۳۲۱۴۰
۳۶ نظر
۵۰۱۳
۳۶ نظر
۵۰۱۳
پ

سومین شهر ارزان دنیا، ایرانی است!

کلانشهر تهران در میان شهرهای جهان در حالی به عنوان یکی از ارزانترین شهرهای ارزان معرفی شد که در ماههای اخیر با نوسات ارزی متفاوتی روبرو بوده است.

خبرگزاری مهر: تهران به عنوان سومین شهر ارزان جهان بر اساس میانگین هزینه زندگی در سال ۲۰۱۲ میلادی معرفی شد.

کلانشهر تهران در میان شهرهای جهان در حالی به عنوان یکی از ارزانترین شهرهای ارزان معرفی شد که در ماههای اخیر با نوسات ارزی متفاوتی روبرو بوده است.

نوسانات ارزی و نرخ ارز رایج هر کشور از این جهت دارای اهمیت است که ملاکی برای تعیین میانگین هزینه های زندگی مورد استفاده قرار می گیرد.

از همین رو خبر گزاری رسمی چین ( شینهوا) در گزارشی که از سوی واحد اطلاعاتی اکونومیست منتشر شد ۱۰ شهر ارزان جهان را بر اساس میانگین هزینه های زندگی معرفی کرد.

در این ارزیابی شهر «نیویورک» به عنوان شاخص ۱۰۰ در نظر گرفته شده است و بقیه شهر ها نیز در مقایسه با این شهر آمریکا رتبه بندی شدند.

حوزه آسیا و خاورمیانه ۱۰ شهر نخست این رتبه ربندی را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که در سال گذشته هشت شهر از ۱۰ شهر معرفی شده در لیست سال گذشته نیز حضور داشتند و تنها شهرهای «مانیل» و «تونس» با دوشهر «مسقط» از عمان و «کاتماندو» از نپال در لیست جدید جایگزین شده است.

شهر کراچی از کشور پاکستان با نمره ۴۶ در مقایسه با نیویورک در جایگاه اول قرار دارد. شهر بمبئی هند با نمره ۵۲ در جایگاه دوم و پس ازآن تهران با شاخص ۵۶ در مقایسه با نیویورک در جایگاه سوم قرار دارد و پس از تهران به ترتیب شهر دهلی نو ، جده، کاتماندو از کشور نپال، شهر پاناما، الجزایر، داکا از بنگلادش و مسقط ۱۰ شهر ارزان جهان را تشکیل می‌دهند.

پیمایش جهانی هزینه زندگی Worldwide Cost of Living (WCOL) survey بنابر گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد در خرداد ماه منتشر کرد پیمایشی است که واحد اطلاعات مجله اکونومیست سالی دو بار انجام می‌دهد و بیش از ۴۰۰ قیمت را در میان ۱۶۰ کالا و خدمات با یکدیگر مقایسه می‌کند.

این محصولات شامل غذا، نوشیدنی، پوشاک، کالا‌های خانگی و وسایل بهداشتی شخصی، اجاره خانه، حمل‌و‌نقل، مدارس خصوصی، قبض‌های خدمات رفاهی، خدمات در خانه و هزینه‌های تفریحی هستند. در ارائه نتایج این پیمایش، همه شهر‌ها با شهر مبنای نیو‌یورک (با شاخص ۱۰۰) مقایسه شده‌اند.

در هر بار انجام این پیمایش در ماه‌‌های سپتامبر و مارس، بیش از ۵۰ هزار قیمت جمع‌آوری می‌شوند و نتیجه در دو ماه ژوئن ( خرداد) و دسامبر ( آذر ) انتشار می‌یابد.

پژوهشگران واحد اطلاعات اکونومیست فروشگاه‌هایی متنوع همچون سوپر‌مارکت‌ها، مغازه‌هایی با قیمت‌های متوسط و فروشگاه‌های ویژه با قیمت‌های بالا را در بررسی‌های خود وارد می‌کنند. قیمت‌ها هزینه بیش از ۱۶۰ محصول را در هر شهر باز‌تاب می‌دهند.

سپس قیمت‌های گرد‌آوری‌ شده با استفاده از نرخ ارز رایج هر کشور، به یک ارز واحد (دلار آمریکا) تبدیل می‌شوند و برای دستیابی به شاخص‌های مقایسه‌ای، به آنها وزن داده می‌شود. شاخص هزینه زندگی همان مجموعه وزن‌هایی را که در سطح بین‌المللی مبنا قرار می‌گیرند، به کار می‌برد و خود را با الگوی مخارج هیچ کشور خاصی تطبیق نمی‌دهد.

