودرو به‌دلیل عواملی مانند قدرت خرید پایین مشتریان، بالا بودن قیمت‌ها و البته انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و ورود محصولات جدید در وضعیت رکودی به سر می‌برد.

براین‌اساس نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقدند که به‌دلیل رکود حاکم بر بازار خودرو، تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته و بازار هیچ‌گونه واکنشی نسبت به صدور مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت نشان نداد. به گفته آنها رکود آنچنان بر معاملات سایه انداخته است که نمی‌توان قیمت‌ها را افزایش داد؛ زیرا بازار خواهان افزایش عمق و دامنه رکود نیست.

هرچند صدور مجوز افزایش قیمت ۴/ ۰ درصدی محصولات شرکت سایپا و ۸۱/ ۱ درصدی محصولات ایران خودرو از سوی شورای رقابت انتقاد برخی از کارشناسان را به‌دنبال داشت، اما خودروسازان هیچ‌گونه اظهارنظری مبنی‌بر مخالفت یا موافقت خود مطرح نکردند. در این زمینه برخی اخبار حکایت از آن دارد که خودروسازان درخواست پنج تا ۶ درصدی افزایش قیمت را داشتند حال آنکه شورای رقابت با تعیین سقف زیر دو درصدی افزایش قیمت‌ها به این درخواست پاسخ منفی داد.

بنابراین به نظر می‌رسد که با توجه به سکوت خودروسازان در برابر مصوبه شورای رقابت و انتظار برای اجرای مصوبه مذکور، بازار در شرایط بلاتکلیفی بماند تا زمانی که خودروسازان نظر نهایی خود در این باره را اعلام کنند.در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار خودرو عنوان می‌کند که خودروسازان قصد اعمال مجوزهای صادر شده از سوی شورا را ندارند زیرا با توجه به درخواست افزایش ۵ تا ۷ درصدی قیمت‌ها، مجوز شورای رقابت را بی‌ثمر می‌خوانند، موضوعی که بازار خودرو موافقتی با آن ندارد؛ چراکه هرگونه افزایش قیمت اثر منفی بر بازار خودرو خواهد داشت و موجب رویگردانی بیشتر مشتریان می‌شود.

در شرایطی که خودروسازان هر ساله با توجه به نرخ تورم، افزایش حقوق و دستمزدها و... خواهان رشد قیمت خودروهای داخلی هستند، اما دست‌اندرکاران بازار پیشنهاد می‌کنند که خودروسازان به‌منظور تحریک تقاضا باید براساس خواست مشتریان قیمت خودروها را ثابت باقی نگه‌ دارند.

افت‌وخیز قیمت داخلی‌ها

نگاهی به قیمت‌های بازار نشان‌ می‌دهد که قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری با افت‌و‌خیز چندانی همراه نبوده است؛ به‌طوری‌که به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ نیز بدون آنکه تغییر قیمتی خاصی را تجربه کند، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان اما پژو ۴۰۵ با افت ۲۰۰ هزار تومانی قیمت، هم‌اکنون ۳۰ میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. سمند که مدت‌هاست، تغییرات قیمتی را به خود ندیده بود افت ۲۰۰ هزار تومانی را طی هفته جاری تجربه کرد؛ بنابراین این خودرو در حال حاضر با قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. پژوپارس نیز که طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه بود، ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده است و در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو در حال حاضر ۳۳ میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع نشان‌دهنده ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو توانسته ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کند، با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید ۴۵ میلیون تومان هزینه کرد.

از دنا که بگذریم، قیمت برخی از خودروهای شرکت سایپا این هفته با کاهش اندکی مواجه بودند؛ چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد که این موضوع از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت دارد.همچنین برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع نشان از کاهش ۱۰۰ هزارتومانی قیمت این خودرو در بازار دارد. برای خرید مدل ۱۱۱ پراید نیز باید ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از افت ۱۰۰ هزارتومانی قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد.

از سوی دیگر پراید در مدل ۱۳۲ با قیمتی معادل ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و با این حساب، خودرو موردنظر ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کرده است، اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییرات قیمتی را به خود ندیده‌اند، به‌طوری‌که سراتوی اتومات با قیمت برابر با ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو طی هفته جاری حکایت می‌کند؛ مدل دنده‌ای آن نیز باید ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست به جیب شد که نشان از عدم تغییر قیمت آن در بازار دارد.

سری هم اما به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که همه محصولات آن ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده‌اند. به گفته فعالان بازار تندر-۹۰ مدل پارس خودرو بدون تغییر قیمتی در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. پارس تندر نیز در حال حاضر ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این نشان از ثبات قیمتی این خودرو طی هفته جاری دارد. از بازار تندر-۹۰ مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این خودرو در حال حاضر با قیمتی معادل ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    خودرو هنوز هنوزها تحریم است. تا دوسال اینده جای صبرکردن داره

  • بدون نام

    همينطوريش كسي نميتونه ماشين بخره اونوقت خودرو سازها با همكاري شوراي رقابت كه انگار همشون با هم يكي هستن قيمت ها رو افزايش ميدن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دقیقا

  • ژکس

    هر چقدر دوست اارن بالا ببرند
    الان که خودروی چینی با کیفیت بهتراز ایران خوردو وارد بازار شده
    به اون پول بدی بهتره ، بین بد بدتر

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج