افت فروش آیفون برای اولین بار در تاریخ
ظاهرا شرکت اپل قصد دارد در گزارش سهماهه خود برای اولینبار در تاریخ فروش گوشیهای آیفون اعلام کند که این شرکت دچار افت فروش شده است.
تحلیلگران معتقدند توزیع آیفون در سراسر جهان در مقایسه با سهماهه مشابه در سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته. بر اساس انتظارات تحلیلگران احتمالا اپل به شکل متوسط حدود ۵۱ میلیون آیفون را از آغاز سال میلادی تا پایان ماه مارس امسال به فروش رسانده در حالی که سال گذشته در دوره مشابه زمانی این رقم ۶۱.۲ میلیون دستگاه بود.
اما نگرانی بزرگتر اینجاست که کاهش فروش آیفونها میتواند نشان دهنده شرایط سخت مالی در کل سال برای شرکت اپل باشد. با در نظر گرفتن واکنش نسبتا سرد مردم به آیفون ۶s و با توجه به کاهشی بودن روند تقاضای جهانی برای گوشیهای هوشمند، بسیاری از کارشناسان کاهش فروش آیفون نسبت به سال گذشته را در ماههای آینده هم پیش بینی میکنند.
در واقع اغلب تحلیلگرانی که در یک نظرسنجی شرکت کردهاند معتقدند امسال درآمد اپل حدود ۳ درصد کاهش خواهد یافت. تقریبا بیش از دو سوم فروش شرکت اپل از طریق فروختن آیفون حاصل میشود. بهاینترتیب یک فصل بد مالی در فروش این گوشیها میتواند به قیمت یک فصل کلی بد مالی برای این شرکت تمام شود.
درآمد اپل ممکن است حدود ۱۰ درصد در فصل دوم مالی هم کاهش یابد و به ۵۲ میلیون دلار برسد.
البته شرایط سخت مالی امسال منحصر به اپل نیست. بسیاری از شرکتهای تکنولوژیک در این بحران مالی شریکاند. اینتل بزرگترین تولید کننده تراشههای کامیپوتر و سرورها در جهان به دلیل کاهش فروش کامپیوترهایش ۱۱ درصد از نیروی کارش را کاهش داده. IBM گزارش کرده که کاهش فروشش در اولین فصل مالی بدترین فصل مالی در ۱۴ سال گذشته را برایش رقم زده است. شرکت نتفلیکس نگران کاهش مشترکین خود در آمریکا و جهان است. حتی شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل هم ارقام سود و فروش ناامیدکنندهای را گزارش کرده.
باید گفت مشکل اصلی اپل این است که آیفون دیگر مصرفکنندگان را مثل گذشته هیجان زده نمیکند. این گوشیها در چند سال گذشته تغییرات قابل توجهی نکردهاند، دست کم نه آنچنان که کاربران را مجاب کند هر یکی دوسال دست به تغییر گوشیهاشان بزنند. در واقع پرچمداران فعلی اپل، آیفون ۶s و آیفون ۶s Plus هم ویژگیهای جدید قابل توجه چندانی ندارند که مشتریان را به خرید وادارد. از طرفی اقتصاد چین، یکی از مهمترین بازارهای اپل هم شرایط مساعدی ندارد. اولین ساعت هوشمند اپل که سال گذشته وارد بازار شد، آنقدر فروش نرفته تا فروش این شرکت را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. آیپدها هم سرنوشت بهتری نداشته اند و در دوسال گذشته هر فصل کاهش فروش را تجربه کردند. معرفی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی در اواخر سال ۲۰۱۵ هم نتوانست جریان بازی را عوض کند.
برای تغییر این شرایط شرکت اپل ماه گذشته یک آیپد پروی کوچکتر و یک آیفون ۴ اینچی (آیفون SE) را وارد بازار کرد شاید با هدف قرار دادن مخاطبانی که دستگاه های کوچکتر را میپسندند بتواند مشکلات فروش را جبران کند. قیمت آیفون SE معادل ۳۹۹ دلار تعیین شد تا این آیفون اپل را ارزانترین آیفون جدیدی بنامیم که توسط شرکت اپل معرفی شده. اما حتی اگر آیفون SE بتواند فروش موفقیتآمیزی داشته باشد تاثیر آن به اندازه تاثیری که پرچمداران این شرکت بر ارقام فروش دارند نخواهد بود. حال تحلیلگران فکر میکنند شاید آیفون ۷ بتواند برای اپل کاری کند؛ گوشی هوشمندی که احتمالا شهریور ماه معرفی خواهد شد.
البته پیشبینیها برای سال ۲۰۱۷ تا حدی خوشبینانهترند. تحلیلگر شرکت UBS (یک شرکت خدمات مالی و بانکداری سوییسی) -استیون میلونویچ- پیش بینی کرده توزیع آیفون در سال ۲۰۱۷ حداقل بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت. او معتقد است حدود ۲۰۰ میلیون کاربر آیفون وجود دارند که هنوز به خرید گوشی با صفحه نمایش بزرگ رو نیاوردهاند و نیاز دارند گوشیهاشان را بهروز کنند. این تقاضا میتواند سال ۲۰۱۷ را به سال بهتری برای اپل بدل کند.
ارسال نظر