قیاس تاثیر گذاری قیمت ارز با وجود نوسانات رو به افزایشی که در ماههای اخیر از خود نشان داده است در مقایسه با معرفی ارزانترین شهرهای جهان در سال گذشته نشان می دهد تغییرات ارزی در شهرهای دیگر همچنان موثر بوده است طوریکه رتبه تهران از هشتم در سال گذشته به رتبه سوم در سال ۲۰۱۲ میلادی رسیده است.

این شرایط بازتاب‌دهنده وضعی مشابه در سال‌های اخیر در ژاپن است که سبب می‌شد توکیو و اوزاکا معمولا عنوان نا‌خوشایند گران‌ترین شهر‌های دنیا را بر پیشانی داشته باشند.

گران‌ترین شهر‌های دنیا

در قیاس با شهرهای ارزان شواهد نشان می‌دهند که شهر‌های پاریس و فرانکفورت هنوز شهر‌هایی نسبتا گران هستند. جایگاه سنگاپور از آسیا نیز خبر از تغییر این موازنه می دهد. با این حال، اروپای غربی هنوز ۲۴ شهر از ۵۰ شهر گران‌قیمت دنیا را در خود جای داده و ۱۴ شهر از این ۵۰ شهر نیز آسیایی هستند.

درباره EIU

واحد اطلاعاتی اکونومیست Economist Intelligence Unit (EIU) یکی از ارائه دهندگان اطلاعات در زمینه اقتصاد کشورهای جهان است. این واحد اطلاعاتی ۵۵ سال پیش کارهای پژوهشی و تحلیلی خود را در لندن آغاز کرد و نقطه قوتی برای پشتیبانی از اطلاعات تولیدی به شمار میرود.

دامنه این اطلاعات از پیشبینیهای (EIU) واحد اطلاعاتی اکونومیست جهانی اقتصاد کلان گرفته تا تحلیلهای سیاسی و اقتصادی جداگانه برای ۲۰۰ کشور متغیر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها که ادعا میکنند تهران ارزون ترین هست با این درامد ریالی و پایین مردم و هزینه های دلاری بیان اینجا زندگی کنند بعد بگن تهران سومین شهر ارزان قیمت هست.

      پاسخ ها

      • سحر

        اگه با درآمد اونا ودلار 2600 تومن بسنجی رتبه اولیم!

      • در اینجا ناشناس

        دوست عزیز مقایسه بر اساس دلار بوده.
        شما با دارایی فعلی خودتان شاید توی تهران دوام بیارید ولی تو خیلی از کشورها نمیتونید

    • مرضیه

      خیلی خالی بندید دیگه مردم گول این حرفهارو نمیخورن به نظر من تهران گرونترین شهر دنیاست باتوجه به درامدمردم

    • ناشناس

      وای خداااااااااااااااااااا آخه دروغ تا چه اندازه.آخه اگه ارزونی بود وضعمون این بود.همچین میگین ارزانترین انگار هیچ کی تو این شهر زندگی نمیکنه(منکه میدونم نظرمو نمیذارید ولی با این حال نظرمو گفتم)

    • بدون نام

      بیچاره شدیم فردا همه جیز گرون میشه...........

    • سعید

      شما از یه طرف میگین بجای خرید خانه در تهران در اسپانیا و ایتالیا خانه بخرین از یه طرفم این....

    • Reza

      تهران؟؟؟؟؟؟
      بچه ها من رفتم خودکشی....!

    • تبسم

      اون وقت درآمد مردم رو هم در نظر گرفتن؟!!
      كارمندى كه درآمدش٢٥٠دلاره و اجاره خونش ١٧٠دلار(حداقل)چطور ارزونى براش مفهوم پيدا ميكنه؟!!

    • mahdi

      اخه چرا اينقدر با افكار مردم بازي ميكنيد همه خودشون عقل و شعور دارند

      پاسخ ها

      • زهرا

        البته به جز اونی که این خبر رو باور میکنه و تایید نیز...!

    • رها

      ببخشید بر اساس دلار یا ریال

    • علی نژاد

      آقای بالاترین یا همون پایین ترین:
      این نظر سنجی بر اساس دلار بود و معیار برای حقوق افراد یه میعاری است که خودش داره!
      حقوق یک معلم ساده مثل من فوق فوقش 1میلیون تومان است که با یه حساب سر انگشتی میشه 400 دلار،کرایه خونه و بقیه به جدا!
      ولی من معلم اگر تو آمریکا درس بدم ماهی حداقل 8000دلار حقوقم هست که میشه 20 میلیون!با 20 میلیون میتونم 3ماه راحت زندگی کنم ولی با 1 میلیون میتونم؟

    • بدون نام

      باز چاخان کردید بابا بیایید سرخودمون شیره نمالیم آره انقدر ارزونیه که با حقوق 400 تومنی نمیدونیم کرایه خونه بدیم زندگی بگذزونیم پس انداز کنیم...........................................................................................................

      پاسخ ها

      • ریحانه

        شماچطور باحقوق۴۰۰تومنی تاحالا زنده ای؟

    • بدون نام

      اگه چینی ها گزارش دادن احتمالا یه تهران ارزون ساختن . ازشون بعید نیست

    • MOHSEN

      اصلآ شك نكن.

    • majid

      مرغ کیلویی 8000 تومنه کجای تهران ارزونه ؟!!!!!!!!

    • بدون نام

      نه بابامیگم چرا هرچی لندن نشین هست هجوم اوردن به تهران نگو یه چیزایی شنیدن!!!!!!!!!یعنی مردم رو اینقدر ... فرض کردید فکر میکنید این خزعبلات روباور می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سیاوش

      میگم چطوره آمریکایی ها و اروپایی ها بیان ایران زندگی کنن!ما ایرانی ها به مهمون نوازی مشهوریم
      گناه دارن جای دوری نمیره..

    • ناشناس

      دروغ 13 بعد از نوروز 91

    • امیر

      با علی نژاد موافقم
      این سنجش، معیارش دلاره واضحه که برای کسی که حقوقش به دلار این شهر که ارزش پولش نسبت به دلار هر روز سقوط می کنه باید ارزان ترین شهر ها باشه.
      در ضمن این یک افتخار نیست!

    • ساده لوح

      وای خداجون ببین اینا چی میگن...خودت یکاریش بکن دیگه فک میکنن مردم ...
      حتما تورمم 23 درصده؟؟؟

    • بدون نام

      شرم نمیکنی کامنت منو نمیزاری؟!!!
      همین کارا رو میکنی که بهت میگن پایین ترین

    • lili

      دوستان ارزونی از دید خارجی ها بررسی شده.چون ارزش پولی ایران و هند پایینه برای همین به نسبت بقیه جاها ارزون تر به نظر میاد

    • ریحانه

      طنز نوشتی برترینها؟؟؟؟؟
      حالا خودتم باور کردی؟؟؟
      حتما الان باید همه باهم بخونیم همه چی آرومه...من چقدخوشبختم...

    • همسایه

      شما ارزونیو نسبت به دلار مقایسه نکن. اگه راست میگی به ریال بگو که یه ماست سون 35000 ریاله. حالا این کجاش ارزونه؟ آره اگه یه امریکایی با 1000 دلار بیاد میتونه6 دست کت و شلوار بخره تو ایران ولی اگه یه ایرونی با 1000 ریال بره اونور ، خداییش ، تورو بهرکی میپرستی یه آب معدنی بهش میدن؟ بابا آخه چرا فرافکنی میکنید؟

    • edvin

      با این دروغ بزرگ باید منتظر زلزله 10 ریشتری باشیم

    • حسین

      بله واسه اونا زندگی اینجا ارزونه! نه واسه مردم تهران با این درامدای کم و تورم بالا!!!

    • مريم سراواني

      اره راس ميگه من يه بار رفتم تهرون واقيعا در مقايسه با خارجه خيلي ارزون هستش

    • رضایی

      با این خبرها نه تنها به شعور خواننده توهین میکنین بلکه داغشون رو هم تازه میکنید.

    • نیما

      یعنی نیگا....100%ارزونه ها...یعنی انقدر ارزونه که قیمت خونه یا مواد خوراکی یا هر چیزی دیگه از الهیه تا نازی آباد فرق نمی کنه!!!!همه آدما پولدار....

    • فريد

      حالا اونها بگند ما رتبه سوميم در ارزاني !!شما كه عقل دارين ما به ريال حقوق ميگريم راست ميگن به دلار و به اندازه اونها حقوق بدهند و بعد در قبال خدماتي كه ارايه ميدهند عوارض بگيرند الان بيشتر از اون ارايه خدمات؛ دارند در برخي چيزها عوارض زيادي از ما ميگيرند!!!!!!

    • بدون نام

      حالا ما همش ناله كنيم خوب اونا دارن مي بينن تا يه چند روز تعطيلي ميشه ترافيك از تهران تا خود چالوس با بنزين 700 توماني پس مي زنه يعني اينكه وضع مردم هنوز هم زياد بد نيست پس جا داره كه ...

    • بدون نام

      راست میگن به ... من هر روز صبح میرم تهران خریدامو میکنک برمیگردم ساوه بقیه پولمرو هم پس انداز می گنم باور کنید ...!!!!!!!

    • gharib

      دوستان تهران برای سکنه اروپا و آمریکا که به دلار و یورو کسب در آمد میکنند ارزانترین شهر است.....و این بدان معناست که واحد پول ایران بسیار بی ارزش است ....برترینها بد تیتر میزنی!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